از عدالت خانه تا مشورت خانه؛ اندیشه و عمل در عصر مشروطه چه تعاملی داشتند؟

کتاب «از عدالت خانه تا مشورت خانه» نوشته فاطمه قیاسی به همت انتشارت لوح فکر به بازار آمد.

به گزارش خبرآنلاين، کتاب «از عدالت خانه تا مشورت خانه» به انديشه ديني در ايران پرداخته که پس از تحرکات سياسي انديشه‌اي در قرن نوزدهم، به تفسير جديدي از دين و سياست رسيده است. تفسيري در ميانه دو ديدگاه حداکثري و حداقلي «سياست ما عين ديانت ماست» و «تحريم هرگونه نوآوري با نام بدعت».
اين کتاب دو ديدگاه متضاد «ضروريت غربي شدن کامل» از يکسو و «اخذ حداقل لازم و ممکن از غرب» از سوي ديگر را بررسي کرده که يکي در ميان روشنفکران رواج دارد و ديگري در حوزه ها و مدارس علميه. ديدگاه هايي که با تاثير و تاثر از يکديگر به شکل دهي تاريخ سياسي و انديشه اي قرن اخير ايران انجاميده است.
از نگاه فاطمه قياسي نويسنده اين کتاب، تحولات اجتماعي و سياسي در ايران در ادامه سير جنبش‌هايي بود که به صورت فراگير در جهان رخ داده بود.به ويژه تحولاتي در کشورهاي همجوار همچون روسيه و عثماني. به زهم وي، جريان نوسازي در ايران و شکل گيري انديشه اصلاح طلبي، با تغيير در زمينه هاي اجتماعي، سياسي و نظامي آغاز شد. اين تغييرات به تدريج تعاملات ايدئولوژيکي مختلفي را در قلمرو انديشه ديني در باب سياست، اعم از سنتي و يا جديد برانگيخت.
در اين کتاب گريزي به جدال فکري ميان اصوليون و اخباريون که به تحول علم اصول فقه در حوزه هاي فکري شيعه انجاميد، زده شده و آمده است که تحول روش شناسي در حوزه انديشه ديني، همزمان با آغاز دوره قاجار و نفوذ تدريجي تفکرات تحولخواه به داخل کشور بوده است. اين مسائل مستحدثه اجتماعي، زمينه لازم براي تبيين ديني از حکومت مشروطه را فراهم کرده و برداشت منطقي تري نسبت به اطلاق فقه به مسائل اجتماعي و سياسي روز به ارمغان آورده است.
نقش روحانيت در حکومت و در برابر حکومت و همچنين خواست و نقش مردم در تعيين روش حکومت از جمله مواردي است که ذيل بحث کنش هاي فکري-عملي در نهضت شمروطه و سيرتحول انديشه سياسي ديني در ايران در اين کتاب مورد بررسي قرار گرفته است.
اين کتاب که به «تعامل انديشه و عمل در عصر مشروطيت» پرداخته است را انتشارات لوح فکر در 332 صفحه منتشر کرده است. بخش نخست اين کتاب به انديشه سياسي- ديني روشنفکران مسلمان، مصلحان ديني و علما در باب حکومت و سياست اختصاص دارد. در بخش دوم که «کنش سياسي» نام دارد، نهاد روحانيت و نهادهاي سياسي و ديني آشکار و مخفي معرفي شده اند و در بخش سوم که مشخصا تعامل انديشه ديني و عمل سياسي را بررسي کرده، به مقولاتي چون «عدالخانه»، «مشورتخانه»، «قانون در مطلع بهارستان» و «جدال قزاقخانه و مشورت خانه»پرداخته شده است.
اين کتاب با قيمت 25 هزار تومان در نمايشگاه کتاب امسال عرضه مي شود.
2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 533448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =