روحانی: آموزش زبان‌های خارجی باید متنوع و کیفی شود

رییس جمهوری در مراسم گرامیداشت مقام معلم، مسیر رسیدن کشور به توسعه پایدار و متوازن را سرمایه گذاری و تقویت آموزش و پرورش دانست و تاکید کرد: اگر می خواهیم فرهنگ ما رشد کند، بودجه فرهنگ باید در آموزش و پرورش هزینه شود.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام حسن روحانی روز چهارشنبه در این مراسم که معلمانی از سراسر کشور حضور داشتند، با گرامیداشت روز مقام معلم اظهارداشت: باید همه توان خود را برای توسعه کشور بکار بگیریم و این توسعه قطعا از آموزش و پرورش شروع می‌شود.

رییس جمهور که اظهاراتش با تشویق حاضران پشتیبانی می‌شد، با بیان اینکه دولت یازدهم باوجود تنگنا‌ها، بودجه آموزش و پرورش را دو برابر کرد، گفت: راه توسعه کشور از طریق معلمان فرهیخته و با انگیزه است که عاشق کشور و آینده کشور هستند.

رییس‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه معلمین بزرگ‌ترین مسئولیت فرهنگی و اجتماعی را نسبت به نسل جوان و سازندگان آینده کشور بر عهده دارند، معلم را پایه اساسی تعلیم و تربیت و توسعه کشور دانست و اظهار داشت: هر مقدار که در نظام آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری شود زیان نخواهیم کرد.

روحانی با بیان اینکه معلمی شغلی نیست که با حقوق و مزایا بتوان کارشان را پاس داشته و جبران کرد چرا که معلمی از مقوله عشق است، خاطرنشان کرد: اگر معلم اول انسان خدای متعال است معلم ثانی، انبیا و به ویژه پیامبر عظیم‌الشأن اسلام (ص) است که انسان‌ها را در مسیر آشنایی با وحی آسمانی و خرد و حکمت قرار داد. پیامبر گرامی اسلام کسی است که راه عقلانیت و صراط مستقیم را به انسان آموخت.

روحانی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم کشورمان متحول شود آمار‌ها و شاخص‌ها به خوبی نشان می‌دهد که در چه سطحی قرار داریم اظهار داشت: ما به آن روزی افتخار می‌کنیم که در کشورمان هیچ بی‌سوادی وجود نداشته باشد و در این زمینه در مقایسه با سایر کشور‌ها در رتبه بالایی باشیم و همچنین زمانی به خودمان افتخار می‌کنیم که فارغ‌التحصیلان ما در مقایسه با فارغ‌التحصیلان سایر کشور‌ها از تخصص و دانش بالایی برخوردار باشند.

رییس‌ جمهور تصریح کرد: امروز شرایط بسیار خوبی برای رشد جامعه ایجاد شده است و باید همه توان و کوشش خود را برای توسعه کشور بکار بگیریم و قطعاً مسیر این توسعه از مدرسه و آموزش و پرورش شروع می‌شود و هر چقدر که در دوران دبستان تا دبیرستان سرمایه‌گذاری شود محصول آن را در سالهای‌ آینده برداشت خواهیم کرد.

روحانی سنین دبستان و نوجوانی را بهترین مقطع برای آموختن دانست و اظهار داشت: بی‌تردید زمانی که سبک زندگی، ذهنیت، اخلاق و رفتار انسانی به طور کامل شکل بگیرد ایجاد تغییر در آن بسیار مشکل خواهد بود بنابراین باید برای دوره کودکی و نوجوانی سرمایه‌گذاری بیشتری انجام شود.

رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع اهمیت آموزش متنوع زبان‌های خارجی در مدارس کشور اشاره کرد و گفت: آموزش زبان‌های خارجی باید متنوع و کیفی شود و هر زبانی که علم را در کشور عمیق‌تر منتقل می‌کند، باید بیاموزیم.

