همزمان با روز ملی خلیج فارس، موزه نقشه های خلیج فارس با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد در جزیره هرمز افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از هرمزگان، همزمان با 10 اردیبهشت روز ملی خلیج فارس، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در جزیره هرمز موزه دائمی نقشه های خلیج فارس را مورد بهره برداری قرار داد.

موزه دائمی نقشه های تاریخی خلیج فارس در محل گلزار شهدای گمنام جزیره هرمز افتتاح شد و ده ها نقشه با ارزش و تاریخی خلیج فارس از منابع معتبر جهانی با مشارکت مؤسسه جغرافیایی و نقشه برداری «سحاب» تهیه و در این مکان نصب شده است.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در حاشیه افتتاح این موزه گفت: خليج فارس كه در همه نقشه هاي تاريخي با همين اسم آمده، بخشي از هويت تمدني ايران اسلامي است و حوزه تمدني خليج فارس نه تنها ايران بلكه كشورهاي اطراف را هم دربرمي گيرد.

علی جنتی افزود: به واسطه سرمايه هاي معنوي، انساني و فرهنگي حوزه خليج فارس، امروز بسياري از مردم اين مناطق ايراني تبار هستند كه لازم است با برنامه هاي فرهنگي براي معرفي خليج فارس در اين مناطق اقدام كرد.

وي ادامه داد: وزارت امور خارجه كشورمان در چند سال اخير به طور گسترده اقدام به جمع آوري اسناد مربوط به خليج فارس بويژه جزاير سه گانه كرده كه مي تواند مورد استفاده قرار گيرد.

جنتي كه به منظور شركت در مراسم پاياني ششمين جشنواره فرهنگي هنري خليج فارس به هرمزگان سفر كرده، ادامه داد: از گذشته دور در همه نقشه ها از اين آبراه به عنوان خليج فارس ياد شده و حتي جزاير سه گانه با رنگ سرزمين اصلي نشان داده شده اند.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اظهار داشت: هر سال بايد روز ملي خليج فارس را گرامي داشت و اين هويت تاريخي را به ملت ايران و جهانيان يادآور شد.

جنتي اضافه كرد: در نقشه هايي كه توسط اروپايي ها از 500 سال قبل به اين سو كشيده شده نام خليج فارس ذكر شده كه همزمان با روز ملي خليج فارس تعدادي از اين نقشه ها در موزه نقشه خليج فارس جزيره هرمز رونمايي شد.

وي تصريح كرد: در اين موزه 32 نقشه تاريخي بسيار معتبر در معرض ديد علاقه مندان به تاريخ و فرهنگ ايران قرار گرفته و افزون بر نقشه هاي خليج فارس آثار شهداي خليج فارس نيز در اين موزه قرار دارد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي بيان داشت: به منظور انسجام بخشي بنياد خليج فارس با همكاري استانهاي بوشهر و خوزستان با مركزيت استان هرمزگان دائر مي شود.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 531752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =