۰ نفر
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۲

باشگاه خبرنگاران نوشت: مدتی است که سربازان وظیفه عمومی با مشکلی مواجه می شوند که ترس بدنشان را به لرزه می اندازد.

رنگ و روی لباسهایش رفته و پوتین‌هایش هم کهنه شده، پوشه ای به دست دارد و می خواهد از میدان سپاه عبور کند. لباس نیروی زمینی ارتش بر تن دارد و از نوع پوشش او میتوان متوجه شد که اواخر دوران سربازی اش را می گذراند.

خودش که می گوید 2 ماه به پایان خدمتش مانده اما برایش 3 ماه اضافه خدمت بخاطر غیبت زده اند. با او که همکلام می شوم به موضوع جالبی اشاره می کند که این روزها نه تنها برای او بلکه برای سایر سربازان وظیفه هم اتفاق افتاده است و برای رفع اشکال به میدان سپاه مراجعه کرده اند.

می گوید که دوماه بعد از دوران آموزشی برگ سبز دیگری به درب منزلمان رسید که تاریخ جدید اعزام برایش مشخص کرده بود در حالیکه او 4 ماه پیش از این به خدمت اعزام شده بود و اواخر دوران «کد» را می گذراند.

می‌گوید که آن زمان این برگه را جدی نگرفته و اکنون به او ابلاغ شده که 3 ماه اضافه خدمت را به علت غیبت باید بگذراند. همان غیبتی که به علت برگه دوم و عدم مراجعه نصیبش شده بود.

می گفت که هم خدمتی اش این پیام را جدی گرفت و همان زمان به میدان سپاه و نظام وظیفه آمد و مشکل را بر طرف کرده است.

امثال این سربازی که روزهای آخر خدمت را می گذرانند کم نیستند، روزانه مواردی از این دست به سازمان وظیفه عمومی مراجعه می کنند و یا اینکه مانند سرباز گزارش ما، برگه سبز دوم را جدی نمی گیرند.

افسوس می خورد و سری تکان می‌دهد و می گوید سرباز که باشی یک ثانیه خدمت هم برات یک سال میگذرد چه برسد به 3 ماه! به او دلداری می‌دهم و می‌گویم مشکلی نیست و برطرف خواهد شد. به او می‌گویم که برادرم هم با این مشکل مواجه شد و خیلی زود مشکل رفع شد، این خطایی است که در سیستم رخ داده و بر طرف می‌شود. کمی امیدوار می‌شود و به سمت محل مراجعات نظام وظیفه می‌رود.

گرچه صدور برگ سبز دوم این روزها زیاد شده اما مشکل آن به راحتی و با یک بار مراجعه به سازمان نظام وظیف و پلیس +10 رفع می‌شود و در معدود دفعاتی نیاز به مراجعه دوم سربازان را به میدان سپاه می‌کشاند اما همین موضوع نیز موجب ترس کسانی می‌شود که برگ سبز دوم را جدی نگرفته‌اند و حالا اضافه خدمت 3 ماه بهشان تعلق گرفته است.

صدور برگ اعزام برای دارندگان پایان خدمت و معافیت

در مواردی دیگر نیز بعضا مشاهده شده است برگه اعزام به خدمت برای کسانی ارسال می‌شود که خدمت وظیفه خود را گذرانده‌اند و کارت پایان خدمت در جیبشان است. البته برای این افراد مشکل خاصی بوجود نمی‌آید چرا که مشخصاتشان در سیستم ثبت شده و مدارک گذراندن خدمت وظیفه عمومی شان موجود است.اما گاهی مشاهده شده که این موضوع برای افرادی که دارای کارت معافیت هستند دردسر ساز شده و حتی از آنها تحقیقاتی به عمل آمده که نکند کارت پایان خدمتشان جعلی باشد.

مشکلی که باید حل شود

این موضوع یک اشتباه سیستمی است یا چیز دیگر و اینکه تغییری در سرنوشت سربازی جوانان ایجاد نمیکند و به راحتی حل می‌شود مهم نیست، مهم این است که موضوع موجب نگرانی سربازان، خانواده‌ها می شود و به اتلاف منابع و وقت منجر می‌شود.

اینکه یک سرباز از محل خدمت خود مرخصی بگیرد و فاصله پادگان تا اداره نظام وظیفه را طی کند، اینکه برگه ای چاپ شود و مامور پست آن را به منزل سربازانی برساند که خودشان در منزل نیستند، همگی موجب اتلاف وقت و هزینه است.

نکته جالب توجه در این است که به مانند آنچه برای دوست هم خدمتی سرباز گزارش ما رخ داده، ممکن است خانواده‌ها با دریافت برگ دوم به شدت نگران و مضطرب شود.

او در این ارتباط گفت: یکی از هم خدمتی‌هایم که چند ماه از خدمتش می‌گذشت برای مرخصی به خانه رفت اما وقتی به خانه رسید باید جواب سوالات متعدد پدر و مادرش را جواب می‌داد که فکر می‌کردند او این مدت را در محلی غیر از پادگان گذرانده و به آنها دروغ گفته است.

در پایان لازم است که مسئولان نظام وظیفه فکری به حال حل این مشکل کنند تا سربازان دوران خدمت خود را با آسودگی خاطر سپری کنند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 533285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    16 0
    پس چرا واسه من که پادگان رو در حین آموزشی ترک کردم اعزام جدید نمیاد..پلیس بعلاوه 10 و نظام وظیفه هم میرم نمیشه کاری کنن میگن اعزام داری از قبل سال 90 هست باید بری اونجا...بابا من دلم درد نکرد که اونجا رو ترک کردم.مشکل خانوادگی داشتم.پدر نابینا داداش معلوم خواهر مجرد.بازم بگم..خوب بگید این مشخصات مارو از سیستم حذف کنن از اول دفترچه پست کنیم..بابا زبونمون مو درآورد این 5 ساله خدا چرا کسی کمک نمیکنه و انگار کار سخت و خلافی هست...