روحانی افزود: اظهار داشت: در اروپا بچه‌های دبستانی و دبیرستانی حداقل باید به دو زبان خارجی دیگر مسلط شوند و چرا ما در این زمینه یک گام عقب هستیم؟ هر چقدر که بتوانیم جوانان خود را به چند زبان خارجی آشنا کنیم با آموختن هر زبان یک دریچه از علم و دانش و فهم و شناخت به روی او باز خواهد شد. بی‌تردید فردی که با زبان عربی آشنایی دارد از خواندن قرآن لذت و درک دیگری دارد نسبت به کسی که زبان عربی بلد نیست.

رییس‌ جمهور با طرح این سؤال که چگونه می‌توانیم به علم جهانی دسترسی داشته باشیم، خاطرنشان کرد: البته اینکه کدام زبان و چند زبان خارجی در مدارس آموزش داده می‌شود به میزان امکانات، معلمان آشنا به آن زبان‌ها و خواست مردم ارتباط دارد اما در مجموع ما با امکاناتی که در اختیار داریم هر چقدر که بتوانیم چند زبان مهم خارجی را به دانش‌آموزان یاد بدهیم به نفع زندگی آن دانش آموز کار کرده‌ایم.

روحانی با اشاره به اینکه شبه قاره هند با جمعیت بیش از یک و نیم میلیارد نفر به خاطر تسلط بر زبان انگلیسی توانسته در زمینه آی‌تی اشتغال زیادی ایجاد کند، گفت: باید زبانی را آموخت که در کنار آن علم در دسترس‌تر باشد، اشتغال بیشتری برای نسل جوان بوجود آورد و نیز ارتباط اقتصادی کشورمان با دنیا را تسهیل کند.

رییس‌ جمهور با بیان اینکه آموزش و پرورش پایه‌های اولیه رشد و توسعه جامعه است، گفت: مگر می‌توان بدون داشتن معلم خوب، مهارت‌دیده، عالم و با انگیزه، دانش‌آموزان را به خوبی آموزش داد؟ و بی‌تردید اگر دانش‌آموز خوب نداشته باشیم جوانان چطور می‌توانند در صحنه علمی، صنعتی و مشکلات جامعه مشکلات را حل کنند.

روحانی با بیان اینکه معلمین باید دانش‌آموزان را مانند فرزندان خود بدانند و در غیر این صورت در جامعه توسعه ایجاد نمی‌شود، اظهار داشت: معلم باید بداند که اگر دانش‌آموزان را به درستی تربیت کرد خانواده خودش نیز از آن سود خواهد برد و از سوی دیگر کشورمان در مسیر پیشرفت قرار خواهد گرفت.

رییس‌ جمهور اضافه کرد: خدا نکند معلمی شاگردان خود را به دسته‌بندی‌های جناحی و سیاسی تقسیم کند، نگاه معلم باید به همه دانش‌آموزان از هر قومیت، مذهب و تفکر سیاسی که باشند یکسان باشد و به همه آن‌ها انرژی مثبت داده و در تعلیم و تربیت تمامی دانش آموزان ‌‌نهایت کوشش خود را بکار بگیرد و پایان سال تحصیلی برای دانش‌آموزان نویدبخش امید، وحدت و اعتدال بیشتر برای جامعه باشد.

روحانی در ادامه با تببین اهمیت تقویت امید در جامعه تصریح کرد: هیچ چیز برای آینده کشور ما بالا‌تر از امید نیست اگر در امید نسل جوان ما خللی ایجاد شد نمی‌توانیم به توسعه و پیشرفت برسیم و یکی از آثار مهم برجام توسعه امید در نسل جوان ما است و چنانچه این امید افزایش یافت بر مشکلات غلبه کرده و از آن عبور خواهیم کرد.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: کار بزرگ برجام برای این بود که زمانی که به فرجام رسید فضا برای پیشرفت کشور و وحدت و انسجام ملی جامعه مهیا‌تر شود و یکی از بزرگ‌ترین وظایف ما ایجاد وحدت و انسجام ملی است.

رییس‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه برای رشد فرهنگی در جامعه باید در نقش آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری انجام بگیرد، اظهار داشت: امروز ده‌ها نهاد در کشور تحت عنوان دغدغه‌های فرهنگی از دولت پول می‌گیرند که عمدتاً تلاش آن‌ها برای جذب پول از بودجه عمومی است اما ظاهراً در سخنان خود دغدغه‌ فرهنگ جامعه را مطرح می‌کنند.

روحانی تصریح کرد: اگر می‌خواهید فرهنگ جامعه رشد کند همه آن بودجه‌ها باید در آموزش و پرورش خرج شود، نمی‌خواهیم در کشور تعلیمات موازی درست شود، فرهنگ مقوله‌ای است که در سطح دبستان و دبیرستان ساخته می‌شود و اگر حتی یک پنجم پولهایی که با تابلوی نهاد‌ها و تشکیلات مختلف از بودجه عمومی دریافت می‌شود در داخل آموزش و پرورش خرج شود تعالی فرهنگ نسل جوان و نوجوان چندین برابر خواهد شد.

رییس‌ جمهور خاطرنشان کرد: به طور مدام در شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی اجتماعی تکرار می‌کنم که راه حل مشکلات فرهنگی تنها از طریق آموزش و پرورش است و راه دیگری وجود ندارد.

روحانی تأکید کرد: اگر می‌خواهیم آسیب‌های اجتماعی حل و فصل شود بیش از اینکه به فکر درمان باشیم باید به فکر بهداشت بود و اگر به دنبال کاهش آسیب‌های اجتماعی هستیم، راه آن سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش است.

رییس‌ جمهور خاطرنشان کرد: ظرفیت و ‌نعمت بزرگی مثل کلاس درس و آموزش و پرورش داریم و چرا نباید از این ظرفیت استفاده کنیم و به جای آن ظرفیت‌های موازی ایجاد نماییم که در عرصه تعلیم و تربیت تخصص ندارند و صرفاً با ایجاد تابلوهای مختلف مدام به دولت برای دریافت بودجه عمومی، فشار وارد می‌کنند.

روحانی با تأکید بر اینکه هر مقدار که در بخش آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری شود ضرر و زیان نخواهیم کرد، به تشریح اقدامات دولت در زمینه تقویت بخش آموزش و پرورش کشور با استناد به گزارش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی پرداخت و گفت: اعتبارات ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها در سال آغاز دولت یازدهم ۱۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بود که این مبلغ در سال جاری به ۲۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان یعنی حدوداً به دو برابر افزایش یافته است.

رییس‌ جمهور اضافه کرد: همچنین بودجه تخصیص یافته به دستگاه‌های مختلف با اینکه زیر ۱۰۰ درصد بود اما به آموزش و پرورش آنچه تخصیص یافته بیش از ۱۰۰ درصد اعتبارات مصوب بوده است. همچنین اعتبارات مربوط به حقوق و مزایا ۲۰. ۷ درصد افزایش یافته و میانگین حقوق و مزایای معلمین از یک میلیون و ۲۸۰ هزار تومان به دو میلیون و ۳۳۰ هزار تومان می‌رسد.

روحانی خاطرنشان کرد: در سال ۹۵، سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به صورت ویژه برای اجرای رتبه بندی معلمان و چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به عنوان پاداش پایان خدمت فرهنگیان و معلمان اختصاص می‌یابد.

رییس‌ جمهوری افزود: اعطای مجوز جذب ۱۴ هزار و ۹۰۳ دانشجو- معلم برای تحصیل در دانشگاه فرهنگیان و ۵۰۰ نیروی جدید برای استان محروم سیستان و بلوچستان از دیگر اقدامات در عرصه آموزش و پرورش می‌باشد.

روحانی همچنین با پاسداشت یاد استاد شهید مطهری تصریح کرد: شهید علامه مطهری به حق یک فقیه، شجاع، آزاده، متفکر، آگاه به زمان و سرمایه بزرگ برای کشور ما بود و امروز نیز آثار او یک سرمایه بزرگ است.

رییس جمهوری با بیان اینکه شهید مطهری «اسلام انقلابی» را خطری بزرگ در برابر «انقلاب اسلامی» می‌دانست، اظهارداشت: امروز نیازمند تشریح ابعاد فرهنگ اسلام و انقلاب اسلامی هستیم وکتاب‌ها و آثار شهید مطهری به عنوان بزرگ‌ترین مرجع برای مراجعه به افکار و اندیشه او جهت فهم فرهنگ و راه صحیح انقلاب اسلامی است.

روحانی افزود: شهید مطهری درد‌ها و مرهم درد‌ها و زخم‌ها را به خوبی می‌شناخت و قائلان به «اسلام انقلابی» مطهری را به شهادت رساندند.

رییس جمهور اظهارداشت: شهید مطهری کاملاً به زمان خود آشنا بود و جامعه و نسل جوان را به خوبی می‌شناخت و مناسبات جهان را به خوبی مورد مطالعه قرار داده بود و بسیار مهم است که همگی مخصوصاً شما معلمین از شرایط امروز و فردا به خوبی آشنا باشید چرا که افرادی را تربیت می‌کنید که برای ده‌ها سال بعد می‌خواهند مسئولیت‌های مهم اجتماعی را بر عهده بگیرند.

روحانی با بیان اینکه «‌ ما به معلمینی نیاز داریم که آزاد، آزاده و شجاع بوده و مصلحت جامعه و نسل جوان و کشور را بر منافع زودگذر چندروزه ترجیح بدهند»، افزود: شهید مطهری آنچه را که فکر می‌کرد برای جامعه لازم است، بیان کرد و در این راه زجر‌ها و فشارهایی از بخش‌های مختلف جامعه دیروز بر ایشان وارد شد اما هیچ‌گاه به این فشار‌ها توجهی نکرد.

رییس‌ جمهور تصریح کرد: اگر دانش عمیق، شناخت زمانه و متفکر بودن با شجاعت و شهامت توأم شود در آن شرایط معلم نمونه‌ای همچون علامه مطهری ساخته می‌شود.

روحانی خاطرنشان کرد: کتابهای شهید مطهری برای مشکلات امروز جامعه ما هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و بی‌جهت نبود که امام راحل او را خلاصه و عصاره زندگی خود می‌دانست و شاهد بودم در مواقعی که امام چه حد به شهید مطهری به عنوان یکی از بهترین شاگردان خویش احترام می‌گذاشت.

روحانی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات ما در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و ابتدای پیروی انقلاب در برابر برخی گروهک‌ها این بود که انقلاب اسلامی را نپذیرفته و در مقابل اسلام انقلابی را قبول داشتند و چنین می‌گفتند که در جایی که جهاد و مبارزه است اسلام را قبول دارند و آنجایی که از نگاه آن‌ها جهاد و مبارزه نیست، اسلام را قبول ندارند، اما به تعبیر آن معلم شهید، اسلام احکام بی‌شماری دارد که یکی از آن‌ها جهاد و مبارزه است و اگر انقلاب اسلامی می‌خواهیم به خاطر تحقق ارزش‌های اسلامی است و حتی پیگیری جهاد و مبارزه نیز در این راه برای استقرار اهداف و فرهنگ اسلام و اجرای قرآن و سیره پیامبر (ص) و ائمه هدی (ع) می‌باشد.

