۰ نفر
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۴

خراسان نوشت ، 18 هزار و500 خانوار از جمعیت قاینات بهره بردار بخش کشاورزی بوده و در این حوزه فعالیت دارند به طوری که این شهرستان در تولید 16 محصول رتبه اول تا سوم استان و در تولید محصولات مزیت دار خراسان جنوبی مانند زرشک رتبه اول دنیا را دارد و کیفی ترین زعفران جهان هم به اذعان کارشناسان متعلق به قاینات است و با این نام در دنیا شناخته می شود.

4 هزار و 346 هکتار از زمین های زیرکشت قاینات به زعفران اختصاص دارد که رتبه اول استان را با سهم 30.75درصدی از آن خود کرده است.
به علاوه 3 هزار و962 هکتار از زمین های باغی این شهرستان زیرکشت زرشک است که این میزان بارور بوده و 28 درصدسطح زیر کشت زرشک بارور استان مربوط به قاینات است اما با همه این قابلیت ها بخش عمده ای از زعفران و زرشک تولیدی شهرستان پس از تولید به صورت فله ای روانه بازار می شود.
در اینجا این پرسش مطرح است که با توجه به این که قاینات رتبه اول در تولید محصولات مزیت دار زرشک و زعفران را دارد وبه عنوان پایتخت طلای سرخ هم شناخته می شود چقدر روی بسته بندی و فرآوری این محصولات کارشده و چرا باز هم عمده محصول کشاورزان این شهرستان به صورت خام و فله ای به دیگر نقاط صادر می شود و از طرف دیگر چرا زرشک و زعفران قاینات با نام مشهد به فروش می رسد؟
«سجادی» مدیر جهاد کشاورزی قاینات در گفت و گو با «خراسان جنوبی» ابتدا به قسمت دوم سوال پاسخ می دهد و می گوید: من این گفته را قبول ندارم زیرا کیفیت و عیار زعفران قاینات به حدی بالاست که زعفران تربت حیدریه را با نام قاینات می فروشند و اگر شما سری به بازارهای سوغات مشهد بزنید همه مغازه ها نوشته اند زعفران خالص قاین، زعفران ناب قاین، زعفران ممتاز قاین و در خود این بازارها نیز زعفران تربت حیدریه بیشتر از 100 هزار تومان ارزان تر از زعفران قاینات فروخته می شود.

بیشترین صنایع تبدیلی زرشک و زعفران
این شهرستان بیشترین واحدهای صنایع تبدیلی زعفران و زرشک را دارد، به عنوان مثال کارخانه کنسانتره زرشک یا خوشه سرخ که در شهرک صنعتی مستقر است ظرفیت فرآوری 10 تن زرشک در ساعت دارد و شرکت قهستان زعفران ظرفیت سالانه آن هزار و 7 تن است. علاوه بر این واحدهای بسته بندی زرشک و زعفران را داریم که 5 تن ظرفیت سالانه آن بر اساس پروانه صادر شده است یا شرکت شفیعی زعفران با ظرفیت 5 تن و بسته بندی زرشک عباس پور با هزار و 200 تن در سال از دیگر واحدهای تولیدی فعال در این عرصه است.
به گفته مهندس«سجادی»، 6 واحد در حوزه صنایع تبدیلی زرشک و زعفران دراین شهرستان فعال است و نمی خواهیم مجوز زیادی در این عرصه به متقاضیان بدهیم اما پیگیر هستیم تا شرکت و واحدهای تولیدی فعال را گسترش و توسعه دهیم، به عنوان مثال می خواهیم مجوز خط دوم شرکت قاین زرشک را بگیریم.
همچنین اعطای مجوزهای جدید را هم محدود کرده ایم تا واحدهای تولید موجود تقویت شده و به دنبال کیفیت و توسعه رفته و بتوانند در عرضه محصولات با کیفیت با هم رقابت کنند .هرچند شرکت هایی مانند تروند زعفران قاینات که در عرصه های جهانی هم موفق است در این شهرستان فعالیت می کند.
شرکت دیگر موفق دراین عرصه شرکت قاین زرشک است که به دنبال این هستم تا این شرکت هرچه زودتر بتواند در عرصه های جهانی هم حرفی برای گفتن داشته باشد.

دبیرخانه غیر فعال زعفران
یکی از مسائل مطرح انتقال دبیرخانه دایمی جشنواره ملی زعفران از قاین در سفر آخر هیئت دولت قبلی به مرکز استان است که او در این باره هم این گونه توضیح می دهد: بحث دبیرخانه دایمی زعفران قصه ای طولانی است که در آخرین سفر هیئت دولت قبل به خراسان جنوبی تصمیم گرفته شد به مرکز استان منتقل شود، یعنی هم از قاین رفت و هم در مرکز استان غیر فعال است، تلاش کردیم تا در سفر هیئت دولت فعلی دوباره به زادگاه اصلی زعفران که شهرستان قاینات است برگردد که مسئولان امر در حال پیگیر موضوع هستند.
علاوه براین در سفر اول هیئت دولت قبلی به استان مصوب شد که ایستگاه تحقیقات زرشک و زعفران در قاینات راه اندازی شود اما از آن زمان هنوز این مصوبه انجام نشده و با توجه به این که قاینات بزرگترین قطب تولیدی زرشک و زعفران استان است می طلبد که این موضوع هم اجرایی شود. همچنین این شهرستان در زمینه دیگر محصولات کشاورزی هم ایستگاه یا پایگاه تحقیقاتی ندارد و لازم است مسئولان امر در این زمینه نیز تدابیر لازم را بیندیشند.
هرچند مدیریت جهاد کشاورزی قاینات با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی این شهرستان پروژه های تحقیقاتی را در مورد زرشک و زعفران در حال اجرا دارد اما نیاز است که پایگاه یا ایستگاه ویژه ای هم در این زمینه داشته باشد.
با توجه به این که قاینات در زمینه تولید محصولات مزیت دار حرفی برای گفتن دارد آیا اقدامی در زمینه داشت، برداشت و خشک کردن بهداشتی این محصولات انجام شده است؟

سالن های زرشک خشک کنی
در سفری که سال گذشته معاون وزیر جهاد کشاورزی در حوزه باغبانی هنگام حضور در جشنواره زعفران از باغ های زرشک شهرستان از نزدیک دیدن کرد و در این بازدید زرشک کاران و بهره برداران از این که مکان مناسبی برای خشک کردن زرشک خود ندارند گلایه کردند چون مجبورند محصول خود را در فضای باز خشک کنند و همیشه در معرض حوادث غیر مترقبه مانند سیل و... قرار دارند در این بازدید مدیریت جهاد کشاورزی قاینات طرحی را پیشنهاد کرد و درخواست 30 میلیارد تومان تسهیلات برای 25 درصد باغ های زرشک شهرستان که حدود هزار واحد را شامل می شود کرد که خوشبختانه معاون وزیر 50 میلیارد تومان اعتبار برای استان مصوب کرد و در پروسه اجراست که امیدواریم هرچه زودتر عملیاتی شود. برای برداشت بهداشتی زرشک یکسری کلاس آموزشی و ترویجی برگزار شده اما چون وسعت سطوح زیرکشت زرشک شهرستان و تعداد بهره برداران آن به دلیل خرده مالکی زیاد می باشد و آموزش هم کاری زمان براست خیلی زود نمی توان پاسخ گرفت.

تولید زرشک ارگانیک
همچنین به سمت تولید زرشک ارگانیک حرکت کردیم و این کار را با کمک شرکت تروند زعفران عملیاتی می کنیم به طوری که باغ های خاصی شناسنامه دار شده تا زرشک کاران و بهره برداران این بخش هم بتوانند با تولید محصولات بهداشتی و باکیفیت حرفی برای گفتن در بازارهای اروپایی داشته باشند و در این بازارها و با استانداردهای مورد نظر آن ها ورود پیدا کنیم.
یکی از قابلیت های قاینات وجود 3 شرکت سهامی زراعی است که دراین زمینه هم مدیرجهاد کشاورزی قاینات می گوید:این شرکت ها با نام های خضری، اسلام آباد و مهدی آباد فعالیت می کنند.
شرکت های خضری و اسلام آباد در رده بهترین و موفق ترین شرکت های سهامی زراعی کشور است اما شرکت مهدی آباد با مشکل کمبود نقدینگی مواجه می باشد که در این زمینه هم رایزنی هایی با رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان برای رفع مشکل آن شده است.
به گفته وی، قبل از این هم یکسری حمایت هایی از این شرکت شده اما چون به بی پولی دولت خورده آن طور که باید و شاید حمایت ها تحقق نیافته است.

تقاضا برای استمهال
در سال زراعی قبل 16 هزار و659 نفر از بهره برداران بخش کشاورزی این شهرستان 769 میلیارد و 234 میلیون ریال از بانک ها به ویژه بانک کشاورزی تسهیلات گرفتند که سررسید آن سال گذشته بود اما باتوجه به مشکلاتی که به دلیل تداوم خشکسالی و محدودیت های مالی برای آن ها وجود دارد تقاضای استمهال وام ها را دارند.
همچنین در سال زراعی قبل 2 میلیارد و 450 میلیون تومان تسهیلات مکانیزاسیون به متقاضیان این شهرستان پرداخت شد.
«سجادی» ادامه می دهد: با توجه به کمبود منابع آبی، خرده مالکی و جلوگیری از مهاجرت روستاییان این مدیریت پیشنهاد احداث گلخانه های 500 تا هزار متری را در روستاهای این شهرستان با توجه به کیفیت بالای آب قنات ها داده است که اگر تسهیلاتی کم بهره در این زمینه به شهرستان اختصاص یابد این آمادگی را داریم تا با هدایت این اعتبارات به سمت روستاها برای استفاده جوانان روستایی گام هایی در زمینه توانمند سازی روستاییان و جلوگیری از مهاجرت برداریم.
همچنین در این شهرستان با توجه به محدودیت منابع آب کشاورزی مطالعه، اجرا و پیگیری هزار و518 هکتار آبیاری قطره ای و 750 هکتار آبیاری کم فشار در دستور کار قرار دارد.

مشکلات کشاورزی
مشکلات کشاورزی این شهرستان را هم وی استمرار خشکسالی ها و پیامدهای ناشی از آن، خرده مالکی و پراکندگی مزارع و واحدهای کوچک بهره بردار، کم بودن تسهیلات کم بهره، انجام نشدن کارهای تحقیقاتی روی زرشک و زعفران و فقر آموزشی بهره برداران نسبت به بقیه کشورمی داند و تصریح می کند: با توجه به تغییر اقلیم خراسان جنوبی که نتیجه پایداری خشکسالی هاست به دنبال جایگزینی الگوی کشت به ویژه محصولات پر آب بر مانند چغندرقند و... هستیم اما خوشبختانه محصولاتی مانند زرشک و زعفران که نیاز به آب کمی هم دارد در حال توسعه و گسترش است. به گفته وی، در 2 سال گذشته هزار و200 هکتار به باغ های این شهرستان در زمینه تغییر الگوی کشت اضافه شده است.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 533055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =