بررسی لایحه تنظیم برخی از احکام برنامه‌های توسعه کشور در هفته گذشته در دستور کار مجلس بود و هفته پر مصوبه ای را رقم زد.

به گزارش خبرآنلاین، این هفته تعداد مصوبات مجلس چشمگیر بود. نمایندگان عجله داشتند تا هر چه زودتر بررسی لایحه تنظیم برخی از احکام برنامه‌های توسعه کشور را تمام کنند که اگر موفق نمی شدند می بایست جلسه علنی مجلس هر روزه شود چراکه بر اساس آیین نامه داخلی؛ «مجلس برای رسیدگی به طرح‌ها و لوایحی که در شش‌ جلسه به اتمام نرسد از جلسه هفتم همه‌ روزه به جز روزهای تعطیل تشکیل می‌شود و افزایش ساعت هر جلسه با رأی مجلس است» این ضرب الاجل کار خبرنگاران را هم سخت کرده بود، چراکه هنوز یک مصوبه را اطلاع رسانی نکرده بودند که مصوبه بعدی تصویب می شد. نمایندگان با بررسی لایحه دولت، برخی احکام که در برنامه های توسعه‌ای کشور تکرار می‌‌شد را به عنوان قانون تصویب می‌کردند و البته لایحه دولت با الحاقات فراوانی ازسوی نمایندگان همراه شد. این مصوبات بعضا از اهمیت ویژه ای هم برخوردار بود که برخی از آنها در ادامه مرور می شود:

 

تابعیت ایرانی برای خانواده شهدای خارجی

مجلس ماده‌ای قانونی را تصویب کرده است که در صورت تأیید نهایی، به دولت اجازه می‌دهد به همسران، فرزندان و والدین شهدای دارای تابعیت خارجی که در هشت سال دفاع مقدس یا بعد از آن در راستای مأموریت‌های محوله از سوی مراجع ذی‌صلاح، به شهادت رسیده‌اند، حداکثر یکسال پس از تقاضای تابعیت، تابعیت ایرانی بدهد.

ارتقای زیرساخت‌های اطلاعاتی

نمایندگان مجلس همچنین در بررسی لایحه تنظیم برخی از احکام برنامه‌های توسعه کشور وزارت اطلاعات را مکلف به ارتقای کمی و کیفی زیرساخت‌های اطلاعاتی کردند تا این وزارتخانه، فساد و اختلال و هرگونه تهدید علیه منافع و امنیت ملی ایران در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی، اختلال و تهدید امنیت زیستی و اقدامات بیوتروریستی، اختلال و ایجاد ناامنی در فضای تولید و تبادل اطلاعات، اختلال در امنیت دارایی‌های ارزشمند کشور، واگرایی، افراط‌گرایی و تهدید علیه هویت، انسجام و وحدت ملی و پایداری کشور، جرائم سازمان‌یافته ضدامنیتی و اقدامات تروریستی را پیشگیری و با آنها مبارزه کند. در بخش دیگری از این مصوبه بر زمینه سازی برای افزایش نقش و مشارکت هر چه بیشتر مردم در فعالیت‌های اطلاعاتی تاکید شده است (اینجا).

حوزه‌های علمیه حق انشعاب نمی‌پردازند

معافیت فضاهای آموزشی، پژوهشی و اداری حوزه‌های علمیه از پرداخت هزینه‌های حق انشعاب آب، برق، گاز و فاضلاب و عوارض ساخت و ساز یکی دیگر از مصوبات مجلس در هفته اخیر بود که مجلس، دولت را مکلف کرد به‌منظور حضور مؤثر و هدفمند حوزه و روحانیت، از حوزه‌های علمیه در حکم نهاد عمومی غیردولتی پشتیبانی کند. در همین راستا همچنین دولت مکلف شد فضاهای بلااستفاده دولتی در مناطق مختلف کشور را به حوزه‌ها واگذار کند (اینجا). مساجد نیز از پرداخت هزینه‌های حق انشعاب آب، برق، گاز و فاضلاب و عوارض ساخت و ساز صرفاً برای فضای اصلی معاف شدند.

آستان‌های مقدس و قرارگاه‌های سازندگی در صف پرداخت کنندگان مالیات

تلاش برای تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی زمینه ای شد تا آستان‌های مقدس و قرارگاه‌های سازندگی و شرکت‌ها و مؤسسات وابسته به اشخاص مذکور از سال اول برنامه ششم نسبت به تمامی فعالیت‌های اقتصادی خود، مشمول پرداخت مالیات ‌شوند. همچنین بر اساس رای نمایندگان، هزینه خدمات مدیریت طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی‌، سازمان مجری ساختمان‌ها و تأسیسات دولتی و عمومی، شرکت مادرتخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی، شرکت سهامی توسعه منابع آب و نیروی ایران، شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی و مؤسسه جهاد نصر، حداکثر تا 2.5درصد عملکرد تخصیص اعتبارات ذی‌ربط با احتساب اعتبارات دریافتی از منابع بودجه عمومی کشور تعیین شد.

استمرار پرداخت مستمری والدین شهید فوت شده دارای فرزند معلول

مجلس، دولت را موظف کرد از طریق بنیاد شهید و امور ایثارگران نسبت به استمرار پرداخت مستمری پدر و مادر شهید فوت شده دارای فرزندان معلول، محجور، مطلقه تحت تکفل، نامادری و بیماری صعب‌العلاج اقدام کند.

تخصیص ۳ درصد درآمد صادرات نفت وگاز به استان‌های نفت‌خیز و کمتر توسعه‌یافته

دولت مکلف شد  3درصد از درآمد حاصل از صادرات نفت خام و گاز طبیعی را به ترتیب یک‌سوم به استان‌های نفت‌خیز و گازخیز و دوسوم به شهرستان‌های مناطق کمترتوسعه‌یافته، جهت اجرای برنامه عمرانی بودجه‌های سنواتی اختصاص دهد. این سهم قبلا 2درصد بود که به عبارتی از سال جاری افزایش 50درصدی پیدا می کند.

کمک دولتی به بسیج مستضعفان

نمایندگان همچنین دولت را موظف به تقویت کمی و کیفی بسیج مستضعفان کردند؛ حمایت از زیرساخت‌ها برای توسعه نواحی شهرستانی و رده‌های مقاومت بسیج، متناسب با توسعه و تغییرات تقسیمات کشوری و پشتیبانی از رده‌های مقاومت بسیج و بسیج اساتید، دانشجو و طلبه در دستگاه‌های اجرائی به‌ویژه در فعالیت‌های پژوهشی و علمی، از جمله کمک‌های دولت به این حوزه خواهد بود.

کمک حداقل 5درصدی از منابع بودجه عمومی برای تقویت بنیه دفاعی

کمک حداقل پنج درصدی از منابع بودجه عمومی برای تقویت بنیه دفاعی دیگر مصوبه این روزهای مجلس بود. این کمک از ابتدای سال جاری محقق می شود و البته باید هر پنج‌سال یکبار در برنامه‌های پنج ساله توسعه این درصد بازنگری شود. در بودجه سال گذشته، 2 درصد از اعتبارات بودجه عمومی کشور برای تقویت بنیه دفاعی اختصاص یافته بود.

کمک دولتی برای تقویت بنیه انتظامی

دولت موظف به تقویت اعتبار ردیف بنیه انتظامی برای تامین امنیت عمومی، انضباط اجتماعی، امنیت مرزها و امنیت فضای مجازی شد. نمایندگان مجلس همچنین در ماده دیگری نیروی انتظامی را مکلف به ایجاد بانک هویت ژنتیکی و اثر انگشت ایرانیان و اتباع خارجی کردند.