رییس‌ جمهوری تصریح کرد: متأسفانه امروز هم با چنین مشکلی مواجه هستیم لذا باید کتاب شهید مطهری را بازخوانی کرد.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 533531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    2 2
    ترکی و کردی رو همون طور که قبل از انتخابات قول داده بودید وارد مدارس کنید
  • بی نام RO ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    درود بر این مرد فهمیده.
    • محسن A1 ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
      1 1
      یادگیری هر زبانی به شرطی که به زبان و فرهنگ بومی آسیب نزنه نه تنها اشکال نداره بلکه مفیدم هست. اما یه نگاهی به نوشته های نسل جوان که پر از غلط املایی و نگارشی نشون میده ما نسبت به زبان فارسی خودمون غافل هستیم. اول زبان فارسی خودمونو در حد شایسته آموزش بدیم بعد بریم یکی که سهله 100 تا زبان یاد بگیریم
    • محمد A1 ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
      1 0
      ما الان دکتر مهندسامون نمیتونن گلستان ،شاهنامه و.... رو درست بخونن یا با املای درست بعضی کلمات پیشه پا افتاده آشنا نیستن کاش کنار این آزمونای زبان خارجی برای اعطای مدرک یه آزمون زبان فارس اجباریم میگرفتن تا بشه با یه تیر دو نشون زد
    • بی نام TR ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
      3 1
      از انتخاب درستم خیلی خوشحالم . درود بر مرد دانا
  • بی نام IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    2 1
    حاجی کجای اروپا بچه ها به دو سه زبان خارجی مسلطند؟؟ بگو ماهم بدونیم اون کشورهای اروپایی که من رفتم که از این خبرا نبود بله اگر مثلا آذری زبان ها رو دوزبانه حساب کنی برخی کشورهای اروپایی دو زبانه هستند
  • بی نام DE ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    1 2
    درود بر اين مرد فهميده و با انصاف
  • بی نام A1 ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    0 3
    در دنیای امروز کسی که زبان بلد نباشه بیسواد حساب میشه .
  • بی نام DE ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    2 1
    حاالا افتادن به خراب کردن بقیه چیزها مثل زبان
  • بی نام IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    1 0
    آخر و عاقبت این تفاوت دیدگاه ها رو باید دید
  • بی نام NL ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    1 0
    فقط موندم با دهه 60 چکار میکنید 5 میلیون نفری که رها میشن شدن
  • بی نام A1 ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    1 1
    بابا خیلی اخوندهای مشهد،قم ونجف رادیدیم روضه انگلیسی میخونندبعدمردم ایران نبایدانگلیسی،عربی بلدباشندإ؟دردنیا حداقل یک تادوزبان غیزاززبان مادری تدریس میکنند
  • تحلیل گر A1 ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    1 1
    زبان انگلیسی به عنوان زبان ارتباطات بین ملت ها توسط همه ی کشورها پذیرفته شده است . و در تمام دنیا برای ارتباط با دیگران زبان انگلیسی بصورت یک ضرورت در امده است .فقط همین را کم داشتیم که زبان انگلیسی را هم از مدارس حذف کنند .
  • بی نام US ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    3 0
    خیلی جالبه که یکدفعه از چی ترسیدن که انقدر هجمه به روحانی زیاد شده تا اونجایی که مشکلات مملکت همه حل شده فقط مونده مشکلات مهدکودک و نحوه پوشش مردم در خانه و .....
  • بی نام FI ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    1 0
    گل گفتی
  • بی نام A1 ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    2 0
    زبان انگلیسی زبان محاوره دنیا شده است ولی نباید زبان خودمون هم فراموش شود اگر کسی برای مذاکره به ایران می آید باید مترجم ایرانی بگیره و به زبان رسمی کشور مذاکره کنند مثل چینی ها
  • عاشق روحانی A1 ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۶
    2 2
    امروز ده‌ها نهاد در کشور تحت عنوان دغدغه‌های فرهنگی از دولت پول می‌گیرند که عمدتاً تلاش آن‌ها برای جذب پول از بودجه عمومی است اما ظاهراً در سخنان خود دغدغه‌ فرهنگ جامعه را مطرح می‌کنند. بفرمایید پول بیت المال را به آتش می کشند و علیه خود مردم و دولت توطئه چینی می کنند.
  • بی نام IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    1 0
    در چند کشوری که تونستم برم همه دارند به زبان انگلیسی صحبت می کنند که متاسفانه بخاطر رویکرد بزرگان و آموزش و پرورش کشورمان اکثر ایرانی ها مثل آدم لال فقط باید نگاه کنند و با علایم دست وصورت و هزار تا ادا اطوار مفهوم حرفشون را بفهمونند من تنها کاری که میتونم بکنم اینه که هم خودم هردو فرزندم را در کلاس زبان انگلیسی ثبت نام کنم تا نسل اونها از این ضعف ارتباط در امان باشه