ایسنا نوشت:دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری گفت: ایران باید راهبرد همه‌جانبه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در کنار راهبرد نظامی برای مسائل منطقه داشته باشد.

سردار سرلشکر پاسدار یحیی صفوی در «همایش ملی تحولات ژئوپلیتیکی غرب آسیا، با تأکید بر امنیت منطقه‌ای» به تحلیل ژئوپلیتیکی منطقه غرب آسیا پرداخت و گفت: جنوب غرب آسیا از نگاه جغرافیدانان سیاسی کشورهای پاکستان، افغانستان، ایران، ترکیه، سوریه، لبنان، فلسطین اشغالی، عراق و کویت، عربستان، قطر، بحرین، امارات متحده عربی، یمن را شامل می‌شود البته در برخی از کتاب‌ها منطقه قفقاز یعنی کشورهای آذربایجان، ارمنستان و گرجستان را هم اضافه می‌کنند.

وی با اشاره به تعریف مجمع تشخیص مصلحت نظام از منطقه غرب آسیا، گفت: تعریف مجمع تشخیص مصلحت نظام در سند چشم انداز 20 ساله۱۴۰۴ از غرب آسیا کشورهای فوق به اضافه کشورهای منطقه آسیای مرکزی یعنی تاجیکستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و قزاقستان است.

اهم اظهارات مشاور عالی رهبری را در ادامه بخوانید؛

* به ندرت می‌توان منطقه‌ای در مقیاس جهانی به اهمیت غرب آسیا پیدا کرد که لایه‌های ژئوپلیتیک، ژئو اکونومیک و ژئو استراتژی در آن جمع شده باشد و این منطقه حد واسط سه قاره اروپا به آسیا و آفریقاست و بشدت تحت تاثیر سیاست‌های اقتصادی، امنیتی و فرهنگی قدرت‌های بزرگ است.

* بروز تغییر و دگرگونی در الگو‌ها، نظم‌ها و ساختار ژئوپلیتیکی قدیم در منطقه غرب آسیا با فروپاشی نظام‌های سیاسی عراق و افغانستان دچار عدم تعادل و تحول در مناسبات قدرت و سیاست شده است و آمریکایی‌ها در راستای لشکرکشی نظامی خود به عراق و اشغال افغانستان درصدد تسلط کامل بر این منطقه و شکل گیری نظام تک قطبی قدرت در جهان بودند.

* این منطقه برای قدرت‌های جهانی (آمریکا، اتحادیه اروپا، فدراسیون روسیه، چین و هند) دارای اهمیت ژئواستراتژیکی و ژئوپلیتیکی و ژئو اکونومیک است.

* وجود ذخایر نفت و گاز در منطقه خلیج فارس (بیش از ۶۵درصد ذخایر شناخته شده نفتی و بیش از ۳۵درصد ذخایر شناخته شده گاز جهان در این منطقه است) و وجود ذخایر احتمالی نفت و گاز در منطقه دریای خزر (بین ۲۰ تا ۴۰ میلیارد بشکه نفت و حدود ۲۰۰ تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی) بر اهمیت این منطقه افزوده است.

* حمایت آمریکا از رژیم‌های صهیونیستی و عربی منطقه، وجود پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه، به وقوع پیوستن بیداری اسلامی در منطقه، عدم ثبات سیاسی در دولت‌های افغانستان، عراق، یمن، بحرین، عربستان سعودی، سوریه و لبنان از دیگر مواردی است که باعث اهمیت منطقه غرب آسیا شده است.

*هم اکنون بزرگ‌ترین بازار فروش سلاح و تجهیزات کشورهای غربی در این منطقه است و به طور خاص عربستان سعودی در صدر جدول خریداران سلاح قرار دارد و طی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ حدود ۳۰ میلیارد دلار سلاح خریداری کرده است.

* شکل‌گیری جهان چندقطبی از جمله قدرت آسیایی (ایران، روسیه، چین و هند و پاکستان) و قدرت جهان اسلام مرکب از ظرفیت‌های ملت‌های اسلامی می‌تواند در جهت جلوگیری از تک قطبی سازی قدرت در جهان توسط آمریکایی‌ها، بسیار موثر باشد.

* تلاش برای حضور دائمی ایران در سازمان همکاری شانگهای در مقابل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، جلوگیری از شکست دولت بشاراسد و یا تجزیه سوریه و ادامه کمک به دولت و ملت سوریه، تقویت و به خودکفایی رساندن حزب الله لبنان که در هر شرایطی قادر به حفظ توانمندی‌های خود در صحنه لبنان و در موازنه وحشت با رژیم صهیونیستی باشند بایستی از برنامه‌های جمهوری اسلامی ایران در جهت افزایش وزن سیاسی و اثر گذاری جمهوری اسلامی ایران باشد.

* تلاش برای انسجام و وحدت سیاسی در عراق و تقویت مبارزه با داعش و جلوگیری از تجزیه عراق و ارسال پیام آشکار برای سران اقلیم کردستان را از دیگر پیشنهادات راهبردی در این بخش است.

** جمهوری اسلامی ایران بایستی راهبرد همه جانبه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی در کنار راهبرد نظامی برای مسائل منطقه داشته باشد و در این میان قوای سه گانه بایستی از رهنمودهای مقام معظم رهبری در رابطه با مقابله با سیاست‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه و تقویت دولت و ملت‌های محور مقاومت، تبعیت کامل داشته باشند.

* بایستی روابط اقتصادی، سیاسی و امنیتی خود را با نظام سیاسی ترکیه که به عنوان همکار و هماهنگ با سیاست‌های آمریکا، رژیم صهیونیستی در برخی از کشورهای عربی حرکت می‌کند، تنظیم کنیم.

* جمهوری اسلامی ایران برای سناریوهای مختلف از جمله بد‌ترین سناریو‌ها هم بایستی طرح‌های لازم را آماده کند و برای مقابله با توطئه ائتلاف به اصطلاح کشورهای اسلامی ضد تروریسم به سردمداری سعودی‌ها و با مدیریت کلان آمریکا و رژیم صهیونیستی، لازم است طرحی جامع تهیه شود.

سردار وحیدی: مهار ایران در تحولات ژئوپلیتیک منطقه مورد توجه است

سردار احمد وحیدی نیز در همایش ملی «تحولات ژئوپلیتیکی غرب آسیا با تاکید بر امنیت منطقه‌ای» که صبح امروز در سازمان عقیدتی سیاسی ارتش برگزار شد، اظهار داشت: ژئوپلیتیک، مولودِ نگاهِ استراتژیک و نظامی به صحنه است.

رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی با اشاره به اینکه آسیای غربی در چند جا مورد توجه است و در سند چشم‌انداز نیز تعریفی از آن ارائه شده، افزود: این حوزه قرار است حوزه و منطقه‌ای باشد که جمهوری اسلامی خود را در آن تعریف کند.

اهم اظهارات وزیر سابق دفاع را به نقل از مهر بخوانید؛

* آماده شدن برای ایفای نقش در منطقه آسیای غربی بسیار تأثیرگذار و مهم است؛ امنیت منطقه با توجه به تأثیر آن روی امنیت جمهوری اسلامی ایران، اهمیت پیدا می‌کند.

*منطقه امروز پرتلاطم و پرتنش است. شاهد سه تحول بین‌المللی، منطقه‌ای و ملی هستیم که هر سه با هم در حال اتفاق افتادن است.

*در سطح بین‌الملل ظهور قدرت‌های نوظهور و کاهش قدرت‌ِ قدرت‌های گذشته از مسائل تأثیرگذار است؛ در سطح منطقه‌ای امروز بازیگرانی وجود دارند که به شدت ماجراجویانه و بدون در نظر گرفتن چارچوب در منطقه حرکت می‌کنند.

* وقتی به حرکت عربستان نگاه می‌کنید، می‌بینید که به دنبال رهبری جهان عرب با سقوط رهبران سابق در عراق، مصر، الجزایر و ... است، عربستان به دنبال رهبری جهان اسلام و عرب است و برای تحقق آن، کارهای ماجراجویانه انجام می‌دهد.

* در همه این تحولات، کنترل و مهار ایران مورد توجه است؛ بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی به دنبال گسترش و مهار ایران هستند و برای تحقق این هدف به دنبال پرونده‌های متعددی می‌روند.

* پرونده تروریسم یکی دیگر از این پرونده‌هاست؛ در سال ۶۰ و یا ۶۱ یک اتفاق در لبنان افتاد و بعد از ۳۵ سال ایران متهم می‌شود در حالی که هیچ سندی مبنی بر دخالت ایران وجود ندارد و این در حالی است که پرونده برج‌های دوقلو که عربستان در آن نقش داشت را مورد توجه قرار نمی‌دهد.

* ایران با دو گفتمان وحدت و مقاومت در منطقه حضور پیدا کرد و آنها تلاش کردند تا با جنگ شیعه و سنی به سراغ گفتمان وحدت بروند.

* دشمن با ایجاد جریان تروریسم هم سعی کرد گفتمان مقاومت را به گوشه‌ای ببرد،آنها می‌خواستند ژئوپلیتیک مقاومت را هم بر هم بزنند و به دنبال این هستند که ایران را از یک قدرت درجه اول به قدرت درجه پایین‌تری تبدیل کنند.


27216

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 531462

برچسب‌ها