ایسنا نوشت؛ سرمربی تیم ملی ایران با مجله فرانس فوتبال فرانسه مصاحبه ای را انجام داده و درباره مسال مختلفی صحبت کرده است.

کارلوس کروش که در پرتغال حاضر است در گفت‌وگوی اختصاصی با مجله فرانس فوتبال فرانسه درباره موضوعات زیادی به صحبت پرداخته است. این مجله از او به عنوان پدر نسل طلایی پرتغال یاد کرده که توانست بازیکنان جوان زیادی را به فوتبال پرتغال معرفی کند. او حالا درباره شرایط تیم ملی پرتغال معتقد است نباید در باد گذشته خوابید.
در زیر مصاحبه مجله معتبر فرانس فوتبال را با کارلوس کروش می خوانیم:
*شما اخیرا از قصد خود برای کناره گیری از تیم ملی ایران سخن گفته اید. درباره این موضوع صحبت می کنید؟
شرایط خیلی ساده است. من درخواست استعفا دادم تا پروسه انتخابات فدراسیون فوتبال تکمیل شود و به مرحله نهایی برسد. من فعلا در مرحله آماده باش هستم و تا چندی دیگر یعنی 8 می بعد از انتخابات منتظر خواهم ماند.
*از شما به عنوان یکی از گزینه های هدایت الجزایر صحبت به میان امده است که بعد از رفتن کریستین گورکف این صحبت ها بیشتر شده است. در این باره چه نظری دارید؟
من هم این صحبت ها را در رسانه ها خواندم ولی برایم چندان مهم نیست چرا که با فدراسیون فوتبال ایران قرارداد دارم.
*شما در کشورهای زیادی مربیگری کرده اید (پرتغال- اسپانیا- امارات- آفریقای جنوبی- ژاپن- آمریکا و ایران) آیا فرانسه نیز می تواند روزی شما را مجاب کند تا در این کشور هم مربیگری کنید؟
قطعا کار در فرانسه برای هر مربی جذاب است. مدارس فوتبال و شرایط فوتبالی خوبی در این کشور برقرار است. علاوه بر آن بازیکنان و مربیان نیز در شرایط خوبی هستند. فوتبال فرانسه نقش زیاد و تعیین کننده ای در پیشرفت فوتبال جهان ایفا کرده است. پیشنهاد مربیگری در یکی از تیم های مطرح فوتبال فرانسه را داشتم ولی از نظر کاری در شرایطی نبودم که این پیشنهاد را قبول کنم.
*آیا با خورخه خسوس هم عقیده هستی که گفته است مربیان پرتغالی بهترین مربیان جهان هستند؟
من برای این گفته خسوس احترام زیادی قائل هستم ولی هر جا که مربیگری کردم با مربیان خوب زیادی روبرو شدم و از آن ها چیزهای زیادی آموختم. در فوتبال مربیان زیادی وجود دارند که می برند و یک عده هم باخت های بیشتری دارند. یک عده از مربیان هستند که تیم هایشان پیروز می شوند و بازی های زیادی را می برند ولی چیزی از خود به فوتبال اضافه نمی کنند و این خوب نیست. در هر صورت مربیان زیادی در سراسر جهان هستند که توانستند اثر خوبی از خود در فوتبال داشته باشند و این در همه جای دنیا و همه کشورها دیده می شود.
*ولی شاهد این هستیم که مربیان پرتغالی زیادی در سراسر جهان کار می کنند. درست است؟
این به یک پروسه در طول تاریخ بر می گردد که از گذشته شروع شده است و ادامه دارد. وقتی اولین بار در سال 1992 تا 1994 هدایت تیم ملی را بر عهده داشتم، تنها یک بازیکن لژیونر در تیم ملی پرتغال داشتیم و او هم پائولو فوتر بود ولی وقتی از تیم ملی کنار رفتم بازیکنان لژیونر زیادی در تیم ملی پرتغال حاضر بودند. همه چیز به نتیجه بر می گردد. وقتی نتیجه مثبت می گیرید، این بازیکنان هستند که بیشترین سود را نسبت به مربی دارند ومی توانند دیده شوند و به تیم های بزرگ تری بروند. یک زمانی مربیان برزیلی زیادی را در فوتبال شاهد بودیم و آنها همه هم تیمی پله بودند. بعد از آن مربیان هلندی زیادی در فوتبال دیدیم که به خاطر نتایج خوب تیم ملی هلند در آن سال ها بود که باعث شده بود مربیان هلندی زیادی روی بورس باشند. آنها اغلب هم تیمی کرایف بودند. سپس مربیان فرانسوی را در فوتبال جهان دیدیم که به خاطر حضور بازیکنی چون پلاتینی بود. امروزه به خاطر نتایجی که رئال مادرید، بارسلونا و تیم ملی اسپانیا کسب می کنند، مربیان اسپانیایی روی بورس هستند. ما مربیان پرتغالی نیز به دلیل نزدیگی با اسپانیا از این موضوع تاثیر گرفته ایم. یک بار در یک جایی کار می کردم و به من گفتند که شما پرتغالی خوب صحبت می کنید چرا نمی گویید برزیلی هستنید ولی من به دلیل مسائل ملی این را تاکید کردم که پرتغالی هستم نه برزیلی. با این حال من فکر می کنم خسوس درباره پیشرفت مربیان پرتغالی همین نظر را داشته باشد.
