افتتاح بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب، فرصت دیگری بود تا رئیس جمهور به تشریح دستاوردهای برجام بپردازد.

به گزارش خبرآنلاين، رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه امروز پس از اجرایی شدن برجام وارد صحنه و صفحه جدیدی شده‌ایم، اظهار داشت: چه بخواهیم و چه نخواهیم دنیای ما امروز با دنیای پسابرجام کاملا متفاوت است، در طول یک سال گذشته که از زمان اجرای برجام و مذاکرات گذشته، آثار این موفقیت را در مذاکرات بین‌المللی و در ملاقات‌های خارجی که داشته‌ام، دیده‌ام و به ابعاد جدیدی به این مسئله توجهم جلب شده است.

وی اضافه کرد: ملت ما در یک مذاکرات بسیار پیچیده‌ و واقعه مهم تاریخی در برابر قدرت‌های جهانی به موفقیت‌های بزرگی دست یافت که به نفع هر دو طرف بود؛ معمولا در مذاکرات یک طرف پیروز می‌شود و دیگری شکست می‌خورد، اما این مذاکرات به نفع ما، منطقه و جهان بود. اگر یک کشور در ایران کار زیربنایی می‌سازد هم او و هم ما از آن نفع می‌بریم. ورود یک شرکت و سرمایه خارجی به کشور باعث می‌شود که ما پروژه‌هایی را که می‌خواستیم در 40 سال انجام دهیم بتوانیم در 4 یا 5 سال به سرانجام برسانیم و این بسیار اهمیت دارد.

رئيس جمهور برجام را مذاکراتی برد برد برای ایران و 1+5 دانست و افزود: البته در منطقه ما یکی دو کشور هستند که خیلی از نتیجه برجام احساس ضرر می‌کنند، البته همواره در دنیا همین‌طور است. 188 کشور از برجام نفع می‌برند و ممکن است دو کشور هم ضرر کنند، این وضعیت دنیاست.

اهم سخنان وي از اين قرار است:

** برخی کشورهای منطقه از نتایج و دستاوردهای برجام عصبانی‌اند و به دنبال کارشکنی در مسیر اجرای آن هستند. ملت بزرگ ایران که این مسیر را به هدف رسانده در ادامه راه هم با قدرت آن را ادامه خواهد داد و به سرانجام خواهد رساند.

** در همه دوران مذاکرات حضور داشتم اما مقاماتی که از بیرون به آن نگاه می کنند صحنه های جدیدی از آن برداشت می کنند.

**دنیا امروز کاملاً به جمهوری اسلامی و تعهدات ایران اطمینان دارد آنچه مهم است اعتماد جهانی است. در داخل هم اعتماد بین مردم و دولت مهم است. اعتماد سرمایه اجتماعی در داخل و سرمایه بین‌المللی در سطح جهانی است. اینکه امروز روسای جمهور کشورهای مختلف به ایران می‌آیند و قراردادهای بلندمدتی امضا می کنند که بازپرداخت برخی از آنها 10،‌12 و 15 سال دیگر است به معنای اعتماد به ایران است.

** ایران وقتی به کشوری وعده می‌دهد تا ‌آخر روی وعده خود می‌ایستد ما حتی روی وعده خود به کسانی که هشت سال جنگ را به ما تحمیل کردند و علیه ملت ما و خودشان جنایت کردند ایستادیم و زمانی که گفتیم صلح می‌کنیم روی حرفمان ماندیم. امام (ره) هم فرمودند که صلح ما صلح واقعی است و اگر حتی به دشمن و قاتل جوانانمان قول دادیم به قولمان عمل خواهیم کرد.

** فضای پسابرجام با کتاب، تفکر، فرهنگ و تعمق به مقصد نهایی می‌رسد. بعد از برجام، اقتصاد و سیاست تنها هدف ما نیست بلکه فرهنگ در رأس امور است.

**توجه عمومی به اقتصاد فرهنگ ضروری است. کتاب و فرهنگ نماد قدرت نرم ما برای تعامل با ملت هاست. انس با کتاب قدرت ملی ما را در صحنه حهانی ارتقا خواهد داد.

** همه دست‌اندرکاران دنیای کتاب که در این کار عظیم هستند بیش از آنکه پول بخواهند از ما آزادی و امنیت می‌خواهند تا ما امنیت و آزادی آنها را تضمین کنیم. دیروز هم مقام معظم رهبری فرمودند که به سینه کسی که انتقاد می‌کند مشت نکوبید.

** نقاد را دستگیر نمی‌کنند و به زندان نمی‌برند. نقادی یک نعمت است. البته بحث کسانی که دروغ می‌گویند، اتهام می‌زنند و قدرت ملی را تضعیف می‌کنند جداست. اما کسی که دلسوزانه نقادی می‌کند نباید کتاب، نوشتار و شعرش در پیچ و خم گرفتار شود.
** به ناشران باید فضای رقابتی داد و رانت ها را از عرصه فرهنگ زدود.

** از همه نمایندگان کشورهای خارجی به ویژه کشور دوست و همسایه‌مان روسیه که میهمان ویژه در این نمایشگاه هستند، تشکر می‌کنم. از همه مسئولان و نمایندگان مجلس و نیز شهردار تهران نیز به دلیل برگزاری نمایشگاه در چنین فضایی تقدیر می‌کنم. باید از آقای پوتین که نماینده ویژه خود را به این نمایشگاه اعزام کرده، تشکر کنم.این نمایشگاه روبروی حرم مطهر امام(ره) است که امیدوارم این قدم خیر و مبارکی برای کشور عزیز ما باشد.

** باید به بخش اقتصادی فرهنگ هم نگاه کنیم. ما فکر می‌کنیم تنها اقتصاد بخش پولدار کشور است و فرهنگ پیرمرد ناتوانی است که دستش را به سمت اقتصاد دراز می‌کند در حالی که فرهنگ می‌تواند سازنده باشد و فرهنگ از جمله قدرت بزرگ بین‌المللی ماست.

** دولت نباید در هر جایی مداخله کند. دولت برنامه‌ریز و سیاست‌گذار است و البته نظارت هم می‌کند اما این نظارت می‌تواند از طرق مردم باشد. امروز زمانی است که ما باید به مولفین‌مان امینت و آزادی بدهیم و به ناشرانمان فضای رقابت آزاد و شفاف بدهیم تا بدون رانت همه به صحنه بیایند.

** بعد از قرن‌ها ملت‌هایی در دنیا هستند که ایران را در سایه گلستان،‌ بوستان،‌ حافظ، ‌فردوسی، ابن‌ سینا، زکریای رازی، فارابی و دیگر بزرگان می‌شناسند. پس باید از این دید نگاه کنیم که کتاب و فرهنگ به عنوان قدرت نرم ما و وسیله ارتباط با دولت‌ها و ملت‌های دیگر است.

** بارها در هیأت دولت و به وزیر محترم ارشاد هم گفته‌ام که باید کارها را به صاحب‌نظران واگذار کنند. اینکه کتابی قابل انتشار هست یا نه را به انجمن نویسندگان و ناشران واگذار کنیم چون نهادهای مدنی کارشان را دقیق‌تر انجام می‌دهند اما می‌بینیم که یک کارمند که دانشجو هم است تصمیم می‌گیرد که کتابی چاپ بشود یا نشود. همانطور که کار این نمایشگاه را هرچه بیشتر به نهادهای مدنی و ناشران واگذار کنیم بهتر است.

 

 

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 533078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    10 8
    100 روز نگذشته دکتر روحانی ؟
  • بی نام RO ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    12 6
    دیروز هم مقام معظم رهبری فرمودند که به سینه کسی که انتقاد می‌کند مشت نکوبید.
  • اميد كوكبي A1 ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    9 1
    اقاي روحاني: نقاد را دستگیر نمی‌کنند و به زندان نمی‌برند. نقادی یک نعمت است.
  • بی نام DE ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    7 9
    دقیقا این دستاوردهای برجام کجایت. دستاوردها دقیقا کجایی؟
    • بی نام A1 ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
      0 0
      بارها گفته، گوش شنوا لازم داره.
  • بی نام A1 ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    12 2
    اقای روحانی مردم شفار نمی خواهند همچنان منتقدان به زندان می افتند....مردم عمل و تغییر می خواهند...
  • علی A1 ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    10 9
    در بحث هسته برد برد وجود ندارد. 10 برهیچ باختیم ؟
  • پنگوئن EU ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    8 6
    پاینده باد روحانی و دولت اعتدال
  • بی نام A1 ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    5 1
    اخه گاهی بین نقادی و تهمت زدن اینقد فاصله نزدیک میشه قضاوت و برداشت ها بین شون حکم می کنه
  • مهدی EU ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    6 5
    بله ، تو راست می گویی...