سرانجام؛ اولین پرتاب موشک از پایگاه فضایی جدید روسیه/فصل جدید در فعالیت فضایی مسکو

پس از چند ماه تاخیر و مشکلات فنی سرانجام اولین پرتاب موشک ماهواره‌بر روسیه از پایگاه فضایی جدید این کشور انجام شد. پوتین به تازگی افراد خاطی در پروژه این پایگاه فضایی را به اشد مجازات تهدید کرده بود.

موشک ماهواره بر سایوزـ 2.1 آ به گفته مقام‌های روسیه از پایگاه فضایی «واستوچنی» با موفقیت پرتاب شد و پس از 8 دقیقه و 44 ثانیه ماهواره های "لومونوسوف"، "آئیست ـ2د" و SamSat-218 را با کمک بلوک "ولگا" به مدار زمین رساند. 

پایگاه فضایی «واستوچنی» در استان آمور روسیه قرار دارد و از سال ۲۰۱۰ در دست احداث است. روز چهارشنبه(8 ارديبهشت) این موشک سايوز   قرار بود از اين پايگاه پرتاب شود و سه ماهواره را به فضا ببرد. اما 2.5 دقيقه قبل از پرتاب  عمليات اجرايي لغو و به حداقل يك روز ديگر موكول شد. پيش از اين هم افتتاح اين پايگاه هم به خاطر مشكلاتي كه در ساخت و ساز آن رخ داده بود تاخيري چند ماهه داشته است.

پايگاه هوايي واستوچنی بزرگترين پروژه ساختماني در روسيه شناخته مي‌شود كه تاكنون 4.5 تا 6 ميليارد دلار هزينه داشته است. روسيه در تلاش است با ساخت اين پايگاه از وابستگي به پايگاه فضايي بايكنور قزاقستان كه هزينه اجاره استفاده از آن سالي 115 ميليون دلار است رها شود.

۵۴۵۴
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 531607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =