ورزشگاه کاظمی،بر اساس چه روندی به پرسپولیس رسید؟

پیروزی نوشت: ۵ سال پیش مدیران وقت پرسپولیس تصمیم گرفتند تا با رایزنی با مدیران شهرداری و همچنین وزارت ورزش و جوانان ورزشگاهی را برای باشگاه دست‌ و پا کنند. از این رو جلسات متعددی برگزار شد.

البته همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد مانند تخصیص هر امکاناتی به ۲ باشگاه پرسپولیس و استقلال پروسه این واگذاری هم طولانی و پیچیده بود اما درنهایت به‌صورت ضمنی انجام شد.

احتمالا ماجراهایی که در آن زمان پیش آمد را به خاطر دارید اما به بهانه صحبت‌های روز سه‌شنبه پیروز حناچی، شهردار تهران مبنی بر اینکه سند ورزشگاه شهید کاظمی به نام پرسپولیس و امام رضا (ع) به نام استقلال زده خواهد شد، مروری بر روند واگذاری این ۲ ورزشگاه خواهیم داشت.

استقلالی‌ها پیگیر نه، طلبکار بودند!

در جریان تخصیص این دو ورزشگاه به سرخابی‌ها، استقلالی‌ها ادعاهایی داشتند که تا امروز هم ادامه دارد. آن‌ها بارها مدعی شده‌اند که ورزشگاه شهید کاظمی که از ویژگی‌های بهتری برخوردار است به آن‌ها داده‌شده و سپس مدیران پرسپولیس به‌واسطه روابط خود آن را تصاحب کرده‌اند! این در حالی است که علی‌اکبر طاهری، مدیرعامل وقت باشگاه پرسپولیس دراین‌باره گفت:« نه آقاجان! من خودم اقدام کردم و حتی رفتم هر ۲ ورزشگاه را دیدم. چراکه ما در آن زمان فقط درفشی فر را داشتیم که زمین مناسبی نبود. درفشی فر را با زیرساخت چمن مصنوعی ساخته بودند ولی چمن طبیعی کردند که این موضوع باعث شده بود تا زمین مناسبی نباشد. به همین منظور ما رفتیم دنبال امکاناتی که موجود است استفاده کنیم. اول منطقه ۱۸ رفتیم و بعد رفتیم منطقه ۱۹. خب زمین منطقه ۱۸ چمن مصنوعی بود و شهید کاظمی در منطقه ۱۹ چمن طبیعی. آقای گودرزی گفت هر کاری می‌کنی برای این‌ها هم (استقلال) بکن. چون آن‌ها (استقلال) خیلی دنبال این کار نبودند و من دنبال خیلی از کارها می‌رفتم. بعد که کارها انجام شد استقلالی‌ها گفتند ما شهید کاظمی را می‌خواهیم که گفتیم آقا ما بالاخره کارها را انجام دادیم. این ماجرا در دفتر آقای سجادی بود و آن موقع خدابیامرز آقای جعفر کاشانی با من آمد و آقای افشار زاده و یکی، دو نفر از اعضای هیات مدیره‌شان بودند. این‌ها آمدند و بعد اسامی را نوشتند و آقای سجادی گفتند قرعه را بردارید. ما یکی برداشتیم و یکی هم آن‌ها برداشتند. آقای افشار زاده باز کرد که استادیوم امام رضا (ع) بود و برای ما شهید کاظمی.»

البته داستان تا جایی که طاهری نقل کرده به پایان نرسید و پس از قرعه‌کشی نیز جلساتی در این خصوص برگزار شد. حالا کیست که به یاد نداشته باشد در جریان این جلسات مهم بهرام افشار زاده، مدیرعامل وقت باشگاه استقلال در آمریکا به سر می‌برد اما مرحوم جعفر کاشانی سرانجام توانست حق پرسپولیس را که ورزشگاه شهید کاظمی بود، از قالیباف بگیرد.

اینکه استقلالی‌ها مدعی هستند مدیران‌شان از حق خود کوتاه آمده‌اند شاید روایت درستی نباشد چراکه مدیران وقت آبی احتمالا می‌دانستند اقدام خاصی برای تحقق یافتن این مهم نداشته‌اند!

تفاوت پرسپولیس و استقلال در آبادسازی ورزشگاه‌ها

سال‌ها پیش ورزشگاه درفشی فر به پرسپولیس داده شد درحالی‌که باوجود موقعیت مکانی مناسب، وضعیت چمن ورزشگاه اصلا خوب نبود و همچنان هم نیست و در سوی دیگر مرغوبکار به استقلالی‌ها داده شد. حالا درفشی فر توسط پیمانکارهای خصوصی اداره می‌شود و ورزشگاه شهید کاظمی در اختیار مطلق سرخپوشان است.

سال ۹۴ و با واگذاری این ورزشگاه به پرسپولیس، برانکو تصمیم گرفت تمرینات تیمش را در این ورزشگاه برگزار کند. تصمیمی که چالش‌های زیادی برای آن‌ها ازجمله وضعیت نابسامان آب‌وهوا، آلودگی، دوری مسیر و وضعیت بد چمن را در پی داشت. اما با توجه به اینکه تلاش‌های بسیاری برای دستیابی به یک ورزشگاه انجام‌شده بود، مدیران پرسپولیس دست رو دست نگذاشتند و اقدام به بهسازی این ورزشگاه کردند. درست است که ورزشگاه شهید کاظمی در زمان واگذاری، تازه به بهره‌برداری رسیده بود اما کمبودهای فراوانی را به خود می‌دید.

تجهیز رختکن، جایگاه خبرنگاران، اتاق کادر فنی و جایگاه هواداران ، ساخت استادیوم و بسیاری اقدامات دیگر در این ورزشگاه صورت گرفت تا به شکل امروز درآید و بتوان درباره آن ادعاهایی داشت.

در سوی دیگر آبی‌ها هر چه تا به امروز به دست آورده‌اند به حال خود رها کرده و هیچ اقدامی برای بهسازی آن انجام نداده‌اند. ورزشگاه مرغوبکار، کمپ مرحوم ناصر حجازی و حتی ورزشگاه امام رضا(ع) به حال خود رهاشده و مدیران آبی بیشتر وقت خود را صرف غر زدن کرده‌اند تا انجام اقدامات سازنده!

از رو استقلالی‌ها دائما با کمبود زمین تمرین مواجه هستند و سرخپوشان به هر نحوی خود را با شرایط سخت مسیر و آب‌وهوای ورزشگاه شهید کاظمی وفق داده و برای هزینه‌هایی که تقبل شده ، ارزش قائل هستند.

نقش تأثیرگذار مرحوم کاشانی

مرحوم جعفر کاشانی بنا به دیدگاه کلانی که به مبحث باشگاهداری داشت تلاش کرد تا در زمان حضور خود، باشگاه پرسپولیس را به آن چیزی که می‌توانست نزدیک کند. او با رایزنی‌هایش سبب شد تا ورزشگاه شهید کاظمی به پرسپولیس داده و در پی آن به بهسازی آن پرداخته شود. حالا که شهردار تهران اذعان داشته این ورزشگاه رسماً به نام پرسپولیس زده خواهد شد،مدیران حال حاضر می‌توانند با فراغت بیشتری وضعیت آن را به حالت ایده آل نزدیک کنند. به این شکل حراست خوبی از یادگار مرحوم جعفر کاشانی که حالا می‌توان آن را از دارایی‌های پرسپولیس می‌توان دانست، به عمل خواهد آمد.

251 41

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 533918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =