سرانجام مینو خالقی/ اختلاف‌نظر میان مطهری و وزیر کشور و نظر رییس‌جمهور در مورد منتخب سوم اصفهان

پس از ابطال آرای مینو خالقی توسط شورای نگهبان و موکول شدن انتخاب منتخب سوم اصفهان به انتخابات میان دوره‌ای، بحث‌هایی بر سر این تصمیم میان رییس جمهور، وزیر کشور و نماینده تهران پدید آمد.

به گزارش خبرآنلاین، رسول زرگر استاندار اصفهان در روز 4 فروردین در نشستی که با خبرنگاران داشت، نظر شورای نگهبان در مورد نتیجه انتخابات اصفهان را اعلام کرد. او همچنین خبر داد که آرای مینو خالقی منتخب سوم مردم اصفهان از سوی شورای نگهبان ابطال شده است. (اینجا)  این نظر شورای نگهبان موجب شد تا به فراخور، حسینعلی امیری  سخنگوی وزارت کشور،(اینجا)،  محمد حسین مقیمی؛ رئیس ستاد انتخابات کشور (اینجا) و محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت(اینجا)، بت به این مسئله واکنش نشان داده و بررسی اعتبارنامه منتخب سوم اصفهان را در صلاحیت مجلس اعلام کنند.

سرانجام پس از کش و قوس‌های بسیار و مخالفت و موافقتهای گوناگون با این موضوع، شورای نگهبان بر نظر خود اصرار ورزید و تعیین تکلیف کرسی پنجم مردم اصفهان در مجلس را به انتخابات میاندوره‌‌ای سال آینده موکول کند. (اینجا)

پس از این ماجرا، رییس جمهور در حساب شخصی‌اش در توییتر در مورد ابطال آرای مینو خالقی نوشت: بر اساس قانون اساسی اعتبارنامه نماینده منتخب مردم باید در مجلس شورای اسلامی بررسی شود و هیچ نهاد دیگری نمی‌تواند در آن دخالت کند.(اینجا)

این موضع‌گیری رئیس جمهور موجب شد به فاصله چند روز بعد، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در حاشیه بازدید از ستاد انتخابات کشور در روز 10 اردیبهشت که مرحله دوم انتخابات برگزارشد،‌ درباره صادر نشدن اعتبارنامه منتخب سوم مردم اصفهان به خبرنگاران بگوید: ما در این خصوص با شورای نگهبان اختلاف نظر حقوقی داریم و استدلال خود را هم به شورای نگهبان فرستاده‌ایم . این شورا ابطال آرای مینو خالقی را بر اساس نظارت استصوابی خود انجام داده است، اما ما معتقدیم نمی شود آرای یک حوزه تایید شود ولی در همان حوزه رای یک نفر تایید نشود ما این نظرات را با مجلس نیز درمیان گذاشتیم و رییس مجلس و رییس جمهور نیز در این خصوص نظراتی دارند. (اینجا).

در همان روز انتخابات مرحله دوم، علی مطهری در نامه‌ای به رئیس جمهور خواستار صدور اعتبارنامه مینوخالقی از جانب وزارت کشور شد و در سه بند دلایل خود را برای رد ابطال آرای منتخب سوم اصفهان از سوی شورای نگهبان را اعلام و در نهایت تهدید کرد که چنانچه وزارت کشور از صدور اعتبارنامه خودداری ورزد، راهی جزء استیضاح وزیر کشور وجود ندارد. (اینجا) پس از آن نیز، وی راه دیگر حل این مشکل را واگذاری این موضوع به هیئت حل اختلاف قوا از سوی رهبر انقلاب عنوان کرد و گفت: من شخصا معتقدم که راه حل این است که وزارت کشور باید اعتبارنامه را امضا و به مجلس ارسال کند چون راه باز است و مانعی در کار نیست. (اینجا)

با مشخص شدن نتایج دور دوم انتخابات و مسجل شدن حضور 17 نماینده زن در مجلس آتی برای اولین بار، بار دیگر این فرصت فراهم شد تا موضوع مینو خالقی برسر زبان‌ها بیافتد. حسن‌روحانی که در یکشنبه گذشته و بهم ناسبت روز کارگر به شرکت مپنا رفته بود، از راهیابی 18 زن به مچلس ابراز خوشحالی کرد و گفت که « ما خوشحالیم در همه صحنه ها بانوان عزیز ما در تحصیل، كار، تلاش، كوشش، دنیای سیاست، دولت، مجلس و قوای مختلف و همه جا حضور دارند كه این هم از آثار بعثت پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) بود كه زنان را به صحنه آورد و گفت زن و مرد، عرب و عجم، كوچك و بزرگ، روستایی و شهری، سیاه و سفید هیچ كس بر دیگری امتیازی ندارد مگر به تقوا.» (اینجا). این اظهارات به این معنا بود که رییس جمهور، مینو خالقی را به عنوان هجدهمین نماینده زن راه یافته به مجلس می شناسد و مصر است که اعتبارنامه او توسط خود نمایندگان بررسی شود. 

فردای آن روز مجید انصاری معاون پارلمانی ریاست جمهوری، نیز مینو خالقی را از سوی رییس جمهور نماینده منتخب مردم برشمرد و تاکید کرد: از نظر دولت و شخص رئیس جمهوری نمایندگان زن مجلس 18 نفر هستند و منتخب ملت را تنها نمایندگان مردم در مجلس می‌توانند تعیین تکلیف کنند.

وزیر کشور، عبدالرضا رحمانی فضلی اما در واکنش به سخنان مطهری گفت: برخی تلاش دارند وزارت کشور را تشویق به بی قانونی کنند ولی وزارت کشور تسلیم تطمیع و تهدید و بی قانونی نمی شود. (اینجا) اما در عین حال یادآور شد: ما با آقای جنتی نشستیم و بحث کردیم. فرمودند این نظارت استصوابی و در تمام مراحل انتخابات جاری است. این تفسیر ماده 3 انتخابات است. تشخیص در این مسئله با شورای نگهبان است نه وزارت کشور. شورای نگهبان طبق نظارت استصوابی کار را تمام شده تلقی می کند. ما معتقدیم باید این موضوع به مجلس برود. برخی می گویند وزارت کشور بدون جلب نظر شورای نگهبان باید اعتبارنامه را به مجلس بفرستد. قانون می گوید اعتبارنامه وقتی به مجلس می رود که انتخابات باطل نشده. در این مورد شورای نگهبان آرای یکی از افراد را ابطال کرده. ما می گوییم حوزه باید کاملا ابطال شود. هیات اجرایی و نظارت اصفهان برخی اعتبارنامه را امضا نمی کنند. ما اعتبارنامه ای نداریم به مجلس بفرستیم. در ماده 74 هم می گوید اگر شورای نگهبان انتخابات را تایید کرد ولی هیات نظارت و اجرایی تایید نکردند، وزیر کشور و رئیس هیات نظارت یعنی آقای جنتی می تواند اعتبارنامه را امضا کرده و به مجلس بفرستد. این هم موضوع ما نیست. ما راه قانونی اعتبار نامه نداریم چون اعتبارنامه ای نیست. یک راه قانونی است که اختلاف برداشت بین تفسیر شورای نگهبان و مجلس است. محل حل اختلاف استفساریه است و نمایندگان می توانند این را در قالب طرح امضا کنند و از صحن مجلس بپرسند شورای نگهبان نظر درستی می دهد یا وزارت کشور. اگر گفتند نظر وزارت کشور درست است، باید به ما اجازه بدهند بدون امضای هیات های نظارت و اجرایی اعتبارنامه را به مجلس بفرستیم. اگر هم گفتند نظر شورای نگهبان درست است که کارها درست انجام شده. ما الان اصلا اعتبار نامه ای با امضای هیات اجرایی و نظارت اصفهان نداریم که به مجلس بفرستیم.

در این میان برخی از چهره‌های سیاسی که سابقه نمایندگی در ادوار گذشته را نیز دارند، مواردی مشابه همچون مینو خالقی را مثال می‌زدند که وزارت کشور اعتبار نامه فرد منتخب را صادر و برای بررسی در اختیار نمایندگان قرار داده است. مرتضی الویری عضو هیات رییسه مجلس سوم، در مورد مشابهت چنین اتقاقی در مجلس سوم و با اشاره به اتفاقی که در ماجرای اعتبارنامه نماینده نیشابور در این مجلس افتاده بود، گفت: پس از برگزاري انتخابات مجلس سوم، شورای نگهبان جلوي اعتبارنامه آقای اکبرزاده منتخب نیشابور را گرفته و عنوان کرده بود که این فرد نباید به مجلس برود.البته شورای نگهبان صحت انتخابات آن حوزه انتخابیه را تایید کرده بود. به همین علت هم اقای محتشمی پور که وزیر کشور وقت بودند عنوان کردند چون صحت انتخابات تایید شده است و هیات اجرایی هم شرایط انتخاب شونده را تایید کرده است پس اعتبارنامه را به مجلس می فرستیم اگر اعتراضی هست روی اعتبارنامه صورت بگیرد. این کار هم صورت گرفت و در نهایت اعتبار نامه تصویب شد. براساس این تجربه هم معتقدم که ماجرای خانم مینو خالقی مستقیما از طریق مجلس و وزارت کشور قابل حل است. (اینجا)

پس از تمام این ماجراها و مخالفت‌ها و موافقت‌ها و اختلاف وزارت کشور و شورای نگهبان، سرانجام مینو خالقی و منتخب اصفهان در هاله ای از ابهام ماند. باید منتظر ماند و دید که‌ آبا مینو خالقی فردا در مراسم‌های جداگانه علی لاریجانی، محمدرضا عارف و حجت‌الاسلام روحانی به عنوان منتخب مردم سوم حاضر خواهد شد یا خیر و هر یک از مسئولان چه برخوردی با وی خواهند داشت و چه سرنوشتی در انتظار اوست. 

29219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 533706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 29
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر ج IR ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    45 3
    ضمن این که امیدوارم اقای مطهری استیضاح وزیر کشور رو به صورت جدی پیگیری کنه باید عرض کنم که قانون در این مورد اینقدر صریح و روشنه که با هیچ تفسیری نمیشه ان را دور زد. طبق قانون نظارت استصوابی فقط در جریان بررسی صلاحیت ها اعمال میشه نه بعد از ان. وقتی نام فردی با رای مردم از صندوق بیرون بیاد از حوزه نظارت شورای نگهبان خارج میشه و با هیچ بهانه ای نمیشه او رو عزل یا رد صلاحیت کرد. تنها نهادی که بعد از انتخابات میتونه اعتبارنامه یک نماینده رو مورد بازنگری قرار بده خود مجلسه. بنابر این اینجا اصرار بر ابطال ارای خانم خالقی اصرار بر نقض قانونه و رئیس جمهور طبق سوگندی که یاد کرده باید در برابر هرگونه نقض قانون توسط هر فرد یا نهادی که باشه بایسته.
    • بی نام A1 ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
      5 0
      والا شورای نگهبان مشکلی با این خانم نداشته مشکل این بوده بعضی از رقبا تاب پیروزی رقیبشان را ندارن و از حسادت در زندگی خصوصی دیگران و در این جا این بنده خدا سرک کشیدن و الان هم خوشحالند وگرنه شورای نگهبان ایشان را تایید صلاحیت کرده بود. حسود ها آفت های یک جامعه هستن.
  • محمد IR ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    48 3
    خانم مینو خالقی به یقین نماینده مردم اصفهان است . هرگونه اعمال نظر شورای نگهبان بدعتی است که با اصل قانون اساسی کشورو جمهوریت نظام مغایرت دارد . مردم اصفهان باید از رای خود دفاع کنند
  • بی نام EU ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    43 1
    مینو خالقی مشگلی ندارد مشگل از ....................
  • بی نام A1 ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    34 2
    اصلا حق با شورای نگهبان ، این دو نمایند هتاک نماینده ارومیه و مراغه که علنا تخلف کردند و توهین کردن به مردم و دولت رو رد صلاحیت کنند تا ثابت شه هدق اجرای قانونه برای همه است نه جبهه مخالف شورای نگهبان
  • علی IR ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    36 1
    اگر قرار است که مردم پس از تایید افراد توسط شورای نگهبان به کاندیدایی رای دهند و پس از انتخابات باز هم شورای نگهبان به هر دلیلی منتخب مردم را نپذیرد، دیگر رای دادن و انتخاب مردم هیچ معنایی ندارد. راحت بگویند انتخابات بی انتخابات. تکلیف مردم هم روشن خواهد بود.
  • هلیا A1 ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    36 2
    دولت هرگز نباید در مقابل این گرو کشی اشکار کوتاه بیاید .
  • بی نام FI ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    35 2
    شورای نگهبان با رفتاری که ذر این انتخابات نشان داد اعتبار این شورا را زیر سئوال برذ
  • احسان A1 ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    26 3
    جالبه نظر یه گروه اقلیت خاصی بر نظر همه مردم ترجیح داده میشه... یه کلمه ساختن برا خودشون به اسم استصوابی... تا کی باید اینطوری با ما رفتار بشه؟؟؟؟؟
  • علی A1 ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    13 12
    اگر نمایندگان ، دولت و وزرات کشور و بقیه نهادها این قدر که به فکر مینو ها هستند به فکر اقتصاد کشور و مردم بدبخت بودند به فکر کشاورزان جنوب و کارگران و معلمان بیچاره بودند الان کشور گلستان بود برای خودم و مردم متاسفم که زمام امور ما در دست این افراد هست که به منافع شخصی و گروهی خود می اندیشند
  • علی IR ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    22 3
    باید اعتبارنامه اش به مجلس برود .
  • بی نام A1 ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    23 2
    سرانجام ایشون رو مردم تعیین کردند اختلاف نظر بی معنی ست اگه تخلفی و تقلبی در انتخابات رخ داده قابل قبول است آرا باطل بشه ولی وقتی رای سالم بوده چجوری و با چه قاعده ای میشه آرای مردم رو ریخت تو جوی آب؟؟
  • بی نام A1 ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    41 2
    جنتی همه کاره مملکت شده
    • پاسخ به بی نام IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
      0 3
      آیت الله علامه جنتی کسی بود که سال61 پسرش به جرم منافق بودن دادگاه انقلاب خواست اعدام کنه و کرد جوابش این بود گفت من دربرابر قانون تسلیم وحتی اگه ی روزی تمام اعضای خانوادم قانون محکوم کنه حرفی ندارم یسوال از نظر دهندگان عزیز/ شخصی با انصاف تر از علامه جنتی شما تو سیاست ایران میشناسید؟؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    20 2
    مملکت گل و بلبل
  • بدون نام ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    21 2
    به شما مي گويند حق اون خانوم بدبخت رو بگيريد، تشويق به بي قانوني است????
  • مرتضی RU ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    3 25
    اصلاح طلبان اصفهان برایش زدند. چون معتقد بودند که حق این خانم نبوده که درلیست اصلاحات باشد و صرفا بخاطر نسبت فامیلی در چنین جایگاهی قرار گرفته است.
  • حمید A1 ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    15 2
    کهنسالان کهنه کار خوب است کمی از علوم روز نیز باخبرشوند مثل تغییردادن چهره ها با فتو شاپ چون آن طور که معلومه فقط به استناد یک تصویر این داستان درست شده
  • علی A1 ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    19 3
    درود بر منتخب واقعی ملت خانم خالقی
  • امیر پایکاری IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    3 1
    میخواستم مطلبی را بگویم آیا تا به حال به این فکر کرده اید که تمام این ماجراهای بالا چه قدر سخت و طاقت فرسا هستند میخواستم راهی را بگویم که حداقل نود درصد این مشکلات را از سر راه برمیدارد متاسفانه قسمت عمده پول و بودجه کشور دست عده معدودی به راههای مختلف مانند توپ پاسکاری میشود و در هر پاسکاری عده بسیار زیادی از مردم خیلی ضعیف لعن و نفرین میکنند و باعث به وجود آمدن این همه مشکل میشود میخواستم طرحی پیشنهاد کنم اگر شما دانشگاههای پولی و موسسات آموزشی و باشگاههای ورزشی کشور را مانند سابق که روی نان از طرف دولت سوپسیت گذاشته بودید روی برقراری این محیطها بودجه ای گذاشته سوپسیت های در حد توان آخر خزانه دولت قرار دهید تمام این مشکلات برطرف خواهد شد
  • بی نام IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    24 2
    کسی نیست اعضای شورای نگهبان رو تغییر بده یا به شورای نگهبان انتقاد کنه..امسال شورای نگهبان کارش فقط اختلاف و ناراحتی بود
    • شیما IR ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
      0 1
      دروغ و تهمت بستن به شورای نگهبان کار ساده هست مثلا اصلاح طلبان گفتند99 درصد نامزدهایشون ردصلاحیت شدن و فقط30 نامزد دارن بعد که لیستشون منتشر کردن1000 نامزد داشتن واقعا انصاف چیز خوبی الانم مینو خالقی اسم رمز حمله به شورای نگهبان شده
  • بی نام IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    4 20
    انقدر این مساله را بزرگ نکنید ... قانون فصل الخطاب است
    • بی نام RO ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
      2 0
      فصل الخطاب منم، من.
  • بی نام A1 ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    18 2
    مقصر اصلی هم در قضیه مینو خالقی و هم 7هزار گشت ارشاد نامحسوس وزیر کشور اصولگرای اقای روحانی است....در مجلس سوم هم منتخبی رد صلاحیت شد ولی وزارت کشور بدون امضای شورای نظارت و نگهبان اعتبارنامه را طبق قانون به مجلس فرستد و انجا رای اورد و الان رحمانی فضلی اصولگر غیر همسو با فرستادن اعتبارنامه امتناع می کند...در مورد گشت ارشاد نامحسوس هم ایشان این طرح را تایید کرده.....
  • نامی IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    28 2
    خانم خالقی منتخب مردم است و نمی توان به آرا مردم دستبرد زد
  • علي A1 ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    30 2
    اينجا فقط و فقط مردم اصفهان بايد ثابت كنند واسه رأيي كه دادن ارزش قائل هستن
  • سید محمد A1 ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 5
    باسلام بجای وقت کشی به اقتصاد مقاومتی بپردازید این کارها سرگرمی مسئولین است ای دل غافل یاعلی مدد.
  • بهروز IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    2 3
    بابا چرا اینقد زود قضاوت می کنید و انگشت اتهام بسوی شورای نگهبان و وزارت کشور میکشید؟؟؟؟؟؟ خب حتما ی مشکل قانونی بوده که اینجور شده الکی که نیست اگه سر سیاسی کاری بود که از اول تایید صلاحیت نمیشد رسانه های اصلاح طلب گفتن فقط 30 نامز دارن بعد معلوم شد 500 نماز سراسر کشور دارن به حرف این رسانه تحریک نشید و سریع جهبه گیری کنید حدیث/ بهترین شما کسانی هستن که در همه امور انصاف در نظر داشته باشند