اختصاص یک درصد از اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌های اجرایی به صداوسیما

همه دستگاه‌های اجرائی مکلف شدند یک‌درصد از اعتبارات هزینه‌ای خود را طی قراداد مشخصی با سازمان صدا وسیما صرف تولید برنامه جهت فرهنگ‌سازی و آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی کنند.

اضافه شدن یک روز به تعطیلات

هشتم ربیع‌الاول سالروز شهادت حضرت امام حسن عسگری(ع) و آغاز امامت حضرت ولی‌عصر(عج) تعطیل رسمی شد. این مصوبه در بخش پیشنهادهای نمایندگان آمده بود.

سند جامع سبک زندگی اسلامی- ایرانی

تنظیم لایحه سند جامع سبک زندگی اسلامی- ایرانی، دیگر وظیفه ای بود که مجلس بر دوش دولت گذاشت. دولت باید این سند را با لحاظ شاخص‌های کمی و کیفی نظیر الگوی مصرف، ترویج روحیه مشارکت و فرهنگ تعاون و رقابت سالم بین مردم، قناعت و صرفه‌جویی و احترام به کسب و کار حلال، احترام به قانون، تفریحات و اوقات فراغت سالم، ترویج سخت‌کوشی و ساده‌زیستی متناسب با آموزه‌های اسلامی تا پایان سال اول ابلاغ این قانون تهیه کند.

شورای دستگاه‌های نظارتی متشکل از نمایندگان قوای سه‌گانه

نمایندگان مردم در خانه ملت در مصوبه دیگری موافقت کردند تا برای ایجاد هماهنگی برای کارآمدنمودن نظام نظارت و ارتقای بهره‌وری و برای تقویت مدیریت کشور، شورای دستگاه‌های نظارتی متشکل از دو نفر از مسؤولان نظارتی هر قوه تشکیل شود.

تبلیغ خدمات و کالاهای آسیب‌رسان از سوی رسانه‌ها ممنوع شد

نمایندگان مردم در خانه ملت مشخص کردند که هرگونه تبلیغ خدمات و کالاهای آسیب‌رسان به سلامت بر اساس تشخیص و اعلام وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی و سازمان استاندارد ایران از سوی همه رسانه‌ها ممنوع است.

شرایط تعیین دامنه نرخ ارز

نمایندگان مجلس شرایط تعیین دامنه نرخ ارز را نیز مشخص کردند. به این صورت که، دامنه نرخ ارز با توجه به حفظ رقابت‌پذیری در تجارت خارجی و با ملاحظه تورم داخلی و جهانی و همچنین شرایط اقتصاد کلان از جمله تعیین حد مطلوبی از ذخایر خارجی، تعیین می‌شود.

29213

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 533879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آرش A1 ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    40 4
    کل دوران هشتم و نهم مجلس ایران رو زیرو رو کنید ببینید اصلا مصوبه ای داشتن که باعث بهبود وضع معیشت و امنیت مردم بشه؟عملا این دو مجلس بیکارترین مجلس های تاریخ ایران بودن .تنها مجلس مردمی بعد انقلاب مجلش ششم بود آدمایی توو اون مجلس بودن که بخاطر دفاع از حقوق و نیازهای اولیه مردم تاوان سختی دادن و هنوزم دارند از طرف تندروها محکوم میشن. از ته دلم امیدوارم آینده ای بهتری پیش روی مردم کشورم باشه
  • ایرانی A1 ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    37 1
    کاش حق انشعاب و مصرف گاز آب وبرق مدارس را رایگان می کردند مدرسه ها از حوزه علمیه و مساجد اولی تر بودند
  • بی نام IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    0 0
    این مصوبات توسط نماینده های مردم انجام شده ولی مردم هیچ جا به حساب نیامده اند. وای به حال مردم
  • بی نام IR ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 0
    مجلسی که تنها کارش تلاش برای دین دار و انقلابی معرفی کردن خود است.