تذکرات انتخاباتی نمایندگان مجلس/ از پرونده‌سازی برای ردصلاحیت تا ورود پول کثیف و جعل تعرفه

نمایندگان مجلس نهم از هفتم اسفند تا آستانه دور دوم انتخابات تذکرات انتخاباتی متنوعی را طرح کرده و از دولت و شورای نگهبان خواسته‌اند آنها را پیگیری کنند.

مريم محمدپور: دور دوم انتخابات دهمین مجلس شورای اسلامی فردا برگزار می شود اما در فاصله دور اول تاکنون تذکرات انتخاباتی متنوعی ازسوی نمایندگان مجلس شنیده شده است، تذکراتی که مخاطب آنها هم دولت و وزارت کشور است و هم شورای نگهبان. البته در این بین یکی از نمایندگان تهران هم به وزارت ارشاد بابت سرمقاله یک روزنامه در تحلیل انتخابات تذکر داد.

تذکراتی که مخاطبش شورای نگهبان بود، عمدتا از ردصلاحیت ها شکایت دارد که به گفته آنها بر اساس پرونده ها و اطلاعاتی غیرواقعی تصمیم گیری شده است، و تذکراتی که مخاطبش دولت است حاکي از نگرانی ها از نحوه برگزاری انتخابات است. برخی نسبت به توزیع پول های واقعی و جعلی توزیع شده و برخی نسبت به جعل آرا بودند. ترجیع بند بیشتر آنها هم تعریضی به خود مجلس داشت مبنی بر اینکه قانون انتخابات باید اصلاح شود.

در این بین، غلامعلي حدادعادل، سرليست اصولگرايان تهران و نفر سي‌ويكم انتخابات هفتم اسفند دو ماه پس از انتخابات سكوت خود را با ادعايي عليه دولت شكست و با وجود اينكه صحت و سلامت انتخابات در دور اول مورد تاييد شوراي نگهبان قرار گرفته است، گفت كه دولت در امر انتخابات دخالت مي‌كند. ادعايي كه هنوز برايش مستندي ارايه نكرده است. آيت‌الله موحدي‌كرماني هم در پيامي كه براي مرحله دوم انتخابات منتشر كرده است از دولت خواسته در انتخابات دخالت نكند.

ادعاي حداد عادل با واکنش دولت همراه شد. سخنگوی وزارت کشور در گفت‌وگو با «اعتماد» مي‌گويد كه اصلا چنين مساله‌اي وجود نداشته و جز دو مورد گزارش که بررسي هم شده است، هيچ مساله‌اي به ما گزارش نشده است. حسينعلي اميري تاكيد دارد كه اگر آقايان مستنداتي دارند به دستگاه‌هاي ذي‌ربط ارايه دهند تا مورد پيگيري قرار گيرد. شاید این سخن پاسخی به تمامی کسانی باشد که دولت را متهم کرده بودند.

بخشی از تذکرات انتخاباتی نمایندگان مجلس نهم را در جدول زیر مشاهده می کنید:

نام نماینده/ حوزه انتخابیه/ حضور در مجلس بعدی

تذکر انتخاباتی

غلامعلی حداد عادل/ تهران/ نیست

در جلسه شورای ائتلاف اصولگرایان اظهار نگرانی از دخالت آشکار مسئولان دولتی در انتخابات مطرح شد و نمونه‌های متعددی ذکر شد و از اینکه برخی مسئولان باید بیطرفی خود را در اجرای انتخابات نشان دهند، آشکارا گرایش خود را به یک جریان سیاسی اعلام کرده و در مجامع مردم را به رای دادن به نامزد یک جریان خاص دعوت می‌کنند و مسئولان استانی را تشویق می‌کنند که امکانات را در اختیار نامزدهای خاصی بگذارند. شورای ائتلاف اصولگرایان از مقامات وزارت کشور، دولت و شورای نگهبان خواست نسبت به این موارد تخلف بی‌اعتنا نباشند.

علی مطهری/ تهران/ هست

به نظر من ابطال آرای مینو خالقی غیرقانونی است، زیرا باید این موضوع موکول به بررسی اعتبارنامه ها در مجلس می شد. وزارت کشور باید اعتبارنامه مینو خالقی را صادر کند. درصورتی‌که اعتبارنامه صادر نشود استیضاح وزیر کشور را مطرح خواهیم کرد.

ممکن است وزیر کشور بگوید از آن‌جایی که هیات نظارت اعتبارنامه را امضا نکرده نمی‌تواند آن را صادر کند اما به نظر من اگر هیات نظارت بخواهد برخلاف قانون از امضای اعتبارنامه سر باز زند وزیر حق اعتراض داشته و می‌تواند بگوید اعتبارنامه را به مجلس می‌فرستیم تا نمایندگان تصمیم بگیرند.

غلامرضا مصباحی مقدم/ تهران/ نیست

سرمقاله هر روزنامه به معنای موضع کل روزنامه است که روزنامه آفتاب یزد در سرمقاله خود می‌گوید شکست‌خوردگان انتخابات نتیجه را برنمی‌تابند که این حرکت روزنامه بی‌اخلاقی بوده و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باید جلوی استمرار آن را بگیرد.

فرهاد بشیری/  پاکدشت/ نیست

وزیر کشور چند ماه قبل موضوع ورود پول‌های کثیف به انتخابات را مطرح کردند. از این رو تقاضا دارم که اعلام شود بعد از انتخابات هفت اسفند این پول‌ها در کدام یک از حوزه‌های شهرستانی و استانی هزینه شده است. در انتخابات شاهد پرداخت هزینه‌های شام و ناهار، بلیط سینما، تعرفه‌های جعلی، تراول‌های تقلبی، خرید آراء، خرید افراد معلوم‌الحال، پرداخت هزینه‌های هنگفت بنرها و وسایل تبلیغاتی و ریخت و پاش‌ها در شهرستان‌ها و استان‌ها بودیم که لازم است این موارد به افکار عمومی اعلام شود و پیگیری‌های لازم صورت گیرد.

حمیدرضا عزیزی فارسانی/ اردل، فارسان، کیار و کوهرنگ/

 

باید در تاریخ ثبت شود که در حوزه انتخابیه اینجانب در انتخابات مجلس دهم بی‌عدالتی شد و برخی افراد با ایجاد موج روانی در شهرها برای تایید شبهه‌برانگیز صلاحیت برخی افراد، تلاش کردند که این امر موجب یأس و ناامیدی و تضییع حقوق مردم و شکست اینجانب شد، بنابراین از شورای نگهبان خواهان رسیدگی مجدد به نحوه برگزاری انتخابات در حوزه انتخابیه خود هستم.

ایرج عبدی/ خرم آباد و دوره/ نیست

 

مجلس آینده باید به مسئله انتخابات یک رسیدگی جدی داشته باشد زیرا اگر وضعیت به شیوه کنونی پیش برود، در آینده نمی توان اسم آن را انتخابات گذاشت؛ ضمن آنکه از درگاه خداوند برای کسانی که به هر طریقی با شایعات کمر به تخریب من بسته اند طلب آمرزش و مغفرت دارم.

محمدحسین فرهنگی/ تبریز/ دور دومی

 

عوامل اجرایی و نظارتی انتخابات باید دقت و وسواس نسبت به حق الناس، رعایت در امانت و عدم مداخله در فرآیندهای اجرایی و نظارتی را داشته باشند، این موضوع علاوه بر آنکه مطالبه رهبری و مسئولان تراز اول کشور است یک اصل منطقی، عقلانی و مرتبط با ارزش های دینی، اسلامی و ملی است.

احمد بخشایش/ اردستان/ نیست

 

انتخابات واقعا مهندسی شده بود؛ متاسفانه مدیران استانی دولت سنت بدی را پایه گذاری کردند امیدواریم مدیران دولت های بعد از این سنت های بد پیروی نکنند؛ عناصری مانند خرید و فروش رای، تدلیس، جو وحشت و رعب، دخالت رئیس و اعضای اجرایی انتخابات در انتخابات کاملا مشهوده بود که گزارش آن به شورای نگهبان ارائه شد.

مجید منصوری بیدکانی/ لنجان/ نیست

 

از شورای نگهبان این خواسته را دارم الان که فرصت کافی پیش رو دارید پرونده هایی که تا مرحله تائید پیش رفت و بنا به عدم تشکیل جلسه شورا ناتمام ماند و صلاحیت آنان اعلام نگردید بررسی مجدد نمایید و از گزارشات کذبی که بر روی پرونده ها درج شده و از هر دادگاه صالحه ای که شورا صلاح بداند معرفی نمایند تا این موضوعاتی که پیشینه 4 سال خدمتگزاری امسال بنده را نشانه رفته است رفع ابهام گردد، تا حق الناس مد نظر مقام معظم رهبری محقق گردد.

عباسعلی منصوری آرانی/ کاشان، آران و بیدگل/ نیست

 در ایام انتخابات همه انگشتان اتهام به شوی شورای نگهبان نشانه می رود، در حالی که بیشتری تأثیر را این سیاه چاله‌ها تحقیقاتی و اطلاعاتی دارند که با توجه به نبود دادگاه انتخاباتی، امکان دفاع برای داوطلب رد صلاحیت شده وجود ندارد... برای اولین بار دارالمومنین کاشان و دارالشهداء آران و بیدگل با کاهش شدید و معنادار مشارکت در انتخابات کاهش 32% آران و بیدگل، 2% کاشان نسبت به سال 90 و  آراء باطله و بی‌سابقه از مشروطه تاکنون مواجه شد و قریب به 19 هزار رأی که عمدتا به نام من به صندوق‌ها ریخته شد بستر رد صلاحیت یک نماینده مجلس یا باید در زندگی خصوصی اش باشد یا دوران نمایندگی‌اش.

حسن تامینی لیچانی/ رشت/ نیست

 

بنده 47 روز مانده به انتخابات در نطق خود اعلام کرد که بسیار مطلوب است که اخلاق انتخاباتی را رعایت کنیم، متاسفانه عده‌ای آخرت خود را فروختند و انواع بداخلاقی ها را در این انتخابات دیدیم و در حق اینجانب حرف هایی زدند که نمی دانم چگونه می خواهند در برابر خداوند متعال پاسخگو باشند. همه کسانی را که در حق اینجانب بدی کرده اند را می بخشم اما فراموش نمی کنم و بدون شک روزی برای همه روشن خواهد شد که در حق اینجانب چه حرفایی زده اند، البته در شورای نگهبان نیز به این باور رسیده بودند اما متاسفانه با توجه به پرونده های 12 هزاری، امکان بررسی این میزان پرونده وجود نداشت.

محسن صرامی فروشان/ خمینی شهر/ نیست

 

مگر می شود نماینده مجلس رد صلاحیت شود و هر بار که از شورای نگهبان تماس گرفتند، تهدید به انتشار مطالب مشروح و توصیه به استعفا نمود،  کجای قانون چنین حقی را برای آن شورا قائل است؟ شورای نگهبان فقط 30 ثانیه در یکی از بندها برای بنده وقت گذاشت و پس از نوشتن توضیحات توسط اینجانب، در نهایت بنده را به دلیل عدم التزام عملی به اسلام رد صلاحیت کردند.

چرا جایگاه نمازجمعه در سال گذشته در اختیار گروه اصولگرایان جهت اجرای جلسه سیاسی قرار گرفت که البته بنده مکتوب اعتراض را اعلام نمودم.

محمد بیاتیان/ بیجار/ نیست

 

ای کاش شورای نگهبان اجازه دفاع به ما نمایندگان ردصلاحیت شده را می داد، ای کاش پرونده ما روشن و واضح بود تا ما از حقوق خود دفاع می‌کردیم. آیا می توان با ادعایی کذب و دروغ کسی را رد صلاحیت کرد؟ کاش شورای نگهبان مسئولین هیات نظارت استان کردستان را از بومیان همین استان انتخاب می کرد. آیا کسی را می توان بی‌گناه به دار مجازات آویخت؟ ای کاش مارا به دار می آویختند اما آبروی مارا اینگونه نمی بردند.

محمدعلی پورمختار/ بهار و کبودرآهنگ/ هست

 

ایجاد اشتغال به عنوان یک مسئله اساسی و جدی برای جوانان مطرح است، اما متاسفانه آمار و ارقام اشتغال در استان همدان بالای 40درصد است و آقای استاندار به جای پرداختن به این موضوعات، در امور انتخابات دخالت دارد و از افرد خاص و ویژه حمایت می‌کند که البته ممکن است به وی دیکته شده باشد، اما از وی توقع داریم تا به فعالیت‌های اشتغالزا بپردازد.

حامد قادرمرزی/ قروه/ نیست

 

بنده به عنوان یک روحانی‌ زاده، حافظ چند جزء از قرآن و نفر اول حفظ قرآن در استان کردستان در انتخابات مجلس نهم بدون هیچ شبهه‌ای در تمام مراحل تایید صلاحیت شدم اما قبل از ورود به مجلس عده‌ای از مخالفان من چهار فایل صوتی تقلید صدای من را تهیه کردند و دو هفته مانع تایید اعتبارنامه من شدند تا اینکه وزارت اطلاعات و شورای نگهبان نامه مکتوب دادند که فایل‌ها جعلی است. من خودم فرد جاعل را که یک معتاد بود پیدا کردم و او به سه سال حبس و 74 ضربه شلاق محکوم شد.

محمد باقری بناب/ بناب/ نیست

انتخابات در بناب، افتضاح بود، مردم بناب دیدند که پول‌های بابک زنجانی چطور نتیجه انتخابات را تغییر داد. در انتخابات «جمعه سیاه» هفتم اسفند، نزدیک به ۳۰ هزار رأی در بناب خرید و فروش شد. در شهرهای کوچک حرف اول و آخر انتخابات را پول می‌زند، انتخابات به بنگاه‌های خرید رأی تبدیل شده است و ضروری است که قانون انتخابات اصلاح شود.

 

 

27213

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 531381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =