روحانی: اعتبارنامه نماینده باید در مجلس بررسی شود، هیچ نهاد دیگری نمی‌تواند در آن مداخله کند

رییس جمهوری گفت: بر اساس قانون اساسی هر نماینده ای که از هر حوزه انتخابیه انتخاب می شود پس از رای آوردن، اعتبارنامه آن باید در مجلس بررسی شود و هیچ نهاد دیگری نمی تواند در آن مداخله کند.

به گزارش خبرآنلاین حجت اسلام حسن روحانی به مناسبت نهم اردیبهشت روز ملی شوراهای اسلامی شهر و روستا در جمع منتخبین شوراها در سالن اجلاس سران افزود: مرحله دوم انتخابات در روز دهم اردیبهشت ماه در 65 حوزه انتخابیه برای انتخاب 68 نماینده باقی مانده برگزار خواهد شد تا این لیست نماینده دوره دهم تكمیل گردد و آنهایی كه هنوز منتخب مردم نیستند انتخاب شوند.

روحانی تصریح كرد: همه باید به قانون پایبند باشیم و قانون اساسی و قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی جز افتخارات ما است كه در كشور قانونگرایی زندگی می كنیم با مشاركت و مشورت مردم و با عقل جمعی كار را پیش می بریم و هر یك از نمایندگان نماینده ملت ایران است.

اهم اظهارات رییس جمهور را به نقل از ایرنا و ايسنا بخوانید؛

* این افتخار را اسلام به ما داده و این ارمغان را امام و انقلاب در سایه تعالیم اسلامی برای ما آورده و امروز افتخار ما آن است كه با رای مردم كشور اداره می شود و با قانون خدا و قرآن مجید و سنت پیامبر راه زندگی مشخص می گردد ولی اداره جامعه طبق فرمان خدا توسط مردم باید اداره شود.

* حال در اداره جامعه مردم از ما چه می خواهند؟ آیا از ما دعوا می خواهند و یا می خواهند جناح و حزب را به رخ هم بكشیم؟، خیر، مردم حل مشكلات كشور را می خواهند. مشكلات كشور باید توسط مردم و مشورت و نظر مردم حل شود.

* این كه در قانون آمده شورای عالی استان ها می تواند به دولت و یا مجلس شورای اسلامی طرح بفرستد معنایش این است كه افكار و نظرات از سراسر كشور جمع شود و به قلب تپنده كشور برسد و در اداره كشور همه مردم باید مشاركت كنند و شوراها یكی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی است.

* یكی از افتخارات بزرگ نظام جمهوری اسلامی ایران مردم سالاری است. همه انتخابات ها اعم از مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری ، شوراهای اسلامی شهر و روستا و همه نهادها و ارگانهایی كه دردون خود موظف هستند به شور و مشورت بپردازند با رای مردم انتخاب می شوند.

* همه انتخابات ها معنایش یك كلمه است و اینكه اگر كسی به رای شخصی خود اتكا كند و استبداد و جمود پیدا كند و به نظرات دیگران اعتنا نكند در مسیر حركت و نابودی و خسران قرار گرفته است.

* ما در تاریخ بشر كسی را بالاتر از پیامبران نمی شناسیم و ایشان بر همه علوم و دانش مسلط بودند ولی خداوند بزرگ به او امر می كند و می گوید «شاورهم فی الامر» كه این درس بزرگی برای ما می باشد برای آن كه هر یك رای هر مقدار عاقل، عالم، مدیر، مدبر و آینده نگر باشد به تنهایی نمی تواند نظراتش صد درصد صائب باشد مگر آن كه با مردم و با صاحب نظران شور و مشورت كند و نظر آن ها را بخواهد و جمع بندی كند.

* فلسفه شوراها این است كه در یك روستا یا شهر احزاب، گروه ها،جناح ها و قومیت ها و دست بندی ها با هم رقابت كنند و هر كس پیروز شد این جزو لوازم انتخابات است ولی هدف آن است كه وقتی انتخاب شدیم نه به عنوان خودمان بلكه با نگاه تخلیه از خودیت بعد از رای آوردن عمل كنیم.

* دور كردن ذهن از منافع شخصی، خانوادگی و مادی ضروری است و باید با فكر وعقلانیت و شور مشورت با دیگران برای آبادانی روستا و شهر و كشور تلاش كنیم.

* دولت لوایح مدیریت یكپارچه شهری و درآمد پایدار شهرداری ها را به منظور حل مشكل شوراهای اسلامی شهر و روستا به مجلس شورای اسلامی ارایه می كند. طبق آمار اعلامی بودجه شهرداری ها در سال 92، 33 هزار میلیارد تومان و در سال 42.5 هزار میلیارد تومان و در سال 94، 55 هزار میلیارد تومان بوده كه با توجه به شرایط اقتصادی دولت، روند رو به رشدی را شاهد هستیم.

* وجود خودروهای فرسوده، ‌وسایل گرمایشی منازل كه در چارچوب مقررات زیست محیطی كار نمی كند، نیروگاه هایی كه با مازوت كار می كنند، خودروهایی كه به صورت استاندارد و در خیابان بدون چارچوب محیط زیست و زندگی و سلامت ما را به خطر می اندازند، كلانشهرها را با معضل بزرگی مواجه ساخته اند كه بدون برنامه ریزی، سرمایه گذاری و مشاركت مردم مشكلات حل نخواهد شد.

* چند شعار را یاد گرفته ایم و تكرار می كنیم، همه دنیا مسائل سیاست خارجی نیست،‌ زندگی، آب، محیط زیست، وسایل سالم و حمل و نقل از جمله مواردی است كه باید مورد توجه قرار گیرد و اگر نماینده مردم هستیم باید به فكر همه چیز مردم باشیم.

* نمك فضا را بسیار لطیف می كند ولی اگر شد همه آن نمك،‌ دردسر ایجاد خواهد كرد، ما امروز ده ها مشكل داریم و باید به همه آنها بپردازیم و مردم می خواهند همه مشكلات آن ها حل و فصل شود و دولت اگر كاری كرده در سایه مشاركت و كمك مردم بوده است و اگر كاری كند در سایه مشاركت و كمك مردم خواهد بود و شما بازوان قوی نظام و دولت در سراسر كشور هستید.
*در سال 95 جمع آوری خودروهای فرسوده قدم به قدم اجرا خواهد شد همانند تبدیل نیروگاه های مازوت به گاز كه در سال های گذشته صورت گرفت و امروز شاهد هستیم كه اصفهان سه برابر سال های پیش، روزهای پاك را سپری كرده است.
* باید بنزین و خودرو سالم در اختیار مردم گذاشته شود و ریل قطارها برقی گردد و این جز برنامه های دولت است و با كمك شما و مردم در این مسیر حركت خواهیم كرد.
*در اطلاع رسانی همه ماباید تلاش كنیم تا هر چه می شود به طور شفاف به مردم خبر دهیم و یكی از رسالت های ما كه توسط مردم انتخاب شده ایم، اطلاع رسانی درست و قرار دادن اطلاعات دقیق در اختیار مردم است. اگر جایی ما مقصر هستیم بگوییم و از مردم عذرخواهی كنیم و اگر دیگران خطا كردند آن ها هم اعتراض كنند و اگر ما مشكل آفریدیم بگوییم و از مردم عذرخواهی كنیم و اگر دیگران آفریدند برای مردم روشن شود واین را باید باور كنیم و اگر باور نكنیم مشكل حل نخواهد شد چرا كه صاحبان اصلی این كشور ملت بزرگ ایران هستند.

* افتخار ما باید این باشد كه خادم مردم هستیم و مردم باید از همه چیز مطلع باشند و هر آنچه انجام گرفته باید اطلاع رسانی شود و یك ریال و یك دلار مردم تا میلیاردها دلار فرقی نمی كند اگر اتلاف كردیم باید بگوییم چه شده است. اینكه دیگران كاسب هستند سرجای خودش است.
*كشورهایی هستند كه به خاطر قدرت، ثروت ، اقتصاد و نفوذ به هیچ چارچوبی اعتنا نمی كنند و به حقوق مردم و عدالت و اخلاق اعتنایی ندارند كه در راس آن ها دولت ایالات متحده امریكا است. چرا ما نباید حواسمان جمع آن ظالم ها باشد، اگرچه ما اقدام آن ها را محكوم می كنیم و از نظر ما بی ارزش است و دولت این مسئله را دنبال خواهد كرد اما ما كه در برابر آمریكا این همه مشكلات داشتیم، ‌داریم و خواهیم داشت، چرا باید مثل معروف گوشت را جلو گربه بیاندازیم و انتظار بلعیدن نداشته باشیم.

* چه كسانی پول را بردند جایی كه آمریكا می توانسته آن را بردارد، بعد از آن همه هشدارهایی كه در سال های 2007 و 2008 داده شد چرا اقدامی صورت نگرفت. دولت تیمی را مامور كرده كه همه موارد را بررسی كند و از این كارگروه می خواهم كه نتیجه بررسی خود را شفاف و روشن در اختیار ملت قرار دهد. مردم باید از سرنوشت ثروت خود مطلع باشند
* البته ذخایر بانك مركزی هر كشور مصون از هر نوع تعرض است و محكمه هیچ كشوری نمی تواند نسبت به ذخایر بانك مركزی كشور دیگر حكمی صادر كند و این غیرقانونی است.

* كار خلاف قانون را ملت، ‌دولت و نظام نمی پذیرد و دولت آمریكا در برابر این اقدام غلط و غیرقانونی محاكم آمریكا در برابر ملت و دولت ایران مسئول است و دولت ایران و ملت برای احقاق حقوق از هیچ اقدامی فروگذار نخواهد كرد.
27216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 531493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 38
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امید خراسانی IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    317 9
    "همه انتخابات ها معنایش یك كلمه است و اینكه اگر كسی به رای شخصی خود اتكا كند و استبداد و جمود پیدا كند و به نظرات دیگران اعتنا نكند در مسیر حركت و نابودی و خسران قرار گرفته است." عالی بود . قابل توجه شورای نگهبان
    • بی نام A1 ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
      51 1
      اقای روحانی اضافه شدن نظارت استصوابی به اختیارات شورای نگهبان توسط مجلس پنجم انجام شد که خود شما عضو هیت ریسه ان بودید؟؟.....و این نتیجه اش همان است....برای حل این مشکل باید مجلس دهم نظارت استصوابی را از قانون حذف کند تا نامزدها جناحی و سلیقه ای رد صلاحیت نشوند.....
    • بی نام IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
      66 1
      انشالا که فقط حرف نباشه در عمل جلوی حذف نماینده اصفهان رو بگیرند
    • سید A1 ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
      35 2
      چه عجب ،من فکر کردم فقط مطهری اصلاح طلبه
    • بی نام IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
      4 66
      این چه قصه ای هست که خود خانم خالقی معترض نیست به جاش همه معترضند.
    • امیر تبریز اوغلی IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۰
      0 1
      رییس جمهور حقوقدان هنوز نمیدونه نظارت شورای نگهبان استصوابی هستش
  • all in one US ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    چه عجب. مثل اینکه فشار افکار عمومی نتیجه داد و روحانی رو از لاک دفاعی بیرون اورد
  • بی نام A1 ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    اگه خانم خالقي نماينده نشه من ديگه به هيچ اصلاح طلبي راي نخواهم داد، تا امروز در تمام انتخاباتهايي كه برگزار شده من فقط و فقط به اصلاح طلبان راي دادم
    • رامین A1 ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
      37 1
      این همون هدفیه ک شورای نگهبان مد نظرشه که ما رو از راهمون که حمایت از اصلاحاته دور کنه لطفا بیشتر تامل کنید
    • بدرالدین در پاسخ به بی نام IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
      4 58
      وای چه مصیبت عظمایی که آقای بی نام اگه اینطور نشه اونطور میشه بابا شما به اصطلاح اصلاح طلبان هم خیلی باحالید ها چون همتون خود شفتیگی دارید و فکر می کنید اگه شما نباشید مشکلات باقی می مونه نه بابا نترسید اگه شما نباشید مشکلات مردم دیگه به حدی که شما رسوندید نمی رسه . بعله
  • بی نام IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    228 5
    ناامیدمون نکن . تا حصول نتیجه پیگیری کن و کوتاه نیا.
  • حق گو IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    199 6
    درود بر روحانی
  • شهروند A1 ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    235 5
    حسن خودتی ؟ . احسنت . بالاخره یک جا مقابل بی قانونی ایستادی ؟ . دیره اما دمت گرم . حالا وزارت کشور باید اعتبارنامه دکتر خالقی رو صادر کنه .
    • بی نام A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
      27 1
      اگر رئیس جمهور حرفی نمیزنه دلیل بر این نیست کاری نکنه اما زمانی که حرف میزنه یعنی رایزنی های پشت پرده جواب نداده
  • بی نام RO ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    175 6
    واقعا انتظار پيگيري جدي داريم راجع به اين موضوع
  • حمید A1 ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    176 8
    احسنت و درود به رییس جمهور شجاع که داره از حق و رای مردم پاسداری میکنه
  • بی نام A1 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    204 4
    پس لطفا با استفاده از پشتوانه رای مردم و قدرتی که رای مردم بهتون داده، دستور دهید اعتبارنامه صادر شود. وقتی صادر شد، مجلس بررسی خواهد کرد.
  • بی نام IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    167 4
    چه عجب....
  • بی نام IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    192 7
    پس لطفا دستور بفرمایید اعتبار نامه صادر شود
  • بی نام A1 ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    10 1
    ما در تاریخ بشر كسی را بالاتر از پیامبران نمی شناسیم ولی خداوند به او امر می كند «شاورهم فی الامر» . مديونيد اگر فكر كنيد منظورش نگهبان يا ديگران است.
  • بی نام A1 ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    7 1
    اگر جایی ما مقصر هستیم بگوییم و از مردم عذرخواهی كنیم . اقاي روحاني حرفا مي زنيدا، مگه يك حكومت اشتباه هم ممكنه بكنه؟
  • صادق پورافضلی A1 ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    14 0
    دولتی که توان برگزاری میتینگ اصلاح طلب ها و حل مشکل خالقی هارو نداره،چطوری میخواد جلوی افراطیون دربیاد ومدیریت احرایی کنه؟ شتر سواری دولا دولا نمیشه جناب رییس جمهور...اقدام قانونی وقاطع لطفا"
  • بی نام A1 ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    7 0
    بالاخره ما یه اظهارنظر از آقای روحانی در مورد این مساله بسیار مهم و غیرقابل چشم پوشی دیدیم. امیدوارم عملا" هم در این مورد اقدام کند و به هیچ وجه کوتاه نیاید. چون بی عملی در این مورد، قطعا" باعث جریه شدن عده ای و اقدامات مشابه در دوره های بعد خواهد شد.
  • بی نام DE ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    7 2
    سوالي كه ذهن بنده رو به شدت مشغول كرده اينه كه، مگر ميشود رئيس جمهور كشور به اين بزرگي بگويد اعتبار نامه فلان نماينده بايد در مجلس بررسي شود و بعد يك نهاد بگويد نه توسط ما بايد رد يا تصويب شود؟ يعني رئيس جمهور كه زماني در حساس ترين نهادها فعاليت داشته نمي داند و اين دوستان تشخيصشان درست است؟ ضمن اينكه تنها اقاي روحاني اين اعتقاد را ندارد.
  • بی نام A1 ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    11 1
    آن نهاد دیگر مداخله خواهد کردو از کسی هم کاری ساخته نیست. دنیای ما همینه بخوای نخوایی اینه.
  • ناشناس RO ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    13 0
    در هر دوره ای باید از رای ملت دفاع کرد
  • رامین A1 ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    18 2
    اگر امروز جلوی این بدعت گرفته نشه فردا شورای نگهبان با استناد قرار دادن پرونده و مورد خانم خالقی این حق رو به خودش میده در صورت لزوم رییس جمهور منتخب مردم رو هم بعد از انتخابات کنار بذاره
  • بی نام A1 ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    15 1
    راي من حلالت باد اي انسان ازاده
  • بینام DE ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    11 2
    من ساکن تهران هستم ولی خیلی واسه خانم خالقی نگرانم چون بهش ظلم شده وجناب دکترروحانه بایدازحقوق کلیه ملت دفاع بکند چون ایشان بعنوان شخص اول مملکت قسم خورده اندکه ازقانون اساسی وفاع بکنددرغیراینصورت عواقب خوبی نخواهدداشت
  • ناشناس A1 ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    2 38
    مشکل مملکت ما رفتن خانم خالقی به مجلسه و تمام وعده ها مو به مو عمل شده بس کنید دعواهای سیاسی را اقای روحانی برای گرفتن رای سال 96 به تمام ارزشها و نهادهای ارزشی حمله نکنید
  • بهزاد A1 ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    10 0
    امیدوارم فقط اظهار نظر بی عمل نباشد .
  • رها A1 ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    4 41
    اقای روحانی کار دیگه ای نداره ، دوباره اصلاح طلبان تو منگنه گذاشتنت برو دنبال کار برجام تا ابروریزی نشده
  • بی نام A1 ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    22 1
    دو صد گفته چو نیم کردار نیست روحانی کوتـاه نیــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــا
  • بی نام AT ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    7 0
    به خدا درست می فرمایید. اگه خودتان قبول دارید دستور پیگیری بدهید برای این حرفتان "چند شعار را یاد گرفته ایم و تكرار می كنیم، همه دنیا مسائل سیاست خارجی نیست،‌ زندگی، آب، محیط زیست، وسایل سالم و حمل و نقل از جمله مواردی است كه باید مورد توجه قرار گیرد و اگر نماینده مردم هستیم باید به فكر همه چیز مردم باشیم."
  • بی نام A1 ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    26 1
    قابل توجه اون دویست هزار عزیزی که به این خانوم رای دادن، شما هم یه واکنشی نشون بدید دیگه
  • محمد IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۰
    0 0
    درود بر روحانی . دولت باید در مقابل انحصار طلبان و زور گویان بایستد . شورای نگهبان باید به خواست مردم احترام بگذارد
  • محسن IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۰
    0 0
    منظورش غیر شورای نانگهبان بوده
  • جواد IR ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    روحانی مچکریم . آقای رییس جمهور لطفا همینجور شجاعانه از رای و حق مردم دفاع کنید و مقابل فشار و تندروی بایستید