شرق نوشت: «محمدنبی حبیبی» دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی برای چندمین‌بار از نقش شهیدمرتضی مطهری در ترور حسنعلی منصور خبر داده است. ادعایی که به جز روایت «حبیبی» سند یا روایت دیگری برای آن وجود ندارد یا حداقل تاکنون شنیده نشده است.

 او گفته است: «در ملاقاتی که با آیت‌الله سیستانی در چند سال پیش داشتم، گفتم در زمان رعب و یأس رژیم ستمشاهی در سال ۴۲ شهید مطهری بود که جرقه کار مسلحانه در مؤتلفه اسلامی را زد و پیشنهاد اعدام انقلابی حسنعلی منصور را داد که این مطلب حتی موردتعجب آیت‌الله سیستانی بود. این مسئله نشان می‌دهد ابعاد مختلف شخصیتی شهید مطهری مغفول مانده است».

 

ادعاي دبيركل حزب مؤتلفه در شرايطي است كه درباره موافق بودن يا نبودن مطهري با اقدام مسلحانه به طور عام و استرات‍ژي مؤتلفه به طور خاص در اين زمينه اتفاق نظر وجود ندارد.

به گزارش پايگاه جامع اطلاع‌رساني استاد شهيد مطهري، آیت‌الله «انواری» یکی از اعضای شورای فقاهتی آن زمان هيأت مؤتلفه که خود موافق روش نظامی بود و به اتهام مشارکت در ترور «منصور» ١٥ سال زندان ستمشاهی را متحمل شد، معتقد بوده که «مطهري» توافقی با این مشی نداشت و می‌گفت قبل از آموزش صحیح جوانان انقلابی با توجه به شرایط محیطی، به‌ویژه رونق افکار الحادی در جامعه، این کار نتیجه عکس خواهد داد.

اما در مقابل، «اسدالله لاجوردی» از اعضای این هیأت‌ها نقل می‌کرد که او به مبارزه مسلحانه بسیار اعتقاد داشت و جمعیت مؤتلفه زیربنای فکری حرکت‌های مسلحانه خود را مدیون ایشان است. اين در حالي است كه امام خميني هم به هیچ‌روی مسیر انقلاب را منطبق با مشی مسلحانه نمی‌دانست و ازاین‌‌رو هیچ‌یک از گروه‌های اسلامی نتوانستند اجازه مبارزه مسلحانه با رژیم پهلوی را از ايشان  كسب كنند.

حجت‌الاسلام «سیدجعفر شبیری‌زنجانی» از جمله مبارزان مسلمان قبل از انقلاب در‌این‌باره در خاطرات خود از مخالفت امام با مشي مسلحانه گفته و «مرتضی الویری» نیز با اشاره به اينكه گروه فلاح، رهنمودهای لازم در مبارزه را در این ملاقات‌ها از مرجع و امام خود مي‌گرفت، گفته است: در این ملاقات‌ها امام درباره مبارزه مسلحانه و جنگ چریکی، نظر ارشادی و نه فتوایی خود را به این صورت بیان کرد که «مبارزه به این شکل، نیروها را «فشل» و «پراکنده» خواهد کرد .«محسن رفیق‌دوست» نیز یکی از مبارزان مسلمان بود که به مبارزه مسلحانه با رژیم پهلوی روی آورد، اما به دستور امام از این مسیر دست برداشت.

 

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 533320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسن A1 ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    4 4
    این حرف ها تهمت و افترا به شهید مطهری است. ایشان با ترور مخالف بودند.
  • موسوي ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    4 3
    مدرك ارايه نماييد بعيد است شهيد مطهري دستور ترور داده باشد