رئیس مجلس با بیان این‌که «ایران در بحث هسته‌ای از رفتار هوشمندانه‌ای برخوردار بود» گفت که با مقاومت دانش هسته‌ای بومی شد و در مذاکرات غنی‌سازی تثبیت شد.

به گزارش خبرآنلاین علی لاریجانی در «همایش ملی تحولات ژئوپلیتیکی غرب آسیا، با تأکید بر امنیت منطقه‌ای» اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در مسائل منطقه‌ای از استراتژی هوشمندانه و درست و دقیقی برخوردار است و حداقل در آن غلط نداشته است.

وی افزود: استراتژی جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با سایر کشورها در منطقه که رفتارهای عجولانه و ناشیانه داشته‌اند توام با متانت بوده است به همین دلیل جلوی ایران صف آرایی می‌کنند که خیلی هم مهم نیست. ما باید در مقابله با این صف آرایی رفتارهای خود را تنظیم کنیم و با هوشمندی در صحنه بین‌المللی راه خود را از دسته بندی جدا کنیم.

اهم اظهارات رییس مجلس را به نقل از خبرگزاری ها بخوانید؛

* در موضوع هسته ای ایرانیان شاید رفتار هوشمندانه ای داشتند زیرا بسیاری ازمسائل از جمله غنی سازی تثبیت شد و با این كار غربی ها ناچار شدند پرونده های ساخته شده خود را جمع كنند، این سخنان روز گذشته رهبر معظم انقلاب كاملا صحیح است و ممكن است آن ها به تعهدات خود عمل نكنند ولی ما هم با ابزارهای خومان آن ها را مجبور می كنیم.

*‌ انقلاب مبتنی بر یک بیداری و بر اساس کرامت انسان‌ها سامان یافت، چراکه انقلاب معتقد بر این است که نباید کرامت انسان‌ها کنار گذاشته شود از این رو نباید در دسته بندی‌ها و قطب بندی‌های جهانی قرار گرفت. نمی‌گویم که نباید با دنیا تعامل داشت که ما اکنون نیز بدون تعامل نیستیم اما حرف بر این است که نباید راه را گم کنیم و به طرف دسته‌بندی‌ها سوق پیدا کنیم.

*راه علاج بحران‌ها و مشکلات منطقه‌ای روشنگری است، شاید راه‌های فوری و اوژرانسی بتواند موقت کاری را پیش ببرد اما در ‌نهایت جواب نمی‌دهد باید روشنگری در زمینه‌های فرهنگی در جوامع مختلف انجام داد تا دیگر شاهد آسیب‌ها و رفتارهای ناهنجار نبود.

*نظم یکپارچه‌ای که امریکا بدنبال ایجاد آن در منطقه بود به هم ریخته زیرا آنها ظرفیت ایجاد چنین امری را نداشتند. همچنین با بروز و ظهور قدرت روسیه، نقش آفرینی ناتو نقض شده و هرچند آنها (ناتو) سعی دارد به دیواره‌های روسیه نزدیک شوند اما از قدرت روسیه نگرانند و به این نتیجه نیز رسیدند که لشکر کشی به منطقه نمی‌تواند برایشان مفید باشد.

* امروز شاهد به هم ریختگی امنیتی در کشورهای منطقه هستیم و برآورد این است که بیش از صدهزار تروریست در منطقه وجود دارد که یک رشد جهنده بوده و این نشان می‌دهد که مقابله با آنها واقعی نبوده است. طبق براوردها، 30 میلیارد دلار سلاح در اختیار داعش قرار دارد و آنها که در گذشته با کلاش می‌جنگیدند، امروز موشک تاو دارند.این جریانهای تروریستی قابلیت مهاجرت دارند و غربی ها بدلیل مشکلاتی که در اروپا ایجاد کردند و همچنین اهداف مالی، بدنبال آن هستند که این حریانات به آسیای میانه و جنوب آسیا کشیده شوند.

* جریانات تروریستی در منطقه خاتمه پیدا نمی‌کند زیرا روش خاتمه دادن به آن این روش‌هایی که اکنون صورت می‌گیرد نیست بلکه این موضوع باید در فهم مردم منطقه جا بیفتد.

*ضعف فعلی ایران در حوزه اقتصادی است، ‌با ظرفیت‌هایی که ایران در منطقه دارد ضعف اقتصادی مشکل اول ماست که باید با شناخت درد، راهکاری برای علاج آن اندیشید. باید درد را درک کرد و مسیر آینده را به گونه‌ای پیش برد که شاهد بهبود وضعیت اقتصادی باشیم چون در مسیر آینده اقتصاد نقش تعیین کننده‌ای دارد.

* اکنون در شرایطی هستیم که کشورهای دیگر رقابت‌های تنگاتنگی در حوزه اقتصادی انجام می‌دهند تا در این حوزه تاثیرگذار باشند ما هم باید از پتانسیل‌های قوی برخوردار باشیم و ضعف‌های جدی و ساختاری را رفع کنیم که یکی از مهم‌ترین آن این است که اقتصاد سیاست زده شده است حال اینکه باید اقتصاد با متد خود جلو رود نه اینکه با تغییر مجلس و ریاست جمهوری بنیان‌های اقتصادی تغییر کند این رویکرد خوب نیست و ثبات را در این حوزه به خصوص سرمایه‌گذاری می‌گیرد.

* در شرایطی کشور ما از امنیت پایداری برخوردار است باید سرمایه‌گذاری از رشد بالایی برخوردار باشد حال اینکه رشد کم است. اینکه آمریکایی‌ها به دنبال ایجاد هراس و ناامن جلوه دادن ایران هستند شاید طبیعی به نظر برسد اما دیگر دلیل ندارد برخی با رفتار‌ها و کار‌هایشان هراس در کشور ایجاد کنند چون باید فضای آرام و انگیزه‌مندی برای سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد.

* در بررسی شرایط منطقه‌ای و ژئوپلیتیک باید راهبردی حاصل شود تا معلوم شود در کجا باید فهم دقیق‌تری وجود داشته باشد. بدون تردید بدون اقتصاد قوی بسیاری از اهدف مهم روی زمین می‌ماند باید دید کجا می‌توان همه اهداف را به هم متصل کرد تا شرایط درستی حاصل شود.

27216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 531475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • داریوش IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    10 2
    سلام و درود بر دکتر لاریجانی بزرگ و دوست داشتنی مرد با تدبیر و عقل گرا ایشان همیشه منطقی و به دور از مسائل حذبی و طیفی سخن می گویند و منافع ملی کشور را در نظر دارند
  • بهارا A1 ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    2 1
    بله اگر ایشون این حرف رو نزنه پس کی بگه ؟شما یکی میتونی غربی ها رو وادار به انجام تعهداتشون کنی نه آقایونی که دم از تجربه و دیپلماسی میزدن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟حتماااآآ