جابری انصاری: نتایج مجلس تایید اقدامات دولت است/سفر مقتدی صدر به ایران را نه تایید می کنیم نه تکذیب

سخنگوی وزارت خارجه در تبریز در پاسخ به اینکه آیا مقتدی صدر در پی تحولات اخیر عراق به این سفر کرده است به این پاسخ بسنده کرد که: No Comment !

به گزارش خبرآنلاین، صادق‌حسین جابری انصاری در نخستین مصاحبه ی مطبوعاتی با خبرنگاران شهرستانی که در تالار خاقانی تبریز برگزار شد در پاسخ به سئوالی در خصوص آنچه سفر محرمانه ی مقتدی صدر به ایران گفته می شود اظهار داشت: سفر مقتدی صدر به ایران را نه تائید می کنم نه تکذیب!

وی در عین حال تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران پس از سقوط صدام، با جریانات مختلف سیاسی عراق در تعامل سازنده ای بوده و رفت و آمد های مختلف بین بغداد و تهران همواره وجود داشته است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در خصوص شعارهای مطرح شده علیه ایران از سوی حامیان مقتدی صدر پس از تسخیر پارلمان و برخی وزارتخانه های دولتی گفت: اینکه در چند خیابان عراق علیه ایران شعارهایی داده شود ملاک قضاوت در خصوص تمام جامعه ی عراق نبوده و تاثیری بر روابط دوکشور نمی گذارد.

وی با تاکید بر اینکه عراق در حال گذار به سوی دموکراسی است اظهار داشت: پدیده های تند و به هم ریختگی در این وضعیت طبیعی است اما امیدواریم این کشور به ثبات و آرامش دست یابد.

لزوم استفاده از ظرفیت های اقتصادی برجام

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از مصاحبه ی خود با اشاره به شرایط جدیدی که پس از برجام برای ایران پیش آمده است افزود: شراط حاضر، فرصت ها و چالش های جدیدی پیش روی ما قرار داده که می توان با برنامه ریزی مناسب، از آن حداکثر بهره را برد.

جابری انصاری با بیان اینکه مجوعه ای از تحولات بین المللی پیرامون ما را محاصره کرده است گفت: هرچقدر از تحولات پیش آمده تعابیر واقعی تری داشته باشیم به همان اندازه امکان برنامه ریزی مناسب تر خواهد شد.

وی با اشاره به انتقادات مطرح شده در خصوص دستاوردهای مذاکرات هسته ای گفت: نتیجه برجام پیروزی خالص نیست بلکه مجموعه ای از دستاوردها و هزینه هاست و این ما هستیم که با برنامه ریزی درست می توانیم از دستاوردهای بدست آمده حداکثر استفاده را نمائیم.

سخنگوی وزارتخارجه با تاکید بر اینکه برجام توافقی بود که با هماهنگی و تائید تمام سطوح نظام صورت گرفت: اینکه دائما مجادله های مرحله ی قبل از برجام را تکرار کنیم فرصت های ما را محدود و چالش ها را بیشتر خواهد کرد.

وی ادامه داد: برجام یک توافق موجود است و باید منافع آن را افزایش دهیم اگر خلاف آن را عمل کنیم بیشترین صدمه را به خود زده ایم.

جابری انصاری در پاسخ به سئوالی در خصوص عدم گشایش اقتصادی در عرصه ی بین المللی پس از توافق هسته ای گفت: دشمنان نمی خواهند فضای منفی علیه ایران در حوزه اقتصادی باز شود لذا هرگونه اقدام، سخن و حتی نوشته علیه برجام گل زدن به دروازه خودی است.

وی با تاکید بر اینکه لازم است برجام را مافوق منازعات سیاسی و گروهی ببینیم یادآور شد: دیگران منافع ما را محقق نمی کنند بلکه این ما هستیم که باید با هماهنگی از فضای پیش آمده نهایت استفاده را ببریم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به برخی افراد که مذاکره کنندگان هسته ای را "خائن" خطاب می کنند گفت: وای اگر از پس امروز فردایی بود...!

وی در پاسخ به منتقدانی که می گویند برجام منافذ نفوذ داشته و به همین دلیل نیز گشایش اقتصادی برای ایران به مشکل خورده است گفت: تیم مذاکره کننده در ابتدا صرفا سیاسی و دیپلماتیک بود اما در دورهای نهایی، تیم های فنی و اقتصادی نیز اضافه شدند تا در سند نهایی، بیشترین امکان استفاده از فضای مطلوب حاصل شود.

مانع اجماع عربستان علیه ایران می شویم

جابری انصاری در بخش دیگری از مصاحبه ی خبری خود در پاسخ به سئوالی در خصوص عملکرد وزارتخارجه برای خنثی کردن اقدامات عربستان علیه ایران گفت: ما برای موفقیت مجموعه سیاست های خود در عرصه بین المللی، نیاز اساسی داریم که مانع از اجماع سازی علیه ایران شویم.

وی ادامه داد: عربستان بدلیل عقب ماندن از تحولات بین المللی و مشکلات داخلی، خود را خسارت زده می بیند لذا مجموعه ای از اقدامات تهاجمی را به منظور برای برهم زدن توازن منطقه ای به نفع خود علیه ایران آغاز کرده است.

سخنگوی وزارتخارجه به اساسی ترین اقدام جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با توطئه های منطقه ای و بین المللی علیه خود گفت: یکی از تاثیرات برجام همین بود بطوریکه هم اکنون شکاف اساسی در صف بندی و جبهه اجماع علیه ایران ایجاد گردیده است.

استقبال از نتیجه ی انتخابات مجلس

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به اینکه تحلیل وی از نتیجه ی انتخابات مجلس چیست گفت: انتخابات، ساز و کار دموکراتیک برای نظرسنجی عمومی است تا مردم نظر خود را در اداره ی کشور اعمال نمایند.

وی با بیان اینکه مجلس نماد اراده ی ملت است و دولت وظیفه دارد حداکثر همکاری را با این نهاد داشته باشد تصریح کرد: با نتایج بدست آمده به نظر می رسد مردم هم نظر مثبت خود را به سیاست های دولت اعلام کردند.

جابری انصاری ادامه داد: از نتیجه ی انتخابات استقبال می کنیم چراکه اغلب نماینده های منتخب، اعتقاد به حداکثر استفاده ی حداکثری از ظرفیت های برجام دارند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 533344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =