«خبرجنوب» نوشت: امروز 15 اردیبهشت روز شیراز است؛ روزی که در تقویم کشورمان به ثبت نرسیده اما شیراز ی ها با رایگان شدن اتوبوس های درون شهری و چندین پوستر و بیلبورد تبلیغاتی متوجه می شوند روز شهرشان است.

شهری که علاوه بر وجود مردمان مهماننواز و مهربان دارای بناهای تاریخی و فرهنگی و باغات متعددی است .شهری که سالهاست عنوان سومین حرم اهل بیت (ع)را از آن خود کرده است. اینجاشیراز است شهری که بنا بر اسناد تاریخی در دو هزار و 500 سال قبل آبادی بزرگی بوده است و نامش هم در کتیبه های تخت جمشید آمده است اما بنا بر تاریخ ساخت مسجد عتیق شیراز، قدمت این شهر به یک هزار و 200 سال قبل بر می گردد و چنانچه نیم نگاهی به سفرنامه گردشگران خارجی و مورخان دوره اسلامی بیندازیم متوجه می شویم تاریخ شکل گیری شیراز وساخت بناها و باغ های این سرزمین قدمت دیرینه ای دارد .
امروز روز شيراز است. روزي كه به باور برخي از كارشناسان حوزه فرهنگي و گردشگري هنوز ملي نشده و كمتر گردشگري و يا حتي شيرازي از وجود آن باخبر است.
روزي كه به واسطه آن هيچ گردشگري وارد شيراز نمي شود و حتي تور خاص و ويژه اي هم به اسم روز شيراز تهيه نشده و به گردشگران هم معرفي نمي شود و آن طور كه فعالين اين حوزه مي گويند روز شيراز يك روز كاملا معمولي است و تنها با اجراي چند برنامه فرهنگي و هنري به يك روز خاص و جذاب براي مردم و گردشگران بدل نمي شود.
گرچه شيراز داراي خواهرخوانده هاي متعددي است و شهرها و كشورهاي هدف گردشگري هم چندسالي است براي آن تعريف شده و بايد در روزي كه به نام اين شهر است تبليغات گسترده اي در سطوح ملي و بين الملي صورت گيرد اما شواهد موجود حكايت از چيز ديگري دارد و شيراز به درستي و تخصصي معرفي نمي شود.
مهران سوخكيان كارشناس گردشگري اداره كل ميراث فرهنگي فارس در اين رابطه به خبرنگار ما مي گويد: شهرهايي چون تهران، البرز، كرج، اصفهان، بوشهر، يزد، كرمان، زاهدان، بندرعباس و مشهد از جمله شهرهاي هدف گردشگري شيراز و كشورهايي چون عراق، آلمان، فرانسه، چين و ايتاليا كشورهاي هدف گردشگري شيراز مي باشند.
وي ادامه مي دهد: با توجه به اينكه شهرهاي هدف گردشگري شيراز مشخص هستند جا دارد كه در اين شهرها تبليغات گسترده اي در طول سال صورت گيرد.
سوخكيان با ذكر مثالي به تكميل سخنانش مي پردازد و مي گويد: به طور مثال كشوري چون عراق و شهر مشهد جزء بازارهاي هدف شيراز محسوب مي شوند از اين رو مي توان با تبليغات گسترده و موثر در شهر مشهد، گردشگران عراقي و زائريني كه به شهر مشهد سفر مي كنند را جذب كرد و نيازي به تبليغات گران قيمت در اين كشور نيست.
15 ارديبهشت به عنوان روز شيراز انتخاب شايسته اي نيست
در ادامه اين گفت وگو، امير سبوكي رئيس انجمن صنفي راهنمايان ايرانگردي و جهانگردي فارس بر مردمي شدن روز شيراز تاكيد مي كند و مي گويد: برپايي برنامه هاي روز شيراز نبايد در گرو برنامه ريزي چند ارگان و اداره خاص باشد بلكه مردم اين شهر بايد در برپايي برنامه ها مشاركت كنند.سبوكي ادامه مي دهد: روز شيراز بايد تاثير مهمي بر فرهنگ، اقتصاد و روابط اجتماعي شهر داشته باشد، اما متاسفانه طي
سال هاي اخير اين موضوعات نه تنها مطرح نشده بلكه اتفاق خاصي هم مبني بر توسعه گردشگري شهري رخ نداده است.
مشاور شهردار شيراز در ادامه با تاكيد بر اينكه 15 ارديبهشت به عنوان روز شيراز انتخاب شايسته اي نيست، مي گويد: اگر بخواهيم مقايسه اي با كشورهاي ديگر داشته باشيم عموماً برگزاري جشنواره ها و برنامه هاي ويژه يك روز خاص در زمان غيرپيك و سفر صورت مي گيرد اما انتخاب روز شيراز در زماني صورت گرفته كه اين شهر مملو از گردشگران داخلي و خارجي است.
سبوكي اضافه مي كند: در ارديبهشت ماه شيراز كه اين شهر به دليل آب و هواي مناسب و وصف ناپذيرش در قرق گردشگران خارجي و داخلي است ،هتل هاي اين شهر ظرفيت خالي ندارند از اين رو نمي توان براي روز شيراز تور خاص و يا بسته سفر تهيه كرد.
مشاور شهردار شيراز با انتقاد از نبود يك برنامه مدون و اصولي جهت معرفي روز شيراز در چنين روزي مي گويد: روز شيراز به جاي آنكه روزي ملي و فراملي باشد روزي كاملا محلي است و تنها به اجراي چند برنامه فرهنگي و هنري اكتفا شده است.
رئيس انجمن صنفي راهنمايان ايرانگردي و جهانگردي فارس ادامه مي دهد: با توجه به اينكه بازارهاي هدف گردشگري شيراز سال ها قبل مشخص شده، جا دارد برنامه ريزي ها براي معرفي شيراز و تبليغ براي سفر به اين شهر در بازارهاي هدف در طول سال صورت گيرد.
شيراز ثبت جهاني مي شود
در ادامه این گفت وگو شاپور رستمي معاون امور زيارتي و گردشگري استاندار فارس نیز بر لزوم معرفي شيراز در كشورهاي هدف گردشگري تاكيد می کند و می گوید: معرفي و تبليغات شهر شيراز و فارس بايد به خارج از خاك استان و كشور كشيده شود تا شاهد ورود گردشگران خارجي به اين استان باشيم.
معاون استاندار فارس در ادامه گردشگران خارجي را مبلغان مناسبي براي معرفي فارس به دنيا می داند و می افزاید : بايد از هر فرصتي براي معرفي شيراز و فارس استفاده كنيم تا صنعت گردشگري رونق چشمگیری بگيرد.
رستمی همچنین از رایزنی و پیگیری در خصوص ثبت جهانی شیراز به عنوان شهر ادبیات خبر می دهد و می افزاید: با برنامه ریزی های صورت گرفته و نشست هایی که با کارشناسان یونسکو داشتیم همچنین همکاری دانشکده ادبیات شیراز و شهرداری امیدواریم هرچه سریعتر شیراز در فهرست جهانی به ثبت برسد.
معاون استاندار فارس اضافه می کند : انتخاب شهر شیراز در این فهرست نیازمند یک سری زیر ساخت هاست که باید هر چه سریعتر تامین شود. وی همچنین به تاثیر اجرای برنامههای خواهر خواندگی های شهر ها اشاره می کند و میگوید: در سال جاری پیگیری در رابطه با افزایش
خواهر خوانده های شیراز را در دستور کار داریم که بی تردید چنین اقداماتی تاثیر بسزایی در معرفی شیراز در بعد بین المللی دارد.
در ادامه اين گفت وگو، احمد همتي بوشهري معاون فرهنگي و اجتماعي شهردار شيراز نيز طي سخناني، تبليغات برون شهري براي معرفي هرچه بيشتر شهر شيراز را ضروري مي داند و مي گويد: شهرداري ها و ميراث فرهنگي دو سازمان و ارگاني هستند كه بايد در اين عرصه فعال تر عمل كنند و به طور حتم معرفي شهري چون شيراز در خارج از استان، امري ضروري و اجتناب ناپذير است.
وي ادامه مي دهد: شكي نيست با تبليغات و معرفي شهر شيراز در شهرهاي هدف، شاهد توسعه و رونق گردشگري و اقتصادي استان فارس خواهيم بود.
روز شيراز يك رويداد گردشگري است
در این رابطه سيدمويد محسن نژاد، معاون گردشگري اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري فارس، روز شیراز را يك رويداد مهم گردشگري دانست و بر ضرورت توسعه گردشگري در فارس تاكيد و مي افزايد: استفاده از رويدادها در واقع بايد تاثير مثبتي براي صنعت گردشگري و پايداري اشتغال داشته باشد.
محسن نژاد اضافه كرد: بي شك مي توان روز شيراز را در فصول كم مسافر و يا زماني كه شيراز خالي از گردشگر است، انتخاب كرد تا به بهانه روز شيراز و اجراي جشنواره ها و تورهاي گردشگري، شاهد رونق و توسعه گردشگري و درآمدزايي در شهر شيراز باشيم.
وي اضافه مي كند: اكثر مناسبت ها، فرصتهاي طلايي و مناسب براي توسعه گردشگري محسوب مي شوند و تنها با يك مديريت واحد مي توانيم شاهد رونق گردشگري باشيم.
معاون گردشگری فارس با بيان اينكه تبليغات روز شيراز از دروازه قرآن خارج نمي شود، مي گويد: با اينكه شهرها و شورهاي هدف گردشگري شيراز مشخص شده است اما براي روز شيراز در اين شهرها تبليغ صورت
نمي گيرد و حتي تورهاي ويژه گردشگري هم براي چنين روزي به اجرا درنمي آيد.
محسن نژاد با تاكيد بر اينكه روز شيراز بايد در تقويم ملي به ثبت برسد، مي افزايد: يونسكو شيراز را به عنوان يكي از شهرهاي مهم ميراث معنوي مي شناسد اما هنوز شهروندان اين شهر با پتانسيل هاي معنوي، مذهبي و گردشگري آن آشنايي كامل ندارند.
وي در ادامه اضافه كرد: با تبليغات مناسب و هدفمند وهمچنين اجراي مناسبت هاي خاص مي توان در فصول مختلف سال شاهد حضور گردشگران و حتي ماندگاري بيشتر آنها شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 533293

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =