کتایون کیخسروی

دیگر عادت کرده‌ایم، انگار که انتظار دیگری جز این نداریم. انتظار نداریم محصولاتی که در عرصه‌های مختلف از صنایع و بسته‌بندی گرفته تا فرهنگ و هنر وقتی به دستمان می‌رسد، کیفیت خود را در تمام مدت استفاده حفظ کنند. دیگر همه می‌دانیم خوب کار کردن فلان وسیله یا مورد قبول بودن محصولات فلان کارخانه یا نهاد خدماتی امری پایدار و همیشگی نیست. کافی است که مخاطبان به یک اثر اقبال نشان دهند یا اظهار رضایت کنند، آن وقت است که ورق برمی‌گردد و همه چیز عوض می‌شود.
فرهنگ و هنر هم از این قاعده مستثنی نیست. عادت بدی شده این خواب آلودگی‌ها و خماری‌های اواخر دوران خلق هر اثر هنری در ایران. اینکه دیگر تقریبا اواخر تماشای هر کار نسبتا پر و پیمان و زمانبری می‌دانیم آخر ماجرا سرهم‌بندی می‌شود و البته این سرهم‌بندی هم به شکل کاملا دم دستی و قابل پیش بینی و پر اشکال انجام می‌شود. عادت که نه، انگار سنتی است که خلاف آن رفتار کردن کائنات را بر هم می‌ریزد. سنتی که مثل هزاران سنت دیگر فرهنگ و اعتماد مخاطب را نشانه می‌گیرند و آن را مانند موریانه از درون تهی می‌سازند.
حالا این سوال برای قاطبه مخاطبان آثار هنری از جمله مجموعه‌های تلویزیونی و سریال‌های شبکه نمایش خانگی پیش آمده که چرا خالقان آثار هنری در تمام حوزه‌ها حوصله به سرانجام رساندن کار‌هایشان را ندارند یا اینکه قادر به پایان رساندن اصولی، منطقی و حساب شده آثارشان نیستند. بگذریم که برخی از این آثار به دلایل مختلف بد شروع می‌شوند، بد ادامه می‌یابند و بد به پایان می‌رسند اما سوال مهم اینجاست که آثار شاخصی که در ابتدا و میانه راه تعریف و تمجیدهای بسیاری را متوجه خود کردند و در مجموع اثری موفق شناخته شدند چرا در انتهای راه و بخش‌های پایانی دچار تزلزلی تکراری و سوال برانگیز می‌شوند؟
سریال شهرزاد شروع و روند موفقی داشت. سریالی که موفقیت‌هایش در میزان جذب مخاطب و البته واقعیت‌های کیفی‌اش باعث شد تلویزیون و سریال‌های کم بیننده‌اش رقیب تازه‌ای به عنوان شبکه نمایش خانگی پیدا کند. اما این سریال هم که با پخش منظم و بموقعش تمام ناهنجاری‌ها، بی‌اعتمادی‌ها و بی‌نظمی‌های توزیع سریال در این حوزه را از اذهان پاک کرد با تمام معیارهایی که می‌شد این مجموعه را اثری موفق بنامیم به‌‌ همان ورطه پایان بندی‌های سرهم‌بندی شده افتاده و پیش بینی می‌شود با ادامه روندی که در آخرین قسمت پخش شده مشاهده شد همین اتفاق در هفته‌های پایانی پخش فصل اول به کلیت اثر لطمه بزرگی وارد کند.
هر چند به نظر می‌رسد بعد از لو رفتن پایان قصه در فصل اول از سوی یکی از عوامل شهرزاد، تغییرات نابهنگام در بخشی از قسمت‌های پایانی رخ داده باشد اما در همین قسمت بیست و ششمی که اخیرا توزیع شده می‌شود نشانه‌هایی از‌‌ همان سرهم‌بندی را به وضوح پیدا کرد. برای مثال تکرار صحنه چیدن مهره‌های شطرنج توسط بزرگ آقا که همزمان با آن تسویه‌ حساب‌های شخصی او با آدم‌ها هم نشان داده می‌شود، ابتدایی‌ترین چیزی است که به ذهن هر کسی می‌رسد،. یا خطابه‌ای که بزرگ‌آقا بعد از انجام قتل‌ها خطاب به شخصیت نصرت ایراد می‌کند، بیش از آنکه به شناخت شخصیت یا جهان‌بینی او کمک کند، تکرار مکرراتی است پیش از این بار‌ها و بار‌ها به مخاطب نشان داده شده است.
از طرفی دیگر نویسندگان این مجموعه شخصیت شهرزاد را در دهه ۳۰ تهران به عنوان نماد زن امروزی متفاوت و مدرنی تعریف کرده‌اند که تن به قواعد از پیش تعیین شده نمی‌دهد و نمی‌خواهد زیر بار هر حرفی برود اما کنش این شخصیت، به خصوص در بخش‌های پایانی سریال، دربرگیرنده مجموعه رفتارهایی است که از هر زن عادی و مظلومی انتظار می‌رود. زنی که فرزندش را از او گرفته‌اند و او را به دور انداخته‌اند. مشاهده چنین رفتاری از شهرزاد این پرسش را به وجود می‌آورد که چرا تنها واکنش او به طلاق اجباری‌اش بغل کردن فرزندش برای چند لحظه و بعد انفعال محض باشد؟ حال اگر پاسخ این است که اجازه بدهید و در فصل دوم گره گشایی‌های برخی ماجر‌ها را ببینید هم نمی‌تواند چندان قانع کننده باشد چرا که تکلیف برخی مسائل مربوط به قصه باید در همین فصل اول روشن شود. جدای از این وقتی برای یک شخصیت شناسنامه تعریف می‌شود ــ که سریال شهرزاد از معدود آثاری بود که کاراکتر‌هایش این مشخصه را داشتند ــ چرا رفتار و کنش او با آنچه که به عنوان شناسنامه و شخصیت او تعریف شده تعارض دارد؟ و علت آن چیست؟

واقعیت این است که همواره قسمت پایانی بسیاری از سریال‌های ایرانی بد‌ترین قسمت آن مجموعه بوده‌اند چرا که کارگردان و نویسنده به شکل عجیب و غریبی قصد دارند تمام گره‌های داستانی را در‌‌ همان قسمت آخر باز کنند یا می‌خواهند در قسمت آخر شگفتی بزرگی برای مخاطبان مشتاق خود داشته باشند اما تعدد سوال‌های به وجود آمده در قسمت‌های قبلی و بی‌جواب ماندنشان تا قسمت آخر باعث می‌شود همه چیز به بد‌ترین شکل ممکن جمع و جور شود، متاسفانه سریال شهرزاد هم در فاصله دو قسمت مانده به پایانی فصل اول ظاهرا به این وادی افتاده است.
آیا حوصله خالقان آثار تلویزیونی و سریال‌های ایرانی، در ادامه و پایان کار سر می‌رود؟ آیا تنها شروع متفاوت و پرقدرت برای خوب بودن یک سریال کافیست؟ کافی است فقط کمی به گذشته و پیشینه تصویریمان نگاه کنیم. سریال‌هایی مثل هزاردستان یا دایی جان ناپلئون و... کدام یک از آن‌ها از میانه سریال به بعد یا در بخش‌های پایانی خود این گونه دست مخاطب را خالی می‌گذارند؟ کدام یک از آن‌ها با محول کردن گره‌گشایی داستان به قسمت‌های آخر، پایان بندی را به جزوه‌ای تبدیل می‌کردند که قرار است به طور خلاصه و شتابزده به پرسش‌های شکل گرفته در متن سریال پاسخ بگویند؟
مخاطب ایرانی پیش از هر چیز، به دنبال احترام گذاشته شدن به شعور و سلیقه خود است. اتفاقی که این روز‌ها به خصوص در عرصه تلویزیون کمتر رخ می‌دهد، حالا اگر سریالی توانسته مخاطب را به این باور برساند که به شعور و سلیقه او نه تنها احترام می‌گذارد که برای جلب رضایتش، تلاش هم می‌کند، حیف نیست که با یک پایان‌بندی سرهم‌بندی شده اعتماد سخت به دست آمده او را دوباره از دست بدهد؟ کاش دست‌اندرکاران سریال شهرزاد برای این موضوع فکری بکنند.

۵۸245

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 532141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناصر A1 ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    علیرغم اینکه در بعضی موارد با نویسنده موافقم، باید به این نکته اشاره کنم که به هر حال سریال های این چنینی باعث میشوند که خانواده ها دور هم جمع بشن، سریال های ترکی و کلمبیایی و کره ای کمتر دیده بشن و ... پس ضمن گوشزد کردن نکات منفی حتما لازمه که ازشون تقدیر و تشکر بشه تا عوامل تهیه این سریال ها ترغیب به ادامه کار ولی با کیفیت بهتر بشن ... باید در نظر گرفت با این همه خط قرمز و محدودیت که در کشور ما برای ساخت سریال وجود داره اگر اهالی قلم به حمایت از سریال های این چنینی و جذاب نپردازند ضمن بیان نقاط ضعف مسلما اندک انگیزه موجود برای ادامه کار هم در مجموعه سازان از بین میرود ...
  • بی نام IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    87 17
    امیدواریم دست اندرکاران سریال این مطلب رو بخونند مردم واقعا شهرزاد رو دوست دارند
  • بی نام IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    یا شهرزاد رو ندیدی یا کیمیا رو غیرقابل مقایسه اند
    • بی نام DE ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
      30 9
      اصلا بحث مقایسه نیست ایشان کاملا درست گفتند از شهرزاد ما یک زن کاملا امروزی دیدیم برای رسیدن به فرهاد وحتی برای مغازه سعیده کلی جنگید اما وقتی بچش را گرفتند با بزرگ آقا یک کلمه راجع به بچش حرف نزد ، در صورتی که همین زن هنوز دوماه از مرگ باباش و جدایی از فرزندش گذشته با فرهاد تو کافه قرار می گذارد که این یک ویژگی خیلی امروزی است یعنی پایبند سنت نیست واقعا رفتار شهرزاد در مقابل بچش برای من عجیب است خبر جان لطفا چاپ کن
  • بی نام RO ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    فکر؟ اینقدر از این سریال تعریف شد که خنده دار است این اثر قابل قیاس با مدار صفردرجه یا شب دهم نیست حبیب پارسا کجا و قباد کجا بازیهای پخته و فیلم نامه بی نقص مدار کجا و این اثر که انگار پشت سر نویسنده گذاشته اند کجا فرهاد قباد و شهرزاد قربانیه بزرگنمایی بزرگ آقا واطرافیان شده اند.ناگهان در قسمت پیش بعد از مدتها که نشانی از عشق در فرهاد نبود سرو کله اش پیدا شده و... شوهر خواهر مفقود شده. ندیمه ای که معلوم نیست قصدش چیست برادری که ناگهان از ناکجاآباد می آید.عشق بابک به مراتب باشکوه تراست از عشق بی معنیه فرهادو شهرزاد که اینقدر پردازش نشد که به عنوان زوج باور ناپذیرندبرای رئال مادرید آقای فتحی متاسفم و خودم که به این نامها اعتماد کردم و سریالی سطح پائین با بوق و کرنا به خوردم داده شد.
  • بی نام IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    منتقد عزیز بهتر نبود شما هم زودتر به قضاوت نمی نشستید و صبر میکردید تا سریال تمام شود و بعد آنرا و پایان آنرا به چالش می کشیدید... ما عادت داریم که همچنانکه ایشان گفته اند پایان تمام کارهایمان را سرهم بندی کنیم و از آن بدتر عادت داریم که پیش پیش هم در مورد هر چیزی قضاوت کنیم.
  • به رنگ ارغوان A1 ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    کیمیا که مقوا بود..
    • بی نام IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
      31 7
      از نظر من کیمیا حتی همون مقوا هم نبود
  • بی نام A1 ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    27 20
    از اولش هم به جز بازی استاد علی نصیریان این سریال چیز خاصی نداشت شما رسانه ها بیخود بزرگش کردین
  • بی نام RO ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    22 9
    شهرزاد سریال خوبی بود که عالی شروع شد و خوب ادامه پیدا کرد ولی به بدترین شکل ممکن داره تموم میشه تمام کاراکترا و شخصیتا تو این قسمتای آخر عوض شدن و هیچ شباهتی به اونچه ما تو 25 قسمت قبل دیدیم ندارن بخصوص شهرزاد که نه تنها به راحتی تسلیم شده بلکه می بینیم از این وضعیت چندان ناراحتم نیس و به جای مبارزه برای بچش فکر عشق و عاشقی و رسیدن به فرهاده
  • بی نام IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    19 4
    موافقم شهرزاد شخصیت کاملا منفعی داره اصلا اسم سریال رو باید بزرگ آقا میذاشتن نه شهزاد
  • بی نام DE ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    19 4
    اقای فتحی در نشان دادن تاثیر دیدکتاتوری وتحولات سیاسی واجتماعی در زندگی افراد عملکرد خوبی داشته ولی در شخصیت پردازیها وپرداختن جزییات بخصوص در اخر کار دچار مشکل شده بطوری که خود من همیشه احساس می کنم کارگردان وفیلمنا مه نویس قسمتهای نخست یک نفر بوده قسمتهای اخر یک تفر دیگر ادم احساس می کن تنها عامل گرداننده سریال در این قسمتهای اخر فقط بازی خوب شهاب حسینی است در پرداختن به ریزه کاریها هم دوتا مثال می زنم مثلا شهرزاد وفرهاد گفتند باران می اید جرجر شاملو را وقتی بچه بودند میخواندند این شعر را شاملو سال سی سه در زندان سروده یعنی سال عروسی شهرزاد وقباد پس ذوره بچگی این دواصلا خوانده نشده بوده یا در دانشکده پزشکی نصف دانشجویان در سال سی وچهار دخترند که این بسیار خلاف واقع است
  • بی نام A1 ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    19 9
    اخه رو چه حسابي شهرزاد و كيميا رو كنار هم مي زاريد و با هم مقايسشون ميكنيد اخه
  • سلیمان A1 ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    15 18
    اصلا اینطور نیست. شاید شهرزاد در مقاطعی کمی کلیشه ای شده باشد ولی اتفاقا همین قسمت 26 یکی از بهترین دیالوگ نویسی ها را داشت هر چند شاید میشد 5 یا ده درصد کوتاه ترش کرد. چه ربطی دارد شهرزاد به کیمیا؟ این سریال حتی برتر از بسیاری سریالهای هالیوودی در ایجاد حس تعلیق و کشاندن مخاطب عمل کرده. در تاریخ سریال سازی ایران واقعا نمونه بهتری سراغ ندارم. همیشه افسوس هزاردستان و سربداران و میوه ممنوعه را می خوردیم ولی واقعا این سریال یک سر و گردن از همه آنها بهتر بوده. موسیقی درست دیاوگ درست بازیهای درخشانی که هر یک از هنرمندان بهترین بازی عمرشان را ارائه داده اند.
  • مرتضی IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    51 15
    مقایسه سریال شهرزاد و کیمیا غیرمنصفانه است، سریال شهرزاد در حال حاضر کلاس بالاتری نسبت به بقیه سریال ها داره
  • یزدان A1 ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    23 51
    شهرزاد بدجوری در دام تکرار افتاده.....من سریال پشت بام تهران که از شبکه 1 پخش میشد رو خیلی بیشتر دوست داشتم
    • بی نام IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
      11 12
      چی،سریال های بی کیفیت تلویزیون را میبینی؟بعدش میشه بگی که سریال شهرزاد کجاش دچار تکرار شده
    • بی نام IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
      17 11
      شما که سریال های ابکی سیما را مبینی و فرق بین یک سریال خوب و ابکی را نمی دانی اظهار نظر نکن،اون سریالی که میگی حتی 100 هزار مخاطب هم نداره
  • بی نام A1 ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    32 3
    این خانم مثال در ستی نزدند چون شهرزاد با کیمیا قابل مقایسه نیست ولی شهرزاد دارد با استانداردهای خودش واقعا نسبت به قسمتهای اول افت می کند
  • بی نام IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۳
    8 0
    عزیزان مقایسه نشده متن رو بخونید از روی تیتر قضاوت نکنید
  • عليرضا IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۳
    1 2
    به نظر من يكي از معيارهاي ارزيابي يك سريال و عوامل تهيه كننده آن ماندگار شدن شخصيت ها در اذهان مردم است كه واقعن از اين نظر سريال شهرزاد خيلي موفق بود. به طوري كه تك تك بازيگرانش تراز بالاتري از نقشهاي پيشين خود را به نمايش گذاشتند. به طوري كه تا مدتها با كاراكترهاي خود در اين سريال يادآوري خواهند شد. البته استاد نصيريان و بازي ماندگارش در ميوه ممنوعه كه نقش محوري بارزتري داشتند يك استثنا هستند.
  • مریم A1 ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۳
    2 7
    نظر این نویسنده خیلی غرض ورزی داره توش.خیلی یک طرفه داره به قاضی میره اینم به خاطر محبوبیت زیاد شهرزاده.میخوان خرابش کنن.اینم درست نیست اصلا .اتفاقا خیلی فصل اول را خوب تموم کرد.
  • امیر A1 ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
    0 2
    بعترین سریال دهه اخیر کل سیمای ایران بود چه در شبکه خانگی و چه در تلویزیون حالا عزیزان هرچقدر هم خرج کنن با چندین برابر هزینه سریال کیمیا رو درست کنن صد در صد شهرزاد قشنگ تر جذاب تر و پرمخاطب تر بوده است حالا کتمان هم بکنید حقیقت جایه خودش باقیست باتشکر