نعمت احمدی حقوقدان در سرمقاله امروز روزنامه شرق به بررسی بلوکه شدن دو هزار میلیارد دلار از اموال ایران در آمریکا پرداخت.

به نوشته وي، مذاکرات گروه ١+٥ با ایران و حضور پررنگ تیم مذاکره‌کننده ایرانی که بعد از خروج پرونده از شورای‌عالی امنیت ملی و سپردن آن به وزارت امور خارجه و تصدی این وزارتخانه به وسیله دیپلمات پرتوان و متعهدی مانند دکتر ظریف و انتخاب تیم مذاکره‌کننده قابل و لایقی توسط دکتر ظریف، سرانجام به پیروزی ایران و برون‌رفت بی‌خطر از زیر بار شش قطع‌نامه فصل‌هفتمی انجامید.

فضای آرامی که پس از این ماجرا ایجاد شد را عده‌ای برنتافتند. لابی صهیونیست‌ها و برخی کشورهای عرب و غیرعرب منطقه در خارج و حزب تندرو جمهوری‌خواه خصوصا گرایش «نئوکان» آن در آن‌سوی آب‌ها، از جمله خسارت‌دیدگان برجام هستند. از یک‌سو گروه‌های تندرو داخل هم این توفیق و پیروزی را به بهانه‌های مختلف که اثرات برجام  بعد از صد روز مشاهده نمی‌شود، هرروز از تریبون‌های مختلف بر طبل مخالفت کوبیده و اقدامات تحریک‌آمیزی انجام می‌دهند. اینها فضا و بستری را فراهم آورده که در آن‌سوی مرزها پرونده‌ای که بازگشایی آن به سال ١٩٨٣ برمی‌گردد - درست در زمانی که فضای مطلوبی بعد از خاتمه‌یافتن منازعات اتمی در روابط بین‌الملل به دست آمد- بسترساز تصمیماتی علیه ایران شود.

این پرونده و سمت‌وسوی آن می‌تواند به بزرگ‌ترین چالش سیاست خارجی ایران در آینده تبدیل شود. ممکن است بعد از این با پرونده‌های مختلفی روبه‌رو شویم که عده‌ای مخالف و شکات حرفه‌ای، به بهانه واهی حمایت ایران از گروه‌های تروریستی و واردآمدن صدمه به خود، مطالبات مختلفی از ایران داشته باشند و دادگاه‌هایی همانند دادگاه فوق، در گوشه‌وکنار جهان و در پی انفجارهایی که امروزه در اطراف ما به وقوع می‌پیوندد تشکیل شوند و اجرای آرای خود را از محاکم آمریکایی بخواهند و با تکیه بر این آرا، اموال کشورمان به تاراج برود.

پرسش این است؛ برای جلوگیری از چنین ضرری چه باید کرد؟ باید این رأی را جدی گرفت، باید دایره‌ای در وزارت امور خارجه از حقوق‌دانان مجرب و متعهد تشکیل شود؛ امروز با هوشیاری حاکم بر وزارت امور خارجه می‌توان طرحی درافکند که از همان ابتدا مانع طرح ادعای واهی شده و دیگر شاهد صدور احکام ریزودرشت علیه منافع ملی کشورمان نباشیم.

2727

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 531433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کارمند فنی و حرفه ای A1 ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    5 1
    خبر آنلاین پیگیری کنید کارکنان سازمان آموزش فنی و حرفه ای مشکلات حقوقی زیادی دارند اجرای فوق العاده ویژه با نا عدالتی اجرا میشود
  • بی نام A1 ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    11 2
    زحمت کشیدین دکتر احمدی.همه میدونن که باید از حقوقدان های خوب استفاده بشه
  • بی نام A1 ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    12 2
    باید احمدی نژاد رو به خاطر خیانت به مردم و مملکت محاکمه کرد .
  • مهدی IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    5 12
    همه چی رو بندازین گردن اون خودتون رو راحت کنین
  • همراه IR ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    24 2
    بدون شک باید با جدیت برخورد شود ولی اگه کاسبان تحریم بذارن وزارت امور خارجه کارشو انجام بده
  • بی نام GB ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    10 3
    دلواپسای داخلی از صد تا اسرائیل و آمریکا و داعش بدترن... به جای اینکه به فکر این باشن چحوری با دولت و اکثریت مردم همراهی کنن ، شدن دشمن شاد کن
  • بینام IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    11 0
    من تو فکر اون چند صد میلیارد دلار درآمد نفتی ام که کجا رفته ، دو میلیارد دلار هم هر چند کوچیک ولیکن واسه کشور ما میتونه یک محرک چرخه اقتصادی باشه. امیدوارم از این به بعد با درایت و آگاهی کامل در کشورهای دیگر اقدام به خرید اوراق و سرمایه گذاری کنیم.
  • بی نام IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    0 0
    به مردم خبر خوب بدین
  • بی نام A1 ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    0 0
    2میلیارد دلار نه دو هزار میلیارد دلار