مهرداد و سوشا، نشانه‌هایی انکارشده

انکار نشانه‌های یک مسأله‌ی اجتماعی، کمکی به حل آن نمی‌کند.

روز ۳۱ فروردین ۱۳۹۵، ساعت چهار دقیقه به سه‌ی بعد از ظهر، پزشکان بیمارستان شهدای تجریش با اعلام مرگ بیماری که بر اثر ایست قلبی به بیمارستان منتقل شده بود از احیای او دست شستند. بیمار مهرداد اولادی بازیکن فوتبال بود که اگر تا چهارم خرداد زنده می‌ماند، می‌توانست در این روز جشن تولد سی و یک سالگیش را بگیرد، اما نماند.

مراسم خاکسپاری مهرداد اولادی÷

نوزده روز بعد، در ۱۹ اردیبهشت، سخنگوی قوه‌ی قضائیه گمانه‌زنی‌ها درباره‌ی علت مرگ او را پایان داد و اعلام کرد علت مرگ نه خودکشی، که مصرف مواد مخدر و الکل بوده است.

فردای آن روز، محسن بنگر، مدافع تیم پرسپولیس در مورد علت مرگ مهرداد اولادی گفت « بهتر بود که این موضوع مطرح نمی‌شد شاید این مسئله دروغ باشد خیلی زشت شد چرا که خانواده آن مرحوم از شنیدن این خبر ناراحت شدند.»

بنگر در این نگاه تنها نبود، محمود خوردبین سرپرست تیم باشگاه پرسپولیس نیز گفت «باید به قوه قضاییه می‌گفتند که این کار را نمی‌کرد. من چیزی از مهرداد اولادی ندیدم. تا زمانی که پیش ما بود، چیزی از او ندیدم. اصلا نباید علت مرگش اعلام می‌شد. او فوت کرده است.»

اما در همان روز ۱۹ اردیبهشت، رئیس کمیته‌ی صیانت از سلامت لیگ درباره‌ی عکسی که از سوشا مکانی بازیکن سی ساله‌ی فوتبال منتشر شده بود اعلام نظر کرد. در این عکس سوشا مکانی شلواری زرد، با خال‌های تیره پوشیده است. بعدها تصریح شد که چنان که از خود عکس پیدا است، این عکس در تمرین تیم پرسپولیس بوده و سوشا این شلوار را در تمرین پوشیده بوده است. جایی که اگر همین شلوار را قدری کوتاه‌تر - تا زیر زانو - می‌پوشید، هیچ مشکلی پیش نمی‌آمد. به هر حال رئیس کمیته‌ی صیانت از سلامت لیگ گفت «افرادی که مشهور می‌شوند باید مراقب رفتار خود باشند. این افراد خواسته یا ناخواسته الگوی بسیاری از جوانان محسوب می‌شوند و به همین دلیل باید از رفتار و کردار خود مراقبت کنند. ابتدا باید صحت عکس را بررسی کنیم و در صورتی که اثبات شود این عکس واقعی است و فتوشاپ نیست این موضوع را پیگیری خواهیم کرد. اگر عکس درست باشد مکانی را خواهیم خواست تا توضیحاتش را در این باره ارائه کند. مطمئناً این موضوع را تا حصول نتیجه پیگیری می‌کنیم و در صورت لزوم برخورد لازم با وی صورت می‌گیرد.»

سوشا مکانی البته در این روز تا جشن تولد ۳۱ سالگیش یک سال و شش ماه و ده روز فرصت داشت. البته ماجرای سوشا به اینجا ختم نشد. جعفر اشرف کاشانی، رئیس هیئت مدیره‌ی باشگاه پرسپولیس هم در این مورد صحبت کرد و گفت «نباید اجازه بدهیم چنین مسائل کوچکی به تیم ضربه بزند و بازیکنان را وارد حاشیه کند. شلوار یک بازیکن نباید اینقدر بزرگ جلوه داده شود که تیم را تحت تاثیر خود قرار دهد. البته ما قطعا تذکرات لازم را برای اصلاح کردن چنین مواردی می دهیم چون از ابتدای فصل نگاه ما تربیتی بوده است. مطمئن باشید برای فصل بعد شرایط را طوری پیش می بریم که دیگر شاهد چنین مسائلی نباشیم.»

جعفر کاشانی

محمود خوردبین هم در این مورد نظر داد و گفت «بعد از این اتفاق باشگاه به سوشا تذکر لازم را داد و امیدواریم دیگر این اتفاق رخ ندهد.»

البته بعید است سوشا مکانی دچار تشویش شدیدی شود؛ چهار ماه و پنج روز پیش از صحبت‌های رئیس کمیته‌ی صیانت از سلامت لیگ، یعنی روز ۱۳ دی ۱۳۹۴، سوشا مکانی را بازداشت کردند تا درباره‌ی آنچه بعدا انتشار عکس‌های خصوصی در شبکه‌های اجتماعی نام گرفت توضیح بدهد. ۲۷ روز بعد از این بازداشت، روز شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۴، سوشا مکانی به تمرین تیم بازگشت. بعید است یک شلوار زرد با خال‌های تیره دردسری جدی‌تر از عکس‌های منتشر شده ایجاد کند.

ماجرا چیست؟ ماجرا ساده است. فوتبال ایران شُهره‌پرور شده است. شهرگی شباهت‌ها و تفاوت‌هایی با نخبگی دارد. در نخبگی توان ویژه‌ی اجتماعی، مداومت در جایگاه اجتماعی، همرنگی با هنجارهای جامعه کم و بیش شرط است، اما در شهرگی یا همان سلبریتی شدن چنین شرط‌هایی در کار نیست. یک نفر ممکن است بابت بازی در یک فیلم، خواندن یک آواز، چهره‌ی خاص و چیزهایی از این دست شهره شود. شهره‌ها خیلی زود به سرمایه‌های اجتماعی و اقتصادی دست می‌یابند، و در این راه سرمایه‌ی اولیه را که استعدادی در بازیگری، ورزش یا حتی داشتن صدا یا چهره‌ای خوش است به مشقت فراهم نکرده‌اند، برای همین آسوده‌تر می‌توانند سرمایه‌های اجتماعی خود را به مخاطره بیندازند. استدلال پنهان آن‌ها در چنین مخاطره‌هایی این است، جز من چه کسی چنین بازی می‌کند یا چنین زیبا است یا چنین خوش‌صدا است یا چنین پاطلایی است؟ حتی اگر طردم کنید ویژگی خودم را دارم و دیر یا زود سراغم خواهید آمد.

به بیان دیگر، وقتی در جامعه‌ای شهرگی رایج شد، از تبعات این رواج بی‌اعتنایی جمع قابل ملاحظه‌ای از این افراد شهره به هنجارهای اجتماعی است. معمولا ریش‌سفیدان - چنان که در گفتار کاشانی و خوردبین می‌بینیم - بر این گمان اند که باید با اندکی سهل گرفتن به افراد شهره جایی بینابین هنجارهای جامعه و احوال آنان که نقطه‌ی ناگزیر تعادل است ایستاد. در برابر هنجارگرایانی مانند رئیس کمیته‌ی صیانت از سلامت لیگ هم هستند که گمان می‌کنند باید هنجارها را مطلق و بی اغماض حفظ کرد و هر جا لازم بود افراد شهره را کنترل کرد. دیدگاه سوم دیدگاه خود این افراد شهره است؛ چنان که بنگر به تلویح می‌گوید از دید آنان دلیلی ندارد جامعه هنجارهای خود را به آنان تحمیل کند.

در بسیاری از جامعه‌ها که حضور افراد شهره و شهره‌پروری جزء جداناشدنی جامعه شده است، توافقی نانوشته میان جامعه و این افراد صورت می‌گیرد. این افراد در بسیاری از موارد با سخت‌گیری‌های اخلاقی و اجتماعی مواجه نیستند، اما در عین حال حریم خصوصیشان به حد زیادی کاهش می‌یابد. اینان در نقش الگوهایی دست‌نیافتنی هر چه می‌خواهند می‌کنند و بقیه‌ی جامعه با حسرت تماشایشان می‌کند. داستان ازدواج‌ها و طلاق‌های زودگذر این گروه، رانندگی‌های مستانه‌شان، استفاده‌ی مکررشان از مواد مخدر و چیزهایی از این دست می‌شود خبرهای جذاب رسانه‌ها و کسی هم کاری به کارشان ندارد. طبیعتا این تنها راه ممکن نیست.

آنچه در حال حاضر مساله‌ی ما است، نه خود مساله‌ی شهره‌پروری، که انکار مساله است. نه کاشانی و خوردبین، نه کمیته‌ی صیانت، نه خود این گروه نمی‌گویند ما مساله‌ای داریم به نام حضور اجتماعی افراد شهره و باید به آن بپردازیم. همه - علی رغم اختلاف نظرهای وسیع - بر یک امر اتفاق نظر دارند؛ انکار مساله.

مساله تنها مساله‌ی لیگ و فوتبال نیست؛ مساله‌ی سینما و تلویزیون و رسانه‌های دیگر نیز هست. و اگر این انکار نبود، این عدم تعادل در برخورد هم آشکارتر و هم عجیب‌تر از اکنون می‌شد. عدم تعادلی که باعث می‌شود کمیته‌ی صیانت از سلامت لیگ، از سلامت بازیکنی که مواد مخدر و الکل مصرف می‌کند بی خبر باشد - یعنی از یازیکنان تست‌های پزشکی مداوم نگیرد - اما شلوار خالدار یک بازیکن دیگر بر سر تمرین برایش مساله شود، تنها به این دلیل که این شلوار رسانه‌ای شده است.

با خودمان راحت باشیم. مهرداد و سوشا و بسیاری دیگر، نشانه‌هایی هستند از یک مساله که انکارش می‌کنیم، چون حوصله‌ی سر و کله زدن با مساله و حل آن را نداریم. این رفتاری است که بارها با مساله‌های اجتماعیمان کرده‌ایم و حاصل ویرانگرش را نیز دیده‌ایم. 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 535435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    7 2
    عالی بود.لذت بردم
  • کوروش IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    10 0
    والاه اینا الگوی من جوان نیستند.شاید جای الگو لگوی یک شرکت باشند
  • آریا BY ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    1 12
    دخالت در زندگی خصوصی ملت تا کجا
  • سیاوش IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    5 6
    آخه اینکه یک بازیکن در تمرین شلورا زرد پوشیده انقدر مساله مهمی هست اگر این اتفاق مثلا تو راه آهن میفتاد اصلا کسی خبردار هم نمیشد حالا یک عکس رو گرفتن دستتون صبح وظهر وشب از بی خبری وبیکاری راجع بهش مقاله واظهارنظر ومصاحبه میزنید که چی؟ تمام سعی تون را بکنید که در هفته نهایی پرسپولیس را دچار حاشیه کنید انشالله خدا مکرتون را به خودتون برمیگرداند
  • بی نام RO ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    3 0
    چه عجب بلاخره جناب علیانی یک مطلب کار کرد که باهاش بطور 100 درصدی موافقم.
  • بی نام A1 ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    2 0
    عالی بود
  • بی نام IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    5 1
    اتفاقا باید گفته بشه تا بقیه جرات نکنن از این کارها بکنن مگه یه فوتبالیست یا بازیگر چه فرقی با بقیه شهروندان دارند؟
  • عباد IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    5 0
    جوانا دارن از بی پولی و نداری تو کوچه خیابون پرپر میشن بعد سوشا داره با روزی چندین میلیون تومن و پرو گری زندگی میکنه... خدا گواهه که حق بیت المال فتاده دست نا پاکترین انسانهای تاریخ .. خدا نمیدونم چجور حساب کتاب و حکمت و مصلحت داره
  • رضا US ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    3 0
    آقای خبرنگار با احترام، همه اینهایی که گفتی سر جای خود. ولی بزرگترین مشکل در جامعه ما نه نحوه مواجه شدن با لباس پوشیدن یک فوتبالیست و اشتباه منجر به مرگ در زندگی خصوصی یک فوتبالیست طرد شده دیگر است. مشکل بزرگتری که اصلا کسی به اون توجه جدی نمی کنه، فراگیر شدن دروغ، تهمت، حسادت شدید، ریاکاری، پارتی بازی و بی قانونی در جامعه است که می تونه بنیان یک کشور رو ویران کنه و اون رو به سطح کشورهایی مثل نیجریه و تایلند و افغانستان برسونه. شما بهتر از هر کسی می دونی که متأسفانه این مسایل در میان خبرنگاران هم که باید چشم جامعه باشند بیداد می کنه. نمیشه هم بخواهیم پیشرفت کنیم و هم به این مسایل اساسی بی توجه باشیم. شما اصل رو ول کردید چسبیدید به حاشیه.
  • بی نام A1 ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۳
    1 0
    بسیار روشنگرانه بود
  • جمشید RO ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۳
    4 0
    وقتی بازیکنی دراین سطح باانتشارعکس های خلاف عرف وفرهنگ دینی یک جامعه اسلامی به راحتی بخشیده میشودومسئولین گول بست نشستن اودرامامزاده رامیخورند.انتظاردیگری ازش نبایدداشت.سوشامصداق بارزخدایاروامدار.............است که شهرت باعث گم کردن اصلش شده.به هرحال ایشان ازاصل افتاده وازاصل افتادن دردیست بی درمان....
  • نحیف A1 ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    2 0
    به نظر اینجانب اگر دروازه بانی از تیم های پایه شروع شود و در کنار آن به حل آسیب های موجود در لایه دوم اجتماع پرداخته شود، به میزان زیادی تا حدود 75 درصد از بروز آسیب های اجتماعی جلوگیری خواهیم کرد.
  • حبیب A1 ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    1 0
    چقدر فالت میده این دروازه بان پیروزی که چندتاش رسانه ای میشه بنظرم اصل منشور خوده این آقاست.