دولت ها از میزان مداخلاتشان در امور تصدی گری و اجرایی که بدست مردم قابل اجراست بکاهند

جمشید انصاری استاندار زنجان در همایش تجلیل از شوراهای اسلامی که به مناسبت روز ملی شوراها در سالن زیتون جهاد کشاورزی زنجان برگزار شد به اصول و وی‍ژگی های حکمرانی صحیح اشاره نمود و گفت: یکی از این ویژگی هایی که در اغلب کشورهای جهان مورد توافق قرارگرفته، مشخص بودن حدود مداخلات دولت در مسائل حاکمیتی و عدم ورود آن در مسائل اجرایی و تصدی گری ها ست.

به گزارش خبرآنلاین استاندار زنجان به مجموعه وظايف دولت اشاره نمود و افزود: دولت ها بايد از ميزان مداخلاتشان در امور تصدي گري و اجرايي كه بدست مردم قابل اجراست بكاهند تا اقتدارشان در امور حاكميتي افزايش يابد و ضرورت قوت گيري وجوه حاكميتي دولت، كاهش وجوه تصدي گري آن است.

 انصاري با تاكيد بر اينكه اداره امور محلي بايد توسط مردم همان محل و با هزينه آنها انجام پذيرد، خاطرنشان كرد: هرچه اداره امور محلي توسط مردم گسترده تر شود به اصول صحيح حكمراني نزديكتر است.

وي اظهار داشت: مردم به ازاي هر فعاليتي كه انتفاعي از امكانات عمومي كسب مي كنند بايد ماليات بپردازند و همه افراد نبايد بدنبال استفاده از معافيت هاي مالياتي باشند.

انصاري افزود: براي تقويت اداره امور محلي بايد سهم شهرداريها و شوراها و اختيارات و تكاليف آنها بصورت شفاف مشخص و در اختيارشان قرار بگيرد.

وی به موضوع نقش و وظايف نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي نيز اشاره نمود و گفت: بايد حدود وظايف و اختيارات هريك از ارگانها و مسئولين به مردم يادآوري شود تا بتوانيم توقعات عمومي را بصورت منطقي تنظيم نماييم.

انصاري به عدم تناسب توقعات عمومي با وظايف و اختيارات نمايندگان مجلس شوراي اسلامي اشاره نمود و افزود: براي تفكيك و اعلام اين وظايف بايد اقدامات جدي انجام پذيرد.

استاندار زنجان در پايان اجراي امور محلي را يكي از كاركردهاي نهاد شوراها در كمك به قوه مجريه دانست و از اعضاي شوراهاي اسلامي خواست تا فرصت بدست آمده در دوره خدمت رساني خود را مغتنم شمرده و به گونه اي به انجام وظايف خود بپردازند كه در پايان مهلت تصدي گري خود، در مقابل مردم و انتخاب كنندگان خود سرافراز باشند.

نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه زنجان با اشاره به اینکه قانون اساسی ما بر پایه مردم‌سالاری دینی تعیین شده است و مردم پایه اصلی تصمیم‌گیری‌های شهری هستند، گفت: مردم باید نقش خود را در تصمیم‌گیری موثر احساس نمايند چرا که رهبر با یک واسطه ، رئيس جمهور به عنوان شخص دوم کشور ، نمایندگان و رئیس قوه قضائیه با واسطه مردم انتخاب می‌کنند.

 آيت ا... علي خاتمي  اظهار داشت: اگرچه شوراها 21 سال دیرتر از تصویب قانون آن اجرایی شد ولی سبب شد مردم احساس کنند که حضور فعال و نقش روشنی در تعیین سرنوشت خود دارند و همین امر سبب احساس مسئولیت در بین آن‌ها خواهد شد.

وي افزود: بر طبق تعریف در شهرها شورای شهر باید اتاق فکر شهردار و مدیران اجرایی باشد ولی با وجود اینکه شورای شهر در بسیاری از مواقع خوب عمل کرده ولی آفت‌هایی نیز داشته است.

نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه زنجان گفت: برای کاهش این آفت‌ها توصیه می‌شود فعالان در این زمینه برای رضای خدا کار کنند و مسئولیتی را که بر روی دوش آن‌ها است مسئولیت بزرگی بدانند زیرا معتقدیم چهار سال فرصت مناسبی برای خدمت است.

در ادامه اين همايش رحمتي معاون امور عمراني استاندار به فعاليت شوراها در حدود 94 درصد روستاهاي استان اشاره نمود و گفت: از مجموع 673 روستاي استان در 635 روستا با تاسيس دهياري ها موافقت شده است.

وي وابستگي هزينه اي شهرداريها و شوراها به دولت را متذكر شد و اظهار داشت: بيش از 90 درصد درآمد دهياري ها و بيش از 50 درصد هزينه هاي شهرداريها از سوي دولت تامين مي شود كه ضرورت اجراي فعاليتهايي با درآمد پايدار را بيش از پيش نمايان مي كند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 533505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =