تبدیل صدا و سیما به تریبون فناوری هراسی در ایران

صدا و سیما به شکل آشکار و علنی به تریبون فناوری هراسی در ایران تبدیل شده است و برای انجام این ماموریت از زیر پاگذاشتن بدیهی ترین اصول تهیه گزارش و میزگرد و گفتگوی حرفه ای تلویزیونی باکی ندارد.

به گزارش خبرآنلاین، سه شنبه شب مورخ 14 اردیبهشت 95 میزگردی از شبکه خبر سیما پخش شد که عملا به سه میهمان با رویکرد مخالفت با فناوری اینترنت و شبکه های اجتماعی میدان داده شد تا به مدت یک ساعت مخاطبان را با سخنان یک جانبه و اتهامات خود علیه دولت بمباران کنند.


مثلا یکی از میهمانان برنامه، مصوبات اخیر شورای عالی فضای مجازی کشور در مورد انحلال شوراهای موازی را زیر سوال برد و از تغییر کارکرد شورای فناوری اطلاعات، به عنوان ادامه فعالیت مافیای فناوری اطلاعات در ایران نام برد. او اینقدر این واژه مافیا را در این برنامه تکرار کرد که یکی دیگر از شرکت کنندگان همسوی او در این میزگرد در پایان برنامه، از این لفظ تبری جست و با آن مخالفت کرد!


اتهام وابستگی برخی از شبکه های اجتماعی به دولتهای مخاصم، اتهام وجود مافیا در حوزه فناوری اطلاعات، اعتراض به فیلتر نشدن برخی از شبکه های اجتماعی، وابسته دانستن بسیاری از مشکلات اجتماعی، بزهکاری ها جرایم، طلاق ها و جنایتها به این شبکه ها، مانند نقل و نبات در این میزگرد تلویزیونی مطرح می شد. حتی اجرا نشدن طرح هایی مانند شبکه ملی اطلاعات را به دولت منتسب کردند و تقریبا می توان گفت بدون اینکه نماینده ای از دولت در حوزه ارتباطات در این برنامه حضور داشته باشد، به شلیک مداوم و بدون وقفه اتهام به دولت در تمام مدت برنامه ادامه دادند. در این برنامه حتی یک ارتباط تلفنی با یک مقام دولتی برقرار نشد یا لازم ندانستند حتی نظر یکی از شهروندان را در خصوص بحثهایشان بپرسند و حداقل ظاهر ماجرا را حفظ کنند.


البته این اولین بار نیست که تلویزیون این گونه برنامه ها را پخش می کند، پخش برنامه های فناوری ستیز، به یک رویه در شبکه های مختلف صدا و سیما تبدیل شده است و این رسانه به گونه ای اطلاعات می دهد که گویی ریشه همه مشکلات کشور در همین فناوری های نوین رسانه ای است.


جالب ترین بخش ماجرا این بود که یکی از میهمانان برنامه که همه فناوری های نوین را به دولت های مخاصم ربط می داد خود از لپ تاپی روی میز استفاده می کرد که متعلق به همان کشور بود و در تمام مدت یکساعت برنامه تبلیغ این مدل لپ تاپ در حال پخش بود!
این در حالی است که دولت در برابر فشارهای موجود برای از دسترس خارج کردن برخی شبکه های اجتماعی محبوب ، مقاومت کرده است و در رویدادهای دو سه سال گذشته، این رسانه های جدید عملا به رسانه جایگزین در برابر رسانه های بزرگی همچون تلویزیون تبدیل شده و سرنوشت کلان کشور را تغییر داده اند. اتفاقا منتقدان دولت ، نقطه درستی را هدف قرار داده اند. آنها می دانند که علی رغم محدودیت قایل شدن برای انواع رسانه ها در ایران و محدود کردن ارتباطات میان مردم برای بحث، گفتگو و مفاهمه، این رسانه های جدید که رسانه های اجتماعی لقب گرفته اند جای خالی رسانه های مردمی را پر کرده اند .اکنون که این رسانه های نوین در حال ایفا کردن نقش واقعی خود در جامعه هستند، منتقدان دولت با انواع روش ها، از فشار در محافل تصمیم گیری گرفته تا فشار در ترببون های رسانه ای سعی دارند این رسانه ها را نیز محدود کنند.


سخنان دکتر روحانی در دو سال گذشته در باره نقش مثبت شبکه های اجتماعی در تحولات جامعه، نشان می دهد که رویکرد کلان دولت، محدود کردن این رسانه ها نیست.


هر چند هنوز باقی مانده های تفکر تندروی در برخی نهادهای تصمیم گیر و حساس حضور دارند و هنوز با صدور ابلاغیه ها وبخشنامه هایی سعی دارند روند شتابان گسترش این رسانه ها در میان مردم را کند کنند اما تجربه نشان داده که این فناوری ها به دلیل سازگار بودن با فطرت آدمی و پاسخگویی به نیازهای اجتماعی، مسیر رشد و توسعه را طی خواهند کرد و فریادها و اتهام افکنی های تندروها حتی اگر از تریبون هایی مانند تلویزیون منتشر شود مخاطبی نخواهد داشت.


5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 534202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 36
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام NL ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    پشت ماجراهای اخیر روسیه است شک نکنید
    • امیر تبریز اوغلی A1 ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
      22 91
      منم با شما هم عقیده هستم.
    • بی نام A1 ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
      186 4
      صدا و سيما گفتني ياد معماي شاه ميوفتم كاريي كردن كه من الان ميتونم معني ........
    • سامان A1 ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
      239 5
      برادرا گوشیه ما هم واسه شما....فقط جون مادرتون بیاید این تلوبزیون رو هم ببرید دیگه نبینیمتون...
    • بی نام A1 ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
      7 92
      سامان جان، شما فارسی رو درست بنویس، بقیه پیشکش. "گوشی ما" درست است نه "گوشیه ما". این جا که فعل نیست.
    • امیر تبریز اوغلی IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
      22 27
      درود بر شما خبرآنلاین و خبرانلاینی ها. پاینده هستید و جاودان
    • امیر تبریز اوغلی IR ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
      7 31
      خیلی ممنون از خبرآنلاین . تو بهترینی
  • بی نام IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    مردم چک بدی زدن تو گوش اونهایی که باختن تو انتخابات. حالا تنها جایی که دارن رسانه نفتی میلی یک جانبه هست که به زودی اونهم توسط مردم آزاد می شه. حالا چن تا بی سواد و اوردن تا اونها واسه 80 میلیون ایرانی تعیین تکلیف اینترنت کنن. وقتی خودشون وزیر بودن یه اپسیلون سواد فنی نداشتن حالا که کلا پرت شدن بیرون از دایره مردم.
    • بی نام IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
      234 6
      آفرین واقعا حرف حساب زدی خوشم اومد هزاران لایک
    • بی نام A1 ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
      291 8
      احسنت به مردمی که 30 بر هیچ شدن و دوباره در انتخابات ریاست جمهوری بعدی 100 بر هیچ خواهند شد.
  • بی نام A1 ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    این دلواپسا عمرا اگه نگران آسیب اجتماعی و اخلاق و خانواده باشن،اینا فقط از آگاهی مردم ،اطلاع از دنیای بیرون وتعامل میترسن،چون نتیجه آگاهی و اطلاع رسانی مردم در انتخابات 92 و 94که همانا عدم اقبال به ایشان بود رو دیدن.
  • بی نام A1 ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    181 8
    صداسيما بايد به احزاب فعال در جمهوري اسلامي ايران كانال بدهد، اين با كدام عدالت .. سازگار است كه بيست مليون ادم يك تفكري رو برگزيدند اونوقت رسانه شان بايد بشود اس ام اس؟؟؟
  • محمدرضا IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    137 6
    پاراگراف اخر عالی بود: هر چند هنوز باقی مانده های تفکر تندروی در برخی نهادهای تصمیم گیر و حساس حضور دارند و هنوز با صدور ابلاغیه ها وبخشنامه هایی سعی دارند روند شتابان گسترش این رسانه ها در میان مردم را کند کنند اما تجربه نشان داده که این فناوری ها به دلیل سازگار بودن با فطرت آدمی و پاسخگویی به نیازهای اجتماعی، مسیر رشد و توسعه را طی خواهند کرد و فریادها و اتهام افکنی های تندروها حتی اگر از تریبون هایی مانند تلویزیون منتشر شود مخاطبی نخواهد داشت.
  • بی نام IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    266 5
    آقا خودتون رو ناراحت نکنید. به خاطر همین کارهاشون سالهاست که کسی دیگه برنامه های صدا و سیما رو نگاه نمی کنه مخصوصا میزگردهای شبکه خبر
    • حسين A1 ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
      85 4
      مردم نگاه ميكنند ولي اگر حتي بگويند ماست سفيد است هم هيچ كسي قبول نميكند.
    • حبیب RO ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
      29 1
      اینا اگر شعور رسانه ای داشتن سال 88 تو ی اون التهابات کل اخبار روسانسور نمیکردن تا 8 روز انگار صاحب ملت بزرگ ایران هستن ،اگر عرضه دارین یه کار بدرد بخور کنید،مثلا کانونگپرورش فکری یا اموزش پرورش چرا کانالهای تلگرامی مخصوص سنین مختلف کودکان نمیزنه هیچ هزینه ای هم براشون نداره تا مردم خیالشون راحت باشه کانالهایی هست که میتونن در اختیار کودکشون قرار بدن؟ پیشنهاد از این بهتر؟ عرضه دارین عملیش کنین؟
  • بی نام A1 ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    78 3
    من موندم اداره کنندگان و خط دهندگان و همینطور فرمانبرداران تلویزیون ، در روز قیامت چگونه جواب خدا را خواهند داد که به اسم دین، اینهمه خلاف دین عمل کردند . بزرگی میگفت ... بده، اما دروغگویی از اونم بدتره. سال هاست که از تلویزیون جز دروغ و فریب چیزی نمیبینیم.
  • بی نام IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    101 2
    مگه کسی هنوزبرنامه های مزخرف صدا و سیمی میلی رو نگاه میکنه؟؟؟ بزارین هر اراجیفی که میخوان بگن..
  • بی نام IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    87 2
    واقعا حال ادم از صدا و سیما و برنامه هاش به هم می خوره هر روز بدتر از دیروز...
  • ص دای مردم A1 ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    73 2
    خوداین اقایون به اصطلاح دلواپس ازهمه بیشتر توی فضای مجازی فعالند ...
  • بی نام IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    42 3
    اینگونه افراد با این طرز تفکر به تکنولوژیفال نخودی خیلی علاقه و موافقت دارند
  • به رنگ ارغوان A1 ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    47 2
    حیف این همه بودجه که از ملت گرفته میشه و به این دستگاه عریض و طویل داده میشه دریغ از ساخت یه برنامه خوب و بدون جهت گیری برای احزاب سیاسی... آیا انتخابات مجلس در اسفندماه برای شما کافی نبود؟ بس کنید دیگه ... این همه فریب
  • A1 ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    53 2
    ما از آقای روحانی که بهش رای دادیم می خواهیم قاطعانه و بی پروا با صدا سیمای نفتی میلی برخورد جدی کند. مجلس جدید در کنار دولت جدید لرزه بر اندام دلواپسان قاچاقچی انداخته
  • بی نام IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    40 1
    رسانه های الان ...تی وی ، من ..ت.... ، ....وان و... است .تلویزیون دلواپسان و اختلاسیون که درد مردم را نمی فهمند . دولت و مجلس باید پرداخت پول را به نهاد ضد ملت و ضد ملی را قطع کند .و آین تریبون دلواپسان بایستی خود اتکا شود و از ردیف بودجه دولت قطع گردد .
  • بی نام A1 ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    47 1
    صدا و سیما ،تلوزیون کدام کشور هست؟ ما که اصلا نگاه نمیکنیم.
  • محسن A1 ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    26 2
    با ديدن برنامه هاي مانند كانال شش باسم اخبار ٢٠ و يا ٢٠/٣٠ وهمين ميز گرد ها و سريالها بايد گفت ديگه به شبكه .....سی و منو .....نيازي نيست انها باز اتفاقات خوب را هم نشان ميدهند كه صدا و سيما انها را هم دريغ ميكند
  • بی نام A1 ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    42 2
    هر چی آقای جلیلی و دوستانش در هر جایی دولتو بکوبند نتیجه عکس می دهد کلا رای آقای روحانی نه بزرگ به آقای جلیلی بود وبس حالام که شهرداری به جون دولت افتاده تند تند پلمب میکنه رای مردمو به دروغ به خودشون میبندند و شکستو جزئی اونم تو تهران اعلام می کنند اما خشمشون از ملت قصه.....شهرداری چرا از انتخاب مستقیم شهردار میترسه؟ چون میدونن جایگاهشون پیش ملت چقدره وخدا میدونه با تغییرات قانون چه اختلاصها که رونمیشه دشمنانی که کل ملت ایران ازشون متنفرن یه حسن دارن اونم اینه که وزرا، شهردارها و نخست وزریرهای مفسد خودشونو به زندان میندازن، نماینده ها حاشیه امن ندارن. آقایان جلیلی و احمدی نژاد با پول بیت المال رفتن 2میلیارد دلارو به باد دادن بعد مرگ بر آمریکای تزئینی میگن.ارزشی بودن دومی که تو قهر10 روزش رو شد
  • بی نام RO ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    31 2
    رسانه ملی یا تشت شست و شوی مغزی؟
  • رامین RO ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    29 1
    هر سازمانی که قدرتش رو از مردم و مشروعیتش رو از مردم نداشته باشه خواه ناخواه به همین روز خراب دچار میشه
  • بی نام IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    27 1
    با يك نگاه كوچك به پشت بام ها ميتوان ميزان علاقه مردم را به رسانه ملى متوجه شد، من نميدانم چرا lمدیران صدا سیما متوجه نميشوند كه هرچه بيشتر دستوپا ميزنند مردم بيشتر متوجه بی سودی انها ميشوند
  • بی نام A1 ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    30 1
    من الان خیلی وقته که دیگه ریخت خودم رو هم تو آیینه نگاه نمی کنم، چ برسه به برنامه های صد تا یه غاز این ....
  • اسدی A1 ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    1 31
    برکسی پوشیده نیست که ضرورتا باید فضای مجازی تحت شبکه ی ملی هم سالم سازی شود و هم سرعت آن بالابرود و هم هزینه های آن کم شود اجرای این امر در حوزه ی اختیارات دولت است برای هر گیگ ترافیک مبلغ 3500 تومان با سرعتی این چنینی و وجود سایت های میلیونی ضد اخلاقی یک امر مشهود و غیر قابل انکار است کنترل این فضا کی باید اتفاق بیفتد دولتمردان با رسانه ها و سایت هایی که در اختیار دارند جواب بدهند رییس جمهور محترم به راحتی می تواند از طریق صدا و سیما پاسخگو باشند آیا به اعتقاد شما و نظردهندگان محترم این فضای مجازی موجود قابل قبول است ؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    25 2
    این کارنشناسان بی سواد وجدان حرفه ای بالایی هم ندارند و با وزش هر نسیمی تغییر موضع می دهند
  • بی نام A1 ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    13 1
    تنها راهش تحریم صدا و سیماست تا مسولینش سر عقل بیان
  • بی نام A1 ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    23 1
    صدا و سیما دیگه دبستانم نیست چه برسه به دانشگاه
  • بی نام IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    11 0
    برررووو عمو یادگار این روزااا با ماهواره کی میری تلویزیون میلی ببینه