بازداشت دو نفر دیگر در پروژه پایگاه فضایی روسیه/ادامه پیگیری تهدید پوتین برای مشکلات پرتاب موشک

ایرنا نوشت: ادامه پیگردهای قضایی در چارچوب اجرای دستور فوق العاده ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه برای بررسی دلائل و شناسایی عاملان ناکامی نخستین پرتاب فضایی این کشور از پایگاه تازه ساخته شده واستوچنی، سبب دستگیری دو نفر دیگر شد.

رسانه های روسیه  از بازداشت دو دست اندركار پروژه های این پایگاه خبر دادند در حالیكه پیش از این نیز یك مقام دیگر به علت توقف برنامه پرتاب موشك سایوز كه چهارشنبه گذشته در حضور پوتین رخ داد، به تحمل سه سال زندان محكوم شد.
اتهام بازداشت شدگان جدید، اختلاس در احداث پایگاه فضایی واستوچنی است كه هزینه ساخت آن حدود یك میلیارد و 300 میلیون یورواعلام شده است.
پیش از این نیز بلندپایه ترین مقام های فضایی روسیه از سوی رییس جمهوری این كشور توبیخ شدند و جمعه گذشته نیز «ایگور نسترنكو» رییس شركت پل سازی اقیانوس آرام و مدیر ساخت پایگاه واستوچنی به عنوان یكی از عاملان بروز نقص فنی مجرم شناخته و به تحمل سه سال حبس محكوم شد.


به گزارش ریانووستی وی به حیف و میل 104،5 میلیارد روبل (یك میلیارد 300 میلیون یورو) متهم شده بود.
در حالیكه این پرتاب با تاخیر كمتر از یك روز و بدون نقص برگزار شد، اما پوتین دیمیتری راگوزین معاون نخست وزیر در امور دفاعی و فضایی، ایگور كوماروف رییس آژانس فدرال فضایی و لئونید شالیموف مدیرعامل مركز صنعتی «اتوماتیكی» روسیه را كه سامانه سوخت رسانی ایراد دار موشكی تحویل داده بود، به علت ناكامی واستوچنی توبیخ كرد.
پرتاب نشدن موشك حامل ماهواره از نخستین پایگاه فضایی ساخته شده در روسیه پس از فروپاشی شوروی سابق كه در استان آمور در شرق این كشور قرار دارد، با بازتاب فوری و گسترده خبری در جهان، واكنش فوری پوتین را در پی داشت و رسانه های روسی به نقل از وی گزارش دادند: چهار نفر بازداشت شده اند و اگر تقصیر و جرم آنها محرز شود به حبس محكوم می شوند.
روسیه تنها دارنده امكانات پرتاب موشك برای حمل ماهواره و تاسیسات فضایی به كشورهای دیگر است كه آمریكا و اعضای اتحادیه اروپا از این سامانه ها روسی استفاده می كنند و حتی از پایگاه های خارج از مرزهای خود نیز عملیات پرتاب را برای كشورهای دیگر اجرا می كند.
مسكو افزون بر درآمد پرتاب های فضایی، اعتبار ویژه ای در این حوزه برای خود قائل می باشد و در صدد حفظ آن و ایمنی كامل پرتاب های آینده است.

5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 532509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    18 0
    آفرین بر روسیه این طوری قاطع و محکم باید با اختلاسگران برخورد کرد