پیشگیری از طغیان سفید بالک ها در مرکز تهران با روغن پاشی به درختان

شهرداری تهران می گوید عملیات پیشگیری از شیوع سفید بالک ها را در قلب تهران آغاز کرده. با این وجود عملا طغیان این آفت آزارگر، در خیابانها شروع شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، شیوع و آزارگری آفت سفید بالک یا عسلک پنبه، با وجودی که برخی از کارشناسان می گویند ضرری برای شهروندان ندارد، خبرساز شده. این آفت، حدود 3 سال است در چشم و گوش شهروندان جولان می دهد و باعث می شود مردم هنگام عبور در خیابانهای شهر، آزار ببینند.
شهرداری منطقه 10 تهران می گوید عملیات پیشگیرانه ای را برای جلوگیری از شیوع سفید بالکها آغاز کرده. طرحی که پیش از این در منطقه 20 و جنوب پایتخت آغاز شده بود.
عباس بابازاده شهردار منطقه 10 به اقدامات صورت گرفته برای پیشگیری از شیوع این حشره اشاره کرد و با بیان این که سفيد بالك در چند سال اخير به دليل تغييرات اكولوژيكي و همچنين استفاده بي رويه از سموم در زمين هاي كشاورزي اطراف تهران طغيان کرده گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده، با توجه به اينكه ميزبان اصلي آفت سفيد بالك درخت توت بوده و در پشت برگ ها زمستان گذراني مي كند و از آنجايي كه اين درخت جزء درختان خزان پذير محسوب مي شود، لذا برای مبارزه با این حشره برگ هاي خشك در فصل پاييز جمع آوري شد.
او گفت: برابر مشاهدات ميداني و گزارشهای کارشناسان فضای سبز، اين آفت تغيير ميزبان داده و بر روي درخت زيتون و گياهان پوششي مانند پيروكانتا، بربريس و پاپيتال نيز زمستان گذراني کرده که برخي از اين گونه ها خزان پذير نبوده اند. بر همین اساس در اواخر فصل زمستان با انجام عمليات روغن پاشي (روغن ولك) اقدامات پيشگيرانه اوليه انجام شد.
شهردار منطقه یادآور شد: با شروع فصل رشد و سيكل زندگي اين آفت كه بسته به درجه حرارت محيط از 20روز تا يك ماه است عمليات پايش از كانون هاي آلوده كه از قبل شناسايي شده بود توسط كارشناسان آغاز گرديد و جهت مانيتورينگ آفت، رل زرد و كارت زرد بر روي درختان سطح محدوده نصب شد همچنين به دليل اهميت مسايل زيست محيطي و عدم استفاده از سموم تا حدامكان، در مرحله بعدي عمليات آبشويي درختان با استفاده از تانكرهاي مجهز به واترجت در دستور كار منطقه قرار گرفته است.


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 531203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =