۰ نفر
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۳:۵۶
معضلات تردد خودروهای تک سرنشین در سطح شهر

پدیده خودروهای تک سرنشین و افزایش تردد آنها در مرکز شهر به یکی از معضلات شهری تبدیل شده است.به دلیل ضعف سامانه های حمل و نقل عمومی و نبود اعمال محدودیت تردد در مرکز شهر، استفاده از خودروی شخصی برای تردد در بین منزل، محل کار و مرکز شهر که می توان رفت و آمدهای اشتغال کاری و خرید را نام برد هنوز به صرفه است

اين مساله به روند افزايش خودروهاي تك سرنشين دامن زده و كساد شدن تاكسي ها را در سطح شهر به همراه دارد . تعريض معابر در شهر خرم آباد بخصوص در مركز شهر تقريبا محال است.لذا بايد سراغ گزينه هاي ديگر رفت تا بتوان به مرور زمان به روان سازي ترافيك شهري كه يكي از راههاي آن كاهش استفاده از خودروهاي شخصي است برسيم .
در ابتدا نكته اي كه به آن توجه داشت كاهش تردد خودروهاي شخصي نيازمند تقويت حمل و نقل عمومي بوده كه اين سيستم بايد داراي ويژگيهايي از قبيل ارزان، شيك، ايمن، سريع و فراهم بودن و اطمينان بخش برخوردار بوده و به همين منظور بايد در پي آن بود تا چنين سيستمي را در شهر ايجاد نماييم.بديهي است آن زمان مي توان خوشبين بود كه شهروندان از خودروهاي شخصي كمتر استفاده نمايند.سپس بايد سراغ اعمال محدوديت تردد در نقاط مركزي شهر با هدف كاهش تردد خودروهاي تك سرنشين رفته و طرح زوج و فرد را در بعضي از ساعات با همين هدف نيز مي توان به اجرا در اورد وبعنوان نمونه يك روز را در سطح شهر از تردد خودروي شخصي در نقاط مركزي شهر جلوگيري بعمل آيد. همچنين چند سالي است كه ادارات با حذف سرويس هاي حمل ونقل عمومي،كارمندان را به سمت استفاده از خودروي خود سوق داده و علاوه بر ايجاد ترافيك معضلي بنام كمبود محل پارك اتومبيل را در اطراف ادارات به آن افزوده كه مي طلبد با دستورالعمل هايي اين مشكل بر طرف گردد.و نكته سوم كه هميشه نياز به آن وجود دارد، فرهنگ سازي با موضوع كاهش استفاده از خودرو شخصي در ساعات شلوغ در سطح شهر و تشويق به استفاده از ديگر سيستم هاي حمل و نقل عمومي و مكمل مي باشد اميد است با هماهنگي و همزماني مسائل گفته شده نتايج مثبتي در ترافيك شهر ديده شود.

نصیر محمدزاده / کارشناس حمل و نقل ترافیک

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 532221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =