روایت دو نماینده پیشین از حل مشکلی شبیه مینو خالقی در مجلس سوم

عضو هیات رییسه مجلس سوم معتقد است موضوع اعتبارنامه مینو خالقی از طریق وزارت کشور و مجلس قابل حل و فصل است.

به گزارش خبرآنلاین، به نظر مي رسد که اعتبارنامه مینو خالقی تبدیل به یک گره کور شده است، از یک سو شورای نگهبان است که بر ابطال آراء منتخب اصفهان تاکید دارد، از سوی دیگر دولت و در راس آن رییس جمهوری کشورمان است که معتقد است باید پرونده این منتخب به مجلس فرستاده شود و اگر ایرادی به آن وارد است در مرحله بررسی اعتبارنامه مورد توجه قرار گیرد.

در راس اعتراض کنندگان به تصمیم شورای نگهبان، علی مطهری است که تا پای تهدید کردن وزیر کشور به استیضاح هم پیش رفته است. وی چند روز پیش در نامه‌ای به روحانی برای چندمین بار طی دو ماه اخیر خواسته است که وزارت کشور زیر بار این تصمیم که به استناد نظارت استصوابی شورای نگهبان گرفته شده است، نرود و اعتبارنامه مینو خالقی را صادر کند.

علی مطهری در نامه اش اما به مورد مشابهی در مجلس سوم اشاره کرده و آورده بود «شورای نگهبان بعد از برگزاری انتخابات آرای منتخب مردم نیشابور را ابطال کرد ولی با پیگیری و حمایت وزیر کشور دولت دوم میرحسین موسوی ـ سیدعلی‌اکبر محتشمی‌پور ـ اعتبارنامه از سوی وزارت کشور صادر شد.»

روایت الویری از ابطال آراء نماینده نیشابور در مجلس سوم توسط شورای نگهبان

در همین رابطه مرتضی الویری عضو هیات رییسه مجلس سوم در گفت و گو با خبرآنلاین به اشاره به اتفاقی که در ماجرای اعتبارنامه نماینده نیشابور در این مجلس افتاده بود، گفت: پس از برگزاري انتخابات مجلس سوم، شورای نگهبان جلوي اعتبارنامه آقای اکبرزاده منتخب نیشابور را گرفته و عنوان کرده بود که این فرد نباید به مجلس برود.

وی با بيان اينکه علت اين رويکرد شوراي نگهبان در آن زمان را به ياد نمي آورد، افزود: البته شورای نگهبان صحت انتخابات آن حوزه انتخابیه را تایید کرده بود. به همین علت هم اقای محتشمی پور که وزیر کشور وقت بودند عنوان کردند چون صحت انتخابات تایید شده است و هیات اجرایی هم شرایط انتخاب شونده را تایید کرده است پس اعتبارنامه را به مجلس می فرستیم اگر اعتراضی هست روی اعتبارنامه صورت بگیرد. این کار هم صورت گرفت و در نهایت اعتبار نامه تصویب شد. براساس این تجربه هم معتقدم که ماجرای خانم مینو خالقی مستقیما از طریق مجلس و وزارت کشور قابل حل است.

حبیبی: مجلس تنها مرجع صالح برای رسیدگی به پرونده مینو خالقی است

در همین رابطه با نجفقلی حبیبی نماینده تهران در مجلس سوم هم گفت و گو کردیم. وی گرچه جزئیات ماجرای رد اعتبارنامه نماینده نیشابور در مجلس سوم را بخاطر ندارد، اما معتقد است بررسی پرونده مینو خالقی پس از تاييد صحت انتخابات از سوي شوراي نگهبان، در صلاحیت مجلس است.

وی به خبرآنلاین گفت: بهترین راه این است که کلیت موضوع پرونده خانم خالقی به کمیسیون اعتبارنامه مجلس دهم واگذار شود تا با بررسی آن تصمیم به تصویب یا رد اعتبارنامه گرفته شود. شورای نگهبان هم اگر ایرادی به این موضوع دارد ایرادات را به کمیسیون اعتبارنامه منتقل کند.

این چهره سیاسی اصلاح طلب به ذکر دو نمونه از بررسی اعتبارنامه نمايندگان در همان مجلس سوم پرداخت و گفت: در همان مجلس سوم در زمان بررسی اعتبارنامه یکی از نمایندگان، متوجه جعل سند و مدرک تحصیلی وی شدند و به این خاطر که یک خطای عمدي بود اعتبارنامه وی رد شد.

وی ادامه داد: یک مورد دیگر هم مربوط به نماینده یکی از شهرستان ها بود که طرفدارانش بعد از رای آوردنش با مخالفان درگیر شده بودند و در این جریان 7 نفر کشته شده بودند. در زمان بررسی اعتبار نامه من به عنوان مخالف صحبت کردم و گفتم این فرد صلاحیت ندارد، چه کسی باید جواب خون افراد کشته شده را بدهد. مجلس هم به او رای نداد.

نجفقلی حبیبی از ذکر نام این دو نماینده و حوزه انتخابیه شان خودداری کرد.

وی در خصوص صحبت های مطهری مبنی بر ارسال پرونده مينو خالقي به شورای عالی حل اختلاف بین قوا نیز گفت: نیازی به ورود نهاد دیگری نیست. مجلس مرجع اصلی و صالح بررسی اعتبارنامه ها است و اگر اشکالی به پرونه خانم خالقی وارد است بهتر است مجلس آن را تعیین تکلیف کند.

27216

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 532793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرهاد FI ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۳
    9 66
    شورای نگهبان و ریسش در راس امور است
  • بی نام A1 ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۳
    5 86
    من خوفم این است که اصرار زیاد مطهری همانند اصرارش برمسئله کردان باعث مرگ این خانوم شود .چون در قضیه کردان هم هتک حرمت و آبروی آن بنده خدا منتهی به سکته ایشان و مرگش شد . بگذارید موضوع این خانوم سربسته بماند و بی جهت باعث آبروریزی او نشوی
  • ایرانی A1 ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۳
    4 65
    البته در مجلس دلواپس فعلی خانم مینو خالقی رای نخواهد آورد.
  • بی نام A1 ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۳
    27 1
    اون زمان امام خمینی جلوی بی قانونی ها رو می‌گرفت. الان دیگه امام نیست که جلوی این بدعتها گرفته بشه و هر روز یه مساله جدید از یه گوشه کشور و توسط نهادهای تمامیت خواهد در می یاد و کسی هم کاری بهشون نداره.
    • بی نام A1 ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
      0 10
      یاد امام و شهدا ....... درود و رحمت بر روان پاک روح خدا
  • بی نام IR ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    1 0
    پس چرا طبق قانون مجلس میتونه اعتبارنامه یک منتخب ملت رو رد کنه و اون نماینده رو از ورود به مجلس جلوگیری کنه؟ قانون هروقت به مذاق کسی خوش نیومد باید غیرفعال بشه؟ طبق قانون هم شورای نگهبان حق قانونی داره که اعتبارنامه کسی رو امضا بکنه یا نکنه. و وقتی امضا کرد دیگه حق دخالت نداره تا آخرش و اعتبارنامه ایشونو هم امضا نکردن و حتی وزارت کشور هم نمیتونه کاری بکنه