جایزه سه میلیون دلاری برای دانشمندان و مهندسان کاشف امواج گرانشی/از کشف قرن تقدیر شد

ایسنا نوشت: دانشمندان و مهندسانی که نخستین مشاهده مستقیم امواج گرانشی را انجام دادند، یک جایزه سه میلیون دلاری دریافت کردند.

محققان پروژه رصدخانه تداخل‌سنج لیزری موج گرانشی اعلام کردند که آشکارسازهای آن‌ها نخستین شواهد از امواج گرانشی را در بافت فضا-زمان ثبت کرده‌اند که موجودیت آن‌ها در سال 1916 در نظریه نسبیت عام آلبریت اینشتین پیش‌بینی شده بود.

این امواج در اثر ادغام دو سیاهچاله تولید شده بودند که هر کدام از آن‌ها 30 برابر جرم خورشید بودند.

اخبار جدید باعث خوشحالی دانشمندان و همچنین افراد غیرمتخصص در سراسر جهان شد و اکنون بنیاد جایزه دستاورد موفق در قالب یک جایزه ویژه به تیم کاشف سه میلیون دلار اعطا کرده است.

استفن هاوکینگ، فیزیکدان نجومی بریتانیایی که در سال 2013 جایزه مشابهی را دریافت کرده بود، در بیانیه‌ای اعلام کرد: این کشف از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ اول به عنوان شاهدی بر نظریه نسبیت و پیش‌بینی‌های آن در مورد تعاملات سیاهچاله‌ای و دوم به عنوان آغازی بر نجوم جدید که به نمایش جهان از طریق یک رسانه متفاوت خواهد پرداخت. محققان پروژه رصدخانه تداخل‌سنج لیزری موج گرانشی کاملا لایق دریافت این جایزه بودند.

سه بنیان‌گذار پروژه رصدخانه تداخل‌سنج لیزری موج گرانشی یعنی رونالد دریور و کیپ ترون از موسسه فناوری کالیفرنیا و رینز وایز از موسسه فناوری ماساچوست مشترکا یک میلیون دلار دریافت خواهند کرد. دو میلیون دلار باقیمانده بین 1005 نویسنده مقاله این کشف و همچنین هفت نفر دیگر که سهم مهمی در این تلاش داشتند، توزیع خواهد شد.

بنیاد جایزه دستاورد موفق سالانه سه میلیون دلار جایزه به علوم حیاتی (پنج سال تاکنون)، فیزیک بنیادی (یک سال تاکنون) و ریاضیات ( یک سال تاکنون) اعطا می‌کند و همچنین جوایز ویژه‌ای را برای این حوزه‌ها در نظر گرفته که ممکن است در هر زمان اهدا شود.

تیم پروژه رصدخانه تداخل‌سنج لیزری موج گرانشی در جشنی در فصل پائیز برای جایزه ویژه فیزیک پایه به رسمیت شناخته خواهد شد.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 533979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد A1 ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    9 3
    چقدر خوب که قدر و ارزش کار علمی رو میدونن ..مثل کشور ما دنبال تجلیل کردن از شاعر نیستن .. با علی یا ایهاالساقی نمیشه موشک ساخت نمیشه نیروی گرانشی پیداکرد یه شاعر وقتی شعرش میاد که زیر باد کولر تو هوای خنک و لیوان چایی وبساط جلوش نشسته شرایط خوب داره مغزش شروع میکنه شعر گفتن ولی یه مهندس یه ریاضی دان یه حقوقدان کسیکه سر و کارش با علم هست تو افتاب تو گرما تلاش میکنه اخرشم دیده نمیشه کشور شاعر پرور هیچوقت پیشرفت نمیکنه..تا وقتی ما پرورش شاعر میدیم همینی هستیم که بودیم خبر لطفا نشون بده نظرو
  • بی نام A1 ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    1 0
    من هم یکی از همون افراد غیر متخصص خوشحال هستم که در گزارش به آن اشاره شده است
  • فرهان DE ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    7 0
    چقدر که این مقدار جایزه به همه محققان مربوطه ، باعث ایجاد انگیزه و احساس رضایت میکند در دل محققان. دانشمند را فقط زمانی میشود تبدیل به بمب انگیزه کشفیات و تحقیق کرد که ازش قدردانی بشود. ۳ میلیون دلار اصلا مبلغ زیادی برای یک کشور نیست ، اما چنان تاثیر عمیقی در همت و ادامه راه تحقیق دانشمندان دارد که حد نداره. دانشمند باید تبدیل به عزیزترین آدم یک کشور شوذ و انواع حمایتها ازش بشود .کلا اگر من وزیر علوم بودم ، از خارج دستگاههای پیشرفته ی تحقیق وارد میکردم و همش ازشون قدردانی میکردم .. با چنتا لوله ساده آزمایشگاهی که نمیشه اختراع ثبت کرد. میکروسکوپ الکترونی جدید و پیشرفته نیاز اول محققان کشور است.