شیوع تب برفکی در آذربایجان شرقی/ این بیماری هیچ ضرری برای انسان ندارد

شیوع گسترده ی بیماری تب برفکی در آذربایجان شرقی باعث مرگ و میر احشام روستائیان شده و خسارات اقتصادی زیادی به همراه داشته است.

مهرداد خوشکار مقدم: به گزارش خبرآنلاین از تبریز، کانون تب برفکی در آذربایجان شرقی، منطقه ی ارسباران اعلام شده و تاکنون حدود 400 رأس گاو و گوسفند را به کام مرگ کشیده است.

در پی شایعات مطرح شده در خصوص کمبود واکسن های مناسب ناشی از تحریم های بین المللی، مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرآنلاین به این خبر واکنش نشان داد و گفت: هیچ تحریمی در این خصوص وجود نداشته و انفعال دستگاه های دولتی در این خصوص صحت ندارد.

تلفات گوساله های مبتلا به تب برفکی در آذربایجان شرقی

دکتر "امیرحسین بهداد" با اشاره به اینکه تب برفکی یکی از بیماری های بومی احشام در ایران بوده و همه ساله تلفات محدودی در این زمینه رخ می دهد اظهار داشت: تب برفکی از بیماریهای مشترک انسان و دام نیست و حتی دام های مبتلا به این بیماری در صورت ذبح، قابل استفاده می باشند.

وی در خصوص دلیل افزایش تلفات دام های مبتلا به این بیماری در سال 95 اظهار داشت: متاسفانه از اواخر سال 94 چهره ی ویروس این بیماری تغییر کرد و به نوع O-2016   معروف گردید.

دکتر بهداد با تاکید بر اینکه پیش از این واکسن تب برفکی در موسسه رازی تولید و بصورت رایگان بین روستائیان توزیع می شد گفت: با تغییر چهره ویروس و توقف تولید این واکسن در داخل، بلافاصله مجوز واردات آن توسط بخش خصوصی صادر شد اما بدلیل اینکه هر واکسن برای هر گوساله سه هزارتومان هزینه داشت، اغلب روستائیان از خرید و استفاده ی آن امتناع کردند!

واکسنی که پیشتر رایگان بود اما همینک بدلیل قیمت 3000 تومانی آن، روستائیان نمی خرند!

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی با بیان اینکه واکسن جدید برای گوسفندان رایگان بود از عدم همکاری روستایان برای خرید واکسن سه هزار تومانی برای استفاده در گوساله های چندصدهزار تومانی گفت: با این مرگ و میر گسترده در برخی نقاط استان، خسارات اقتصادی بسیاری به روستائیان وارد آمده است.

به گفته وی، مرگ و میر تب برفکی در بین دامداری های مکانیزه و آندسته از احشام روستائیانی که اقدام به خرید و استفاده از واکسن یاد شده کرده بودند رخ نداده است.

دکتر بهداد در پاسخ به آخرین وضعیت تب برفکی در آذربایجان شرقی گفت: با ارتقای خط تولید موسسه رازی و واردات گسترده واکسن های جدید، این بیماری در مرحله ی کنترل و حتی پیشگیری است اما از 25 اردیبهشت ماه نیز سری جدید واکسن های تب برفکی از فرانسه وارد کشور می شود.

واکسناسیون دام های آذربایجان شرقی

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه نوع جدید این بیماری با خاصیت واگیر بالا در بین احشام و بسیار کشنده است گفت: اغلب تلفات تب برفکی شامل گوسفندان و گوساله های روستائیان بوده است.

وی خطاب به روستائیان گفت: درخواست ما این است که با کارشناسان دامپزشکی همکاری کرده و به توصیه های ما توجه نمایند.

دکتر بهداد خطاب به صاحبان دام های آلوده به تب برفکی اظهار داشت: اگر گوسفند یا گوساله ای مبتلا به این بیماری شد و در حال مرگ بود توصیه می کنیم اقدام به ذبح آن نمایند چون گوشت آن به انسان هیج ضرری ندارد.

هشدار به روش های نامناسب حمل و دفن دام های آلوده به ویروس تب برفکی

وی همچنین نسبت به دفن غیراصولی احشام تلف شده هشدار داد و گفت: درصورت تلف شدن گاو یا گوسفند ناشی از بیماری تب برفکی موضوع رو فورا به ادارات شهرستان اطلاع دهند تا نسبت به دفن اصولی و بهداشتی آن اقدام گردد تا از شیوع تب برفکی جلوگیری شود.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی از اقدام به موقع معاون عمرانی استانداری در کنترل این بیماری قدردانی کرد و گفت: با دستور ایشان کارگرهی ویژه تشکیل شد و نسبت به اقدامات پیشگیرانه اقدامات لازم صورت گرفته است.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 533916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =