رییس دفتر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، بخش زیاد نارضایتی ها از برجام را ناشی از رقابت های سیاسی دانست و گفت: برخی با طرح زود هنگام انتخابات ریاست جمهوری به دنبال سست کردن دولت هستند.

محمد هاشمي رفسنجاني كه از دوران انقلاب تا مسئوليت هاي اجرايي پس از آن، دولت سازندگي و اكنون به عنوان سياست مداري معتدل فعاليت داشته و دارد در تشريح وضعيت دولت يازدهم مي گويد:«برجام به تنهايي خود يك دستاورد بزرگ بوده است. دستاوردي كه دولت هاي قبلي از آن محروم بودند».
وي از از اهمال دولت قبل در جلوگيري از مصادره اموال بانك مركزي در آمريكا مي گويد و بر اين باور است: اگر پول در بانك ها باقي مي ماند، مطابق قوانين بانكداري هيچ كشوري نمي توانست به آن دست درازي كند اما در يك دوره اي اين پول ها را به اوراق بهادار آمريكا تبديل و به تعبيري بهتر، شرايط دست اندازي آمريكا فراهم شد.
محمد هاشمی رفسنجانی گفت‌وگویی با خبرگزاری ایرنا انجام داده که اهم سخنانش در ادامه می آید:

**برخلاف نظر منتقدان روحاني، معتقدم خود برجام يك دستاورد بزرگ محسوب مي شود بدان معنا كه پس از چندين سال، فشار بر كشور و تصويب چندين قطعنامه به بهانه مسائل هسته اي پايان پذيرفت. به هر حال مسائل هسته اي يكي از مهم ترين بهانه هاي غرب براي اعمال فشار بر تهران بود. اكنون اين بهانه ديگر وجود ندارد. مجموع اظهارات و موضع گيري هاي مقامات غربي نشان دهنده اين واقعيت است كه ديگر اين ابزار فشار در روابط ايران و غرب كارايي خود را از دست داده است. بنابراين از منظر كارشناسان، خود برجام يك دستاورد بزرگ براي دولت روحاني بود. دستاورد بزرگي كه دولت هاي قبلي از آن محروم بودند.

** غرب تا ديروز در تبليغات خود ايران را يك دشمن خطرناك و در آستانه هسته اي شدن براي جامعه بين الملل به تصوير مي كشيد. اكنون اين تصوير ديگر وجود خارجي ندارد؛ نه در سخنراني ها و نه در تحليل ها نمي توانيم اين مسئله را ببينيم. به معناي درست تر، اين بهانه تبليغات ضد ايراني ديگر وجود خارجي ندارد. آنچه از گفته هاي مقامات آمريكايي مي توانيم متوجه شويم بحث بر سر مسائل ديگري است كه ارتباطي به برجام ندارد.

** وقتي مي گوييم اين برجام خودش يك دستاورد مهم بوده است بايد در ظرف زماني و شرايط تحريم ها آن را بررسي كنيم. اكنون هر چند با گذشت زمان، توليد نفت ما به بالاي 2 ميليون بشكه رسيد و ارتباطات بانكي ما در حال افزايش يافتن است اما بايد اين واقعيت را بپذيريم كه ايران بيش از دو سال از شبكه بانكداري و ارتباطات جهاني دور نگه داشته شده بود.

** بخش اعظمي از اين نارضايتي ها به فضاي رقابت هاي جناحي درون كشور باز مي گردد. برخي جناح ها مي خواهند دستاورد بزرگ دولت را كوچك يا حتي منفي نشان دهند به همين دليل مي گويند برجام دستاورد بزرگ و افتخار نبوده است. اما اين ها تنها يك گروه اندكي هستند و اكثريت نظر آنها را ندارند. گروه هاي متعددي در برابر اين گروه اقليت هستند كه برجام را دستاورد بزرگ و مايه افتخار دولت يازدهم مي دانند. اين گروه اكثريت برجام و دستاوردهايش را مثبت ارزيابي مي كنند و به برجام بدبين نيستند.
** مراجع عظام قم و علماي شناخته شده كشور دراين گروه اكثريت قرار دارند. بنابراين اين گونه كه گروه اقليت مي گويند برجام دستاوردي نداشته است در جامعه مخالفان زيادي دارد. بسياري از نخبگان كشور نظري مخالف منتقدان برجام و نتايج آن را دارند. به همين دليل نخبگان سياسي نسبت سنگ اندازي ها و كارشكني هاي مخالفان دولت در اظهاراتشان اظهار ناخشنودي مي كنند.
**بحث پيرامون انتخابات 96 بسيار زود هنگام است. من فكر مي كنم كساني كه بحث پيرامون انتخابات 96 و نتيجه آن را مطرح مي كنند، هدفشان ترساندن دولت است. مخالفان آقاي روحاني مي خواهند به اين بحث ها دامن بزنند و ياس و نااميدي را در دولت و قوه مجريه ايجاد كنند. اگر ما بخواهيم به صورت تجربي نتيجه انتخابات را پيش بيني كنيم، مي توانيم بگوييم خود برجام عاملي براي پيروزي حاميان روحاني در انتخابات مجلس بوده است.
**برجام بسيار پيشتر از برگزاري انتخابات هفتم اسفند به امضا رسيد و اجرايي شد. در آستانه هفتم اسفند هم همين تخريب ها و تبليغات ها عليه برجام و اقدامات دولت انجام مي شد اما زمان انتخابات و سر صندوق مردم برخلاف تبليغات گسترده مخالفان برجام راي دادند.

** به رسانه هاي نزديك و حامي دولت نيز توصيه مي كنم به طرح اين بحث كه دولت روحاني به همين يك دوره محدود مي شود وارد نشويد كه اين بحث انحرافي و يك دام براي منحرف كردن ذهن افكار عمومي است. مخالفان روحاني از هم اكنون مي خواهند با طرح اين بحث ها، انتخابات 96 را سست نشان دهند. پرداختن به اين مسائل به لحاظ رواني درست نيست و ذهن جامعه را مشوش مي كند. حمله‌ها و تخريب‌ها بيشتر واكنشي است به انتخابات هفتم اسفندماه كه در آن يك طيف سياسي در كشور از سوي مردم كنار گذاشته شدند. به همين دليل تندروها با طرح بحث هاي زودهنگام به دنبال سست كردن دولت هستند.

**مقصر دولتي است كه در دوران مسئوليت خود دو ميليارد دلار را از بانك هاي اروپايي به آمريكا منتقل و اوراق بهادار اين كشور را خريداري كرده؛ اين واقعيت در دولت گذشته رخ داده است. اگر پول در بانك ها باقي مي ماند، مطابق قوانين بانكداري هيچ كشوري نمي توانست به آن دست درازي كند اما ما در يك دوره اي اين پول ها را به اوراق بهادار آمريكا تبديل كرديم و به تعبيري بهتر شرايط دست اندازي آمريكا را فراهم كرديم. متاسفانه در تخريب دولت يازدهم و در تبليغات منفي رخ داده مسئله به گونه اي ديگر روايت مي شود. ايران پول هاي زيادي در بانك هاي بين المللي داشته و دارد اما اين اتفاق زماني رخ داد كه ما اوراق بهادار تهيه كرديم و حتي زماني كه شرايط تحريم سخت تر شد كاري براي نجات سرمايه ايران صورت نداديم.
** اهمال دولت قبل در حراست از اموال كشور به لحاظ حقوقي و عرفي مجازات دارد. دولت قبل بايد پاسخگوي اين اهمال در حراست از دارايي ها باشد. طرح اين مسئله كه برجام يا دولت يازدهم اهمال كرده است بحث انحرافي است. اگر قرار است مجازاتي صورت بگيرد كساني كه شرايط دست اندازي آمريكا به اموال ايران را فراهم كردند، بايد پاسخگو باشند.

**طبعا اين اموال متعلق به ملت ايران بوده است و مقامات دولت قبل بايد پاسخگو باشند. اگر قرار است مجازاتي صورت بگيرد كساني كه شرايط دست اندازي آمريكا به اموال ايران را فراهم كردند بايد تحت پيگرد قرار گيرند. طبعا مجلس شوراي اسلامي يكي از نهادهاي نظارتي است و مجلس دهم مي تواند به اين قضيه ورود كند.
**از لحاظ تركيب، مجلس دهم به هيچ وجه شبيه به هيچ كدام از مجالس گذشته نيست. دو يا سه جناح مطرح كشور در اين مجلس حضور جدي دارند كه به هر حال همكاري يا رقابت آنها با يكديگر تركيب و رفتار مجلس دهم را شكل مي دهد. بنابراين با وجود آنكه حاميان دولت اكثريت مجلس را در اختيار دارند بايد گفت مجلس دهم شبيه به مجلس ششم، هفتم، هشتم و يا نهم نيست. به معناي درست تر، يك دستي كه در مجالس گذشته در همراهي دولت هاي تازه بر سر كار آمده وجود داشت،در اين مجلس وجود ندارد. در حال حاضر ما نيازمند اتحاد و انسجام داخلي در مقابل دشمنان منطقه اي و جهاني هستيم؛ انتظار مي رود اين مجلس در جهت اتحاد و انسجام بيشتر در كشور حركت كند.
27213

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 533402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 1
    چراتمام کاسه کوزه هابرسردولت قبل خوردمیکنیم این دولت هم خیلی بی تقصیرنیست 2سال ونیم برمردم حکومت میکندمیتوانست دراین مدت دوسال نسبت به اتنقال اوراق یاهرچیزدیگری اقدامی بکندکه خودنوعی اهمال است