روزنامه اعتماد نوشت:از هنگامی که نتایج انتخابات ٧اسفند سال ١٣٩٢ روشن شد، برخی از اصولگرایان موتور توجیه را روشن کردند تا مدعی شوند که همچنان برنده این انتخابات هستند و اگر جایی هم باخته‌اند با تفاوت‌های جزیی باخته‌اند.

هرچند اين مساله به خودي خود مهم نيست چرا كه در نهايت واقعيت را نمي‌توان پوشاند، ولي مساله بسيار مهم استناد اين افراد به تعداد برندگان منسوب به ليست آنان است. آنان هميشه از اين نكته مهم غافل بوده‌اند يا خود را به غفلت زده‌اند كه به دليل ردصلاحيت‌هاي گسترده و نيز به علت ايجاد محدوديت براي اصلاح‌طلبان جهت حضور در يك رقابت منصفانه، نتايج دور اول به هيچ‌وجه متناسب با وزن اجتماعي و سياسي دو طرف نبود هرچند در همان دور هم اصلاح‌طلبان به‌طور نسبي برتري داشتند.

از اين رو اصلاح‌طلبان اين فرصت را به دست آوردند كه با استفاده از فاصله دو ماهه‌اي كه ميان مرحله اول و دوم به وجود مي‌آيد، قدري از مشكل خود را جبران كنند و سروسامان بهتري به انتخابات مرحله دوم خود بدهند و فاصله خود با اصولگرايان را بيشتر كنند. فرصتي كه اگر در مرحله اول هم مي‌داشتند، قادر بودند نتايج بسيار بهتري را رقم بزنند.

دليل اثبات ادعاي فوق اين است كه در تمامي حوزه‌هايي كه يك اصلاح‌طلب در مقابل يك اصولگرا به مرحله دوم آمده است، تقريباً و بدون استثنا نسبت آراي آنها به نفع نامزد اصلاح‌طلب بهبود يافته است. در بسياري از موارد در دور اول نامزد اصولگرا رأي بيشتري از نامزد اصلاح‌طلب داشته است، و در دور دوم نسبت رأي آنان جابه‌جا شده است.

براي نمونه در تبريز رأي نفر اصلاح‌طلبان در دور دوم نسبت به دور اول حدود ٢٠درصد بيشتر شده، در حالي كه رأي نفر اول اصولگرايان به همين نسبت كاهش يافته است. در ايلام، دماوند، شهريار، اهواز، ايذه، داراب، رشت، اراك، ساوه و... اين پيشرفت به‌شدت محسوس است. در مقابل اغلب نامزدهاي اصولگرا، نه تنها پسرفت رأي داشته‌اند (به‌طور نسبي) بلكه در جاهايي هم كه انتخاب شده‌اند اين پسرفت مشهود است، ولي چون نامزد مقابل آنان ضعيف يا مستقل بوده، و نامزدهاي قوي رد صلاحيت شده بودند، آنان دوباره انتخاب شده‌اند.
اين فرآيند در مقايسه نامزدهاي مستقل و اصولگرا نيز تا حدود زيادي صادق است. اين اتفاق مي‌تواند براي جناح اصولگرا آموزنده باشد، به اين معنا كه خيلي روي تعداد نامزدهاي انتخاب شده ليست خود تاكيد نكنند، هرچند تعدادشان از اصلاح‌طلبان كمتر است، ولي ممكن است اين مساله باعث انحراف و تعبير نادرست از سوي آنان شود، و برآورد غلطي درباره جايگاه خود داشته باشند. به علاوه روند مشاهده شده در دور دوم نشان مي‌دهد كه جريان به وجود آمده در انتخابات تهران فرصت لازم را براي انتشار در كشور پيدا نكرده بود، در غير اين صورت در همان دور اول با فاصله خيلي بيشتري از اينكه هست، اصلاح‌طلبان پيروز ميدان مي‌شدند.


نكته بسيار مهم اين است كه اصولگرايان نه تنها از اتفاق ٧ اسفند درس نگرفتند، بلكه در همين فاصله دو ماه نيز اشتباهات گذشته را مرتكب شدند. اغلب آنان پذيرفته بودند كه مخالفت با برجام يا انگ مخالف برجام خوردن به آنان موجب شكست آنان شده است، ولي هيچگاه سعي نكردند در اين فاصله دو ماه تصوير خود را اصلاح كنند، سهل است كه دوباره و با شدت بيشتري در كنار مخالفان برجام جا خوش كردندو   شايد يكي از دلايل افت بسيار محسوس آنها در دور دوم انتخابات نيز همين خطاي تكراري است. در واقع اصولگرايان همچنان گروگان نيروهاي تندروي جريان خود هستند وفضاي تبليغي آن جناح در دست تندروهاي آنان است و مي‌كوشند كه بقيه اصولگرايان را منفعل و تابع خود كنند. 

از سوي ديگر برخي تبليغات نادرست و غيرواقعي و تكرار آنها در دور دوم نه تنها كمكي به اصولگرايان نكرد، بلكه به ضد آنان تبديل شد كه نشان از نداشتن اعتماد به نفس آنان بود. وقتي كه تفاوت ميان آراي اصلاح‌طلبان و اصولگرايان را يك تفاوت ناچيز بدانيم، در حالي كه حداقل ٧٠درصد برتري وجود داشته نتيجه از اين بهتر نخواهد شد. در كشورهاي توسعه‌يافته وقتي با دو درصد اختلاف مي‌بازند، فوري استعفا مي‌دهند و مسووليت مي‌پذيرند، ولي در اينجا ٧٠ درصد اختلاف را ناچيز مي‌دانيم و همچنان خود را پيروز ميدان مي‌ناميم! با اين تحليل تغييري در آنان صورت نخواهد گرفت.

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 532206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    19 6
    انتخابات 7 اسفند 94 بود نه 92
  • علی از تبریز IR ۰۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    18 65
    جوجه رو پاییز می شمارند زیاد عجله نکنید
    • برادر A1 ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
      3 1
      علی جان گمان میکنم در بیان مثال کمی دچار اشکال شدید
  • علي IR ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    13 51
    تا زمانيكه آقايان اصول واصلاح خودشان را مقيد به اسلام ناب نكنند كشور دستخوش همين مبارزات منفي سياسي داخلي خواهد بود .واين همان چيزيست كه دشمنان ميخواهند والا از نظر اسلام ان اكرمكم عندالله اتقاكم ملاك است نه احزابكم،جناحكم، فاميلكم،نه مقامكم
    • ابی IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
      31 20
      علی آقای محترم لطفا آدرس این اسلام ناب رو به ماهم بده داداش من شعار ندهید لطفا
  • بی نام IR ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    56 17
    مساله دیگر:در خرم اباد 3نامزد اصلاح طلب ویک نامزد اصولگرا باهم برای دو کرسی رقابت کره اند.اصولگرایان تمام توان خود را بسیج کرده وتک رای داده اند با اینحال اصلاحطلبان دقیقا 3برابر اصولگراها رای اورده اند.واقعیت جامعه هم همین است واگر ابزارهای قدرت را از اصولگراها بگیرند هیچ وقت بیشتراز 25درصد رای مردم را ندارند
  • بی نام A1 ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    16 95
    جالبه كه سال ٨٨ اصلاح طلبان تفاوت رأي ١١ميليوني رانپذيرفتند وكشوررا باحماقت وغرور به اشو ب كشيدند بازهم امروز ميگذرد ولي نجابت اصولگرايان براي شماعبرت است
  • سينا IR ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    15 38
    شما كه كشورهاي توسعه يافته راديديد اونجا هم اگر باختند آسمون وريسمون مي بافند وفراخوان به آتش كشيدن اموال عمومي راصادر ميكنند.
  • بی نام A1 ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    27 35
    حالا ببینیم اصلاح طلب ها چه گلی به سر مردم بیچاره خواهند زد خداییش فکری اساسی کنیم و پی گیر امرار ومعاش ومعیشت واقتصاد این مردم باشیم وگرنه ....
    • علی A1 ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
      3 1
      متاسفانه سیاستهای کلی کشور که باعث اصلی تمامی مسایل است مثل سیاستهای خارجی و آزادی اجتماعی و ... دست اصلاحطلبان نیست و اگر نه ایران گلستان شود
  • بی نام A1 ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    8 40
    باید بیشتر باشه وزارت کشور و شمارش ارائ با خودتونه. اگه یه ادم بیطرف بشماره مایه خجالت شما میشه
  • alidad A1 ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    60 12
    بفرمایید قابل توجه حضراتی که می گفتن همه ایران که تهران نیست؛ اینم از بقیه ایران
  • بی نام A1 ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    59 17
    ایا زمانی که از 3000 نامزد اصلاح طلب فقط 1 درصد صلاحیتشان بخاطر نظارت استصوابی تایید می شود این اسمش انتخابات ازاد و رقابتی و عادلانه است ؟؟؟
    • محسن IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
      5 2
      بااین همه رد صلاحیت باز هم اصلاح طلب رای میاره ببین چه خبره
  • سیدرضا A1 ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    54 17
    پیروزی اصلاح طلبان سرافرازی ایرانیان
  • بی نام A1 ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    5 1
    بر خلاف نظر نویسنده محترم این اصلاح طلبان نبودند که اشکالات خودشان را کم کردند، بلکه این مردم بودند که با توجه به نتایج دور اول در شهرهای بزرگ به سمت رای دادن به لیست و جریان حرکت کردند و این نشان دهنده هوش سیاسی خوب مردمی هستش که موجب افزایش نسبت آرای اصلاح طلبان به اصولگرایان در دور اول شد.
  • بی نام IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    2 5
    دراستان زنجان 4نفر در دور دوم پیروز شدند 3نفرشان اوصولگرا یکی هم مستقل است اعتماد مثل همیشه دروغ گفتی .
  • حسین A1 ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    1 8
    این آقایون مدعیان اصلاح طلب خیلی رو دارند بااین خرابکاری هاکه درزمینه هسته ای وتقدیم زیرساختهای هسته ای وکرنشی که دربرابردشمنان ملت دارندبازهم این قدرحق بجانبند تاریخ دست شمارا روخواهدکرد.
  • حسن RO ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    5 1
    مردم با رای خودشون دنبال اعتدال و میانه روی و گفتگو با دنیا را فریاد زدن اگر میخواهید کشوری مترقی وپيشرفته و امن داشته باشید صدای مردم را بشنوید و به آن احترام بگذارید
  • سعید RO ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    0 0
    دربین شهدای مدافع حرم جای اصلاح طلبان چقدرخالی است