*به نظر شما پرتغال یکی از مدعیان قهرمانی در یورو 2016 است؟
بله قطعا به خاطر مربی خوبی چون سانتوس و بازیکنانی که در تیم ملی پرتغال هستند من این تیم را یکی از تیم های مدعی قهرمانی در یورو می دانم.
*درباره دوران حضورتان در تیم ملی پرتغال چه نظری دارید؟ اواخر با انتقادهای زیادی مواجه شدید.
در دوره اول حضورم در تیم ملی پرتغال که 8 سال در تیم ملی جوانان و 2 سال در تیم ملی به طول انجامید، نیاز به توضیح زیادی ندارد چرا که یکی از بهترین دوران تاریخ فوتبال چرتغال محسوب می شود. در دوره دوم حضورم در تیم ملی کاملا به هدفمان رسیدیم. ما به جام جهانی صعود کردیم و در دور دوم توسط اسپانیا که بعدها قهرمان جام جهانی شد شکست خوردیم. انتقادها از مربیان ملی طبیعی است و همه جا دیده می شود. وقتی تیم ملی نتیجه نمی گیرد انگار مربی در مقابل یک ملت قرار می گیرد. به تعداد مربیان برکنار شده بعد از یورو و جام جهانی دقت کنید می بینید که فوتبال در دنیا به چه شکل است.
*با حضور رونالدو در پست مهاجم مرکزی موافق هستید؟
صحبت درباره حضور بازیکنانی چون مسی و رنالدو در پست مهاجم مرکزی نیاز به تفکر و تحلیل زیاد مربی از بازی دارد. آنچه مشخص است رونالدو به عنوان بازیکن پیشرفت زیادی داشته است و توانسته کامل ترین بازیکن فوتبال جهان شود و مهم ترین موضوع درباره او این است که با بقیه بازیکنان و کار گروهی در تیم هماهنگ شود.
*حضور لیدسون برزیلی الاصل در تیم ملی پرتغال به عنوان مهاجم مرکزی در جام جهانی ٢٠١٠ که شما هدایت پرتغال را داشتید با انتقادات زیادی همراه شد. درست است؟
دلیل این موضوع را نمی دانم او نیز مثل دکو برزیلی الاصل بازیکنی بود که با شایستگی به تیم ملی دعوت شد و در راه صعود به جام جهانی به تیم ملی پرتغال کمک کرد و شایسته حضور در جام جهانی به عنوان مهاجم مرکزی بود. او بازیکن حرفه ای و بسیار باهوش و با نظم بود و شخصیت و کارگروهی او به گونه ای بود که تصمیم گرفتم او را در تیم ملی قرار دهم.
*وقتی سال 2003 هدایت رئال مادرید و زیدان را بر عهده داشتید فکرش را می کردید او روزی مربی شود؟
تمام بازیکنان بزرگی که قادر به هدایت بازیکنان و مدیریت آنها هستند توانایی مربیگری را دارند و زیدان یکی از آن بازیکنان بود.
* پینتو داکاستا رئیس پورتو همیشه از شما در رسانه ها حمایت کرده است. قصد ندارید با او در پورتو کار کنید؟
او یکی از بهترین روسایی است که در پرتغال وجود دارد و برای هرمربی افتخار است که با او کار کند. من وقتی در آمریکا مربیگری می کردم پیشنهاد حضور در پورتو را داشتم که نتوانستم آن را قبول کنم. پروژه ای که او برای پورتو ترسیم کرده است بی نظیر و خوب بوده است و این موضوع باعث شده است تا پورتو در سال های اخیر برترین تیم پرتغال باشد و از بنفیکا خود را جدا کند.
*کوئینتو یکبار در یک سمینار گفته بود که مربیگری در فوتبال آنقدر سخت و فشرده است که نتوانسته بزرگ شدن فرزندش را ببیند. نظرتان درباره مربیگری چیست با او موافقید؟
مربیگری سخت تر از کار نظامی نیست. وقتی مجبور هستید به جاهای دور مهاجرت کنید و از خانواده خود دور باشید. ولی قطعا مربیگری یکی از سخت ترین کارهای دنیاست. یک مربی فوتبال باید ابتدا بین کار و خانواده خود یک تعادل و بالانس ایجاد کند. در زندگی افرادی هستند که نزدیک شما هستند ولی انگار وجود ندارند و افرادی از شما دور هستند که انگار همیشه کنارتان حاضر هستند. دوری من از خانواده به معنای دوری نیست وقتی از خانواده دور هستم قطعا خانواده من نیز ناراحت هستند و آسیب می بینند ولی این یک تجربه جدید و زندگی جدیدی است که به ما کمک می کند. سعی می کنم تا جایی که ممکن است در کنار خانواده ام حاضر باشم.
* ژوزه مورینیو در مسیر منچستریونایتد است و به نظر می رسد صبر زیاد برای جانشینی فرگوسن برای او در حال به اتمام رسیدن است . درباره این موضوع نظری دارید؟
نمی توانم تایید کنم که مورینیو در حال پیوستن به منچستریونایتد است ولی این را می توانم بگویم که هر گونه ارتباط بین باشگاه های بزرگ و ژوزه مورینیو کاملا طبیعی و منطقی است.


252 43

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 533343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =