ایسنا نوشت: وزیر امور خارجه آمریکا امروز (دوشنبه) گفت: مذاکرات با روسیه و شرکای ائتلافی "در حال نزدیک‌تر شدن به تفاهم" درباره تمدید یک آتش بس در سوریه از جمله در شهر حلب است.



به گزارش خبرگزاری رویترز، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا این اظهارات را در ابتدای دیدار با عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان در شهر ژنو در راستای تلاش‌های دیپلماتیک خود برای جلوگیری از افزایش درگیری در سوریه و حفظ مذاکرات صلح مطرح کرد.

با این حال جان کری تصریح کرد: آتش بس حاصل شده با حمایت آمریکا و روسیه در تاریخ 27 فوریه باید همچنین شامل شهر حلب که در روزهای اخیر شاهد افزایش درگیری‌ها بوده، شود.

کری در آغاز نشست خود با جبیر اظهار داشت: ما در حال نزدیک‌تر شدن به تفاهم هستیم اما هنوز کارهایی برای انجام دادن داریم به همین دلیل اینجا آمده‌ایم.

همچنین عادل الجبیر تشدید درگیری‌ها در سوریه را یک جرم و نقض همه قوانین انسانی توصیف کرده و آن را محکوم کرد.

جبیر همچنین مقصر حملات هوایی در حلب را نیروهای دولتی سوریه دانست و بار دیگر خواهان کناره گیری بشار اسد از قدرت شد.

جبیر گفت: بشار اسد می‌تواند از طریق یک فرآیند سیاسی قدرت را ترک کند و ما امیدوار هستیم که این کار را انجام خواهد داد یا اینکه با زور کنار گذاشته خواهد شد.

وی با اشاره به حملات هوایی در روزهای اخیر در حلب گفت: جهان قرار نیست از مسئولیت این حملات فرار کند.

وزیر امور خارجه آمریکا امروز دومین روز از مذاکرات در ژنو را با هدف پیدا کردن راهی برای تقویت آتش بس در سوریه آغاز کرد و پس از دیدار با عادل الجبیر برنامه ریزی کرده تا با استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه نیز دیدار کند.

عادل الجبیر همچنین گفت: تنها یک طرف در سوریه است که جنگنده به پرواز در می‌آورد و آن نیز بشار اسد و هم‌پیمانانش هستند بنابراین آنها هستند که مسئول کشتار زنان، کودکان و سالمندان هستند. آنها مسئول کشته شدن پزشکان و پرسنل پزشکی هستند و این وضعیت هر طور که شما آن را ببینید پایدار نخواهد ماند.

این در حالی است که آمریکا برای شهر حلب در حال بررسی تدوین یک طرح دقیق با روسیه است که براساس آن یکسری مناطق امن در این شهر تعیین شود.

در همین راستا غیرنظامیان و اعضای گروه‌های مخالف به اصطلاح میانه رو که در آتش بس پوشش داده می‌شوند می‌توانند در این مناطق از حملات هوایی در امان بمانند.

یک مقام آمریکایی اظهار داشت: قرار است یکسری خطوط سفت و سخت برای مشخص شدن مناطق و محله‌های خاص تعیین شود.

هنوز مشخص نیست که آیا روسیه یک چنین طرحی را می‌پذیرد ویا اینکه مسکو می‌تواند دولت سوریه را به رعایت این مناطق وادار سازد یا خیر.

این در حالی است که یک مقام نظامی روسیه نیز امروز گفت: مذاکرات به منظور شامل کردن استان حلب روسیه در به اصطلاح رژیم آرامش همچنان ادامه دارد.

سرگئی کورالنکو، مقام نظامی روسیه به خبرگزاری اینترفاکس این کشور گفت: روسیه آمریکا و همچنین رهبران سوریه و مخالفان "میانه‌رو" توافق کردند تا "رژیم آرامش" در حومه دمشق موسوم به غوطه شرقی را برای دو روز دیگر و تا پایان سوم مه تمدید کند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 532814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =