مهر نوشت: یکی از مراجع تقلید شیعیان گفت: در مدت باقی مانده نمی‌توان برنامه ریزی خوبی برای ارایه خدمات به زائران انجام داد و باید فکر حج امسال را از سر بیرون کنیم.

آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی ظهر پنج‌شنبه در دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: شرایط نشان می‌دهد که سعودی‌ها قصد توهین دارند و در این شرایط باید فکر حج را ازسرمان بیرون کنیم.

وی با بیان اینکه مردم ما هم مایل به رفتن اینگونه به حج نیستند، گفت: اینکه از مسئولان حج در فرودگاه انگشت نگاری می‌شود و وسایل آن‌ها مورد تفتیش قرار می‌گیرد می‌خواهند که انتقام یمن و سوریه و جاهای دیگر را از حجاج ما بگیرند چرا که جای دیگری برای انتقام گرفتن ندارند.

رفتار سعودی‌ها انتقام جویانه است

استاد برجسته حوزه با بیان اینکه رفتار سعودی‌ها در خصوص حج امسال سیاسی و انتقام جویانه است، افزود: در این مدت نمی‌توان خدمات خوبی به زائران ارائه کرد و باید فکر حج امسال را از سر بیرون کرد زیرا ما حج آبرومندانه می‌خواهیم.

وی اظهار داشت: ایران در خاورمیانه حرف اول را می‌زند و دلیل ندارد در این شرایط در برابر مزدوران آمریکایی سر تسلیم فرود آوریم که در این شرایط پیامبر و ائمه هم راضی نیستند.

این مفسر قرآن کریم ادامه داد: اگر سعودی‌ها در این شرایط که وقت گذشته است پیشنهاد کرده‌اند که حجاج به عربستان سفر کنند مسئولان نباید این پیشنهاد را قبول کنند و به آن‌ها بگویند در زمانی که فرصت بوده است با پیشنهادات ما مخالفت شده و امروز در شرایطی که فرصت برای انجام برنامه ریزی‌ها نیست ما نمی‌توانیم پیشنهاد شما را قبول کنیم.

وی با بیان اینکه باید اهرم‌های فشاری داشته باشیم، افزود: سعودی‌ها در این شرایط خود را مالک حرمین شریفین می‌دانند و باید این طرح را دنبال کنیم که همه کشورهای اسلامی برای اداره حج نماینده‌ای داشته باشند هر چند که شاید این طرح اجرایی نباشد اما با گسترش این طرح باید امید به اجرایی شدن آن داشت.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه وزارت خارجه ما در زمینه گسترش طرح اداره حج توسط کشورهای اسلامی کوتاهی کرده است، افزود: بسیاری از کشورهای اسلامی از این پیشنهاد خبر ندارند و برخی از آن نیز در نامه‌هایی به ما از این موضع استقبال کرده‌اند که ما باید فکر این طرح را توسعه دهیم و همه جا آن را تبیلغ کنیم.

وی تأکید کرد: همواره در مسائل سیاسی کسی پیشرفت خواهد کرد که اهرم فشار داشته باشد و طرح اداره حرمین شریفین توسط کشورهای اسلامی باید اهرم فشار ما در برابر سعودی‌ها باشد.

اثبات ترویج تفکر وهابیت توسط سعودی‌ها

استاد درس خارج فقه حوزه با بیان اینکه ما در حال حاضر در حال جمع آوری اسنادی هستیم که به دنیا اثبات کنیم سعودی‌ها فکر تکفیری و داعشی را تبلیغ می‌کنند و آن را به وجود آورده‌اند، افزود: به عنوان نمونه در کتاب سال دوم متوسطه عربستان سعودی دیدم که در آن نوشته شده کسانی که به زیارت اهل قبور می‌روند ریختن خون و بردن مالشان حلال است که ما باید این اسناد را به همه کشورهای دنیا و کشورهای اسلامی ارائه دهیم.

وی اضافه کرد: دستگاه‌هایی که باید در این زمینه همکاری کنند همکاری خوبی برای جمع آوری اسناد مورد نظر ندارند و ماعده‌ای را مسیول مطالعه کتاب‌ها و مطالب سعودی‌ها کردیم تا این اسناد را جمع آوری کنند.

آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: در حج باید عزت و آبروی جمهوری اسلامی حفظ شود و در این شرایط مردم نیز راضی به رفتن به حج نیستند.

وی با بیان اینکه امروز حج امری عبادی و سیاسی است، افزود: موضوع حج با کرامت و دین و مذهب ما پیوند خورده است و مسئولان باید به مردم در خصوص کارشکنی‌های سعودی‌ها در امر حج امسال اطلاع رسانی کامل انجام دهند.

مرجع تقلید شیعیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وظایف سنگین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: رسالت وزارت ارشاد با سایر وزارتخانه‌ها متفاوت است چرا که مسائل فرهنگی و اخلاقی بر عهده وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی ادامه داد: یکی از اهداف دشمنان از ایجاد هجمه‌های فرهنگی از بین بردن دین و فرهنگ جوانان است که اگر این دو از میان برود دیگر مقاومتی وجود نخواهد داشت.

آیت الله مکارم شیرازی گفت: اگر ما امروز در منطقه حرف اول را می‌زنیم به خاطر نظام اسلامی است و دشمنان نمی‌توانند امروز به ملت ایران زور بگویند‌‌ همان طور که می‌بینیم در عراق و یمن و سوریه هم نتوانسته‌اند اهداف خود را دنبال کنند.

پرچم‌دار مبارزه با تروریسم در منطقه هستیم

وی با بیان اینکه رئیس جمهور آمریکا ایران را تروریست می‌خواند و به همین دلیل می‌گوید که ایران باید تحریم شود، افزود: چنین حرف‌هایی دروغ است و امروز همه دنیا می‌داند که بیان چنین سخنانی نادرست است و ایران اسلامی همه جا در برابر تروریسم مبارزه کرده است و ما در سال‌های گذشته کنگره مبارزه با جریان‌های تکفیری را برگزار کردیم و پرچم‌دار این مبارزه در منطقه هستیم.

این مفسر قرآن کریم با بیان اینکه دشمنان می‌خواهند نظام اسلامی را از دورن تهی کنند، افزود: برنامه‌های گسترده و فاسد ماهواره‌ای و سایت‌های مختلف در همین راستا است و همین برنامه‌ها منجر به افزایش طلاق در جامعه شده است.

وی ادامه داد: در خصوص علت افزایش طلاق باید به این مسئله هم اشاره کرد که متأسفانه برخی از زوجین در اثر بدآموزی برنامه‌های ماهواره‌ای و سایت‌ها به ارتباطات خود با کسانی که قبل از ازدواج در ارتباط بودند و یا اینکه بعد از ازدواج ارتباط گرفتند ادامه می‌دهند و همین امر موجب جدایی و طلاق شده است.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه وزارت ارشاد از جنبه‌های مختلفی آسیب پذیری دارد که باید مراقب آنان بود، افزود: فضای مجازی از جمله آن‌ها است و امروز دشمنان تمام تلاش خود را می‌کنند تا اهداف خود از طریق شبکه‌های مجازی و اجتماعی دنبال کنند.

لزوم اصلاح فضای مجازی

وی با بیان اینکه تا فضای مجازی اصلاح نشود فرهنگ جامعه نیز اصلاح نخواهد شد، بیان داشت: امروز نباید دولت به این مسئله افتخار کند که پهنای باند اینترنت را افزایش داده است بلکه باید فکری برای گسترش فساد از این طریق بکنند و آسیب‌های این عرصه را شناسایی و راه حل‌هایی برای آن در نظر گیرد.

وی با بیان اینکه وقتی دادستان قم از شرایط و رویدادهای فضای مجازی برای من مطالبی را بیان کرد من از شنیدن آن وحشت کردم، بیان کرد: شورای عالی فضای مجازی نیز باید جلسات خود را به طور مرتب و مستمر برگزار کند و این موضوع را جدی بگیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع آسیبی که از ناحیه سینما به جامعه وارد می‌شود اشاره کرد و بیان داشت: اخباری که از وضعیت سینما و از سوی دلسوزان می‌رسد مطلبوب و خوب نیست و گاهی از سینما بی‌بند و باری‌هایی نشر داده می‌شود که انتظار می‌رود فضای سینما و این بی‌بند و باری‌ها کنترل شود.

بدحجابی در فیلم‌های تلویزیون

این مرجع تقلید عنوان کرد: با سینما مخالف نیستیم اما خط قرمز ما توجه به مسائل اخلاقی و دینی است و امروز یکی از عوامل بدحجابی همین فیلم‌ها هستند.

وی با بیان اینکه امروز موضوع حجاب برای کشور مسئله‌ای سیاسی شده است، افزود: دشمنان می‌گویند اگر ما حجاب را از جامعه ایران بگیریم به ۵۰ درصد از اهدافمان دست یافته‌ایم و امروز دشمنان می‌خواهند حجاب که سنبلی برای ما به شمار می‌رود را از جامعه بردارند.

آیت الله مکارم شیرازی افزود: متأسفانه امروز حجاب همانند گذشته رعایت نمی‌شود و باید تلاش کرد تا این سنبل را در جامعه حفظ کرد.

آسیب در بخش کتاب زیاد شده است

وی در ادامه بر مسئله نظارت بر انتشار کتاب‌ها نیز تأکید کرد و افزود: آسیب در بخش چاپ کتاب زیاد است و گاهی مشاهده می‌شود که مطالب نامناسبی در برخی از کتاب‌ها به چاپ می‌رسد که نمونه‌هایی از آنان در دسترس است.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 535961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =