امروز در هفدهمین همایش کشوری علوم پزشکی وزیر بهداشت به صحبت از آموزشپزشکی، دانشگاه های خود گردان و ... پرداخت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ حسن هاشمی، وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی امرو در هفدهمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی و جشنواره آموزش شهید مطهری حضور داشت و پس از سخنرانی های یزدانی دبیر علمی همایش و باقر لاریجانی معاون او به سخنرانی پرداخت.

وزیر بهداشت حرف های خود را با اشاره به شهادت مرتضی مطهری شروع کرد و ابزار امیدواری کرد که مراقبت کنیم تا دوباره مطهری ها به شهادت رسیده نشود.

حسن هاشمی پس از صحبت های خود در رابطه با شهید مطهری از گزارش کارهای باقر لاریجانی تعریف کرد و با تشکر از او گفت: کسی باور نمی کند در این زمان کوتاه این میزان کار انجام شده باشد.

او از مهم بودن حوزه آموزش گفت: «ما هر چه کاستی داریم یا از ناتوانی ما در حوزه آموزش است یا ناشی از کم توجی و کم تدبیری مسئولین است.»

وزیر بهداشت در رابطه با تحول در حوزه آموزش پزشکی گفت: تحول در آموزش مانند درمان به یک باره امکان پذیر نیست و نیاز به استمرار دارد و باید از فرصت ادغام آموزش و خدمات استفاده کرد و به نظر می رسد بایط در طول دو سه دولت این تغییر و تحول ایجاد شود.

حسن هاشمی در رابطه با تصمیم اقدام آموزش عالی و خدمات پزشکی هم گفت: پیش از وزارت نظر دیگری درباره ادغام داشتم اما با صحبت هایی که با وزرای بهداشت برخی کشورها داشتم متوجه شدم که بزرگترین مشکل آنها تربیت نیروی انسانی است زیرا این موضوع در یک وزارت خانه دیگر انجام می شود. آنها این ادغام را به عنوان یکی از دستاورد های ما بعد از انقلاب می دانستند.

البته او می گوید ما از این ادغام به طور شکلی استفاده کردیم نه به طور عملی. او در این رابطه گفت: من فکر می کنم با اینکه 17 همایش گذشته است هیچکاری در این زمینه نکرده ایم. من تصورم این است که خروجی ما هم از نظر آموزشی هم از نظر تربیتی چیزی نیست که جامعه انتظار دارد. ما در حال رفتن مسیری هستیم و مجموعه ای که آن را تربیت می کنیم مسیر دیگری را می رود البته این در کشور ما غیر شایع نیست یعنی مسئولین به یک شکل فکر می کنند و مردم یک شکل دیگری برخورد می کنند.

هاشمی با بیان اینکه بازنگری در آموزش علوم پزشکی یک ضرورت است، گفت: دوره های تخصصی و فوق تخصصی در کشور ما بسیار گران استو نسبت به کشورهای اروپایی و آمریکایی باید یک بازنگری جدی داشته باشیم.

او در ادامه گفت: در بازنگری طول دوره، مواد آمورش و مهارت ها سخاوت مندانع عمل کنیم و نترسیم. به عقیده من طول دوره پزشکی طولانی است، بخشی از مواد آموزش می بینند ضرورت ندارد در حالی که واقعا جای تاسف است که ما با تاریخی چند هزار ساله و طب سنتی غنی در دروس آموزشی خود هیچ ردپایی از آموزش طب سنتی نداشته باشیم.

هاشمی در رابطه با پردیس های بین الملل گفت: معمولا سیاسیون تقیه می کنند و برخی مطالب را نمی گویند اما ما در پردیس های بین الملل تصمیم دقیقی را گرفتیم که به نظر می رسد به واقعیت نزدیک شد. نام آنها را به خودگردان تغییر دادیم و عواملی که باعث می شد تصمیم اشخاص بر حقوق متقاضیان اثر گذار باشد حذف شد.

هاشمی گفت: اگر آموزش عالی به همین منوال پیش برود به سرنوشت آموزش پرورش دچار می شود. در مورد غیرانتفاعی ها هم ابتدا بسیاری مخالف بودند اما اکنون می بینیم که آموزش پرورش اگر غیرانتفاعی ها نباشند به خوبی پیش نمی رود. آموزش عالی هم باید به سمت خودگردان شدن برود.

او از رفتن دانشجو های ایرانی به دانشگاه های بد کشور های آسیایی هم انتقاد کرد و گفت: به عنوان یک ایرانی متاسف می شوم که دانشجویان ایرانی در امارات عربی پزشکی و دندانپزشکی می خوانند.

وزیر بهداشت گفت: اگر ما در کشور خود دانشگاه های بخش خصوصی را درست می کردیم دیگر نیازی نبود دانشجویان به آن کشورها بروند. باید بخش خودگردان را تقویت کنیم. ما طرفدار خودگردان شدن آموزش عالی هستیم و باید این مسیر را دنبال کنیم.

وزیر بهداشت همچنین در حوزه ظرفیت دانشگاه ها از معاون خود باقر لاریجانی درخواست کرد که تکلیف ظرفیت دانشگاه ها را در این دوره مشخص کنند.

او در ادامه گفت: ظرفیت ها پس از انقلاب سیر صعودی داشته. اما اکنون ظرفیت ها باید در بسیاری از رشته ها کاهش یابد. برای بسیاری از رشته ها مانند مامایی و بهداشت کار وجود ندارد.

هاشمی در رابطه با فضای آموزش پس از توفق هسته ای گفت: بعد از توافق باید سرمایه گذار داخلی و خارجی را برای افزایش بهینه فضای دانشگاه ها جذب کنیم . ضمن اینکه زمینه همکاری استادان را فراهم کنیم اما فراموش نکنیم استاد احترام می خواهد.

42237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 531741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهندس A1 ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    8 2
    آره بازم ظرفیت دانشگاه پزشکی و داروسازی رو کمتر کنید و هوای مافیا فعلی را داشته‌باشید، فقط مهندس بدبخت است که باید بی کار در خانه باشد و یا حاضر شود با حداقل حقوق کار کند، اما پزشکها باید کم باشند تا تا ابد مردم منت دکترا و داروسازارو بکشند... هیچ فریاد رسی هم نیست...