مدل داوینچی برای خلق مونالیزا که بود؟ / اینبار پای یک مرد در میان است

یک پژوهشگر هنری ایتالیایی مدعی است که داوینچی برای خلق مونالیزا علاوه بر چهره‌ زن از چهره یک مرد نیز الهام گرفته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سیلوانو وینستی گفت که پژوهش‌های جدید تئوری او درباره استفاده داوینچی از مدل‌های زن و مرد برای خلق مونالیزا را تائید می‌کند. مونالیزا مشهورترین اثر لئوناردو داوینچی است که هم اکنون در موزه لوور پاریس نگهداری می‌شود.

هنوز درباره هویت زن حاضر در این نقاشی تردید وجود دارد. هر چند که بسیاری از مورخان عقیده دارند، لیزا جراردینی همسر یک تاجر فلورانسی مدل داوینچی برای این نقاشی است.  

وینستی می‌گوید با استفاده از تکنولوژی مادون قرمز نقاشی را بررسی کرده و در لایه نخست آن نکات مهمی یافته است. او در این باره گفت : «در آن لایه چهره‌ای افسرده و غمگین می‌بینید که اثری از لبخند و شادی در آن نیست.»  این پژوهشگر معتقد است که داوینچی از یک مدل مرد هم برای خلق مونالیزا استفاده کرده است و این یافته ها را دلیلی بر اثبات ادعای خود می‌داند.

داوینچی برای خلق تعدادی از آثارش از شاگرد خود جیان جیاکومو کاپروتی معروف به سالای به عنوان مدل استفاده کرده بود. از همین روی وینستی نیز برای اثبات ادعای خود چهره مونالیزا را با این آثار مقایسه کرده است.

او در این باره گفت : «ما تمام نقاشی‌هایی که شاگرد داوینچی مدل آن بوده را با مونالیزا مقایسه کردیم و به این نتیجه رسیدیم که جزئیات مشابهی میان آن‌ها وجود دارد. بنابراین احتمالا لئوناردو برای خلق «مونالیزا» از دو مدل استفاده کرده است. البته داوینچی جزئیات بسیاری را نیز از تخیل خود به تابلو افزوده است.»

منبع : گاردین / 26 آوریل

58241

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 530905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی ذوق A1 ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۷
    3 6
    حالا کجای همین تابلو زیباست که شهرت جهانی براش درست کرده اند؟
  • با ذوق A1 ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۰
    0 0
    به نظرم باید از این خانم که به تاریخ و تمدن ایران علاقه منده تقدیر و تشکر کرد