ایرنا نوشت: تایوان با اعزام دو فروند کشتی نظامی خود به منطقه ای که یکی از کشتی های ماهیگیری آن توسط ژاپن توقیف شده، خشم خود را از اقدام توکیو نشان داد.

كشتی ماهیگیری «تونگ شینگ چی» تایوان را ژاپنی ها چند روز پیش در نزدیكی منطقه «اكینو توریشاما» توقیف كرده‌اند و حالا تایوان با اعزام گشت های دریایی خود اعتراضش را به توكیو اعلام كرده است.

به ندرت دیده شده است كه در منازعات دریایی از این دست تایوان اقدام به اعزام كشتی كند اما به نظر می رسد كه بحث مناقشات دریایی در منطقه موجب شده است تا همه طرف ها به دنبال حراست از امنیت ملی و حق حاكمیت خود باشند.

این منطقه كه كشتی هفته گذشته در آن توقیف شده و تایوان گشتی های خود را روانه آنجا كرده در 200 مایلی دریای فیلیپین واقع است.
این اتفاق در مناطق اطراف جزایری رخ داده كه شماری از كشورهای مختلف از جمله چین و كره جنوبی و همچنین منطقه تایوان خود را مالك آن می دانند.
دولت تایوان نیز امروز - دوشنبه - با صدور بیانیه ای به این موضوع اعتراض كرد و گفت كه كه ژاپن به هیچ وجه حق توقیف كشتی های ماهیگیری این جزیره را ندارد.
در همین حال سازمان گشت های ساحلی تایوان اعلام كرده كه دو فروند كشتی نظامی را به منطقه مورد منازعه فرستاده است.
ژاپن می گوید این منطقه 200 مایلی، جزو حقوق دریایی این كشور محسوب می شود اما تایوان، چین و كره جنوبی چنین اعتقادی ندارد.
از سوی دیگر گزارش شده است كه همه ساله بین 100 تا 200 كشتی تایوانی در این منطقه ماهیگیری می كنند.
وزارت دفاع تایوان امروز اعلام كرد كه برای تحقق دفاع از حق حاكمیت و تمامیت ارضی این جزیره قرار است ناوهای جنگی تایوان به چند منطقه دریایی اعزام شوند.
تایوان و ژاپن نیز مانند پكن و توكیو در دریای شرقی چین بر سر مالكیت برخی از جزایر اختلاف دارند اما طرفین در سال 2013 یك توافقنامه همكاری و ماهیگیری برای حل این اختلافات در منطقه امضا كرده اند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 532626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =