استقبال از کتاب شهید مطهری در بوسنی / بساریک: مطهری برای مشکلات امروز ما راه حل می‌دهد

یک ناشر بوسنیایی ترجمه‌ی دو کتاب از شهید مطهری و منوچهری را در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب سارایوو عرضه کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،‌ به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سارایوو  کتاب‌های تعلیم و تربیت استادشهید مرتضی مطهری و نظام سیاسی ایران دکتر منوچهری را انتشارات کتاب خوب که از ناشرین شناخته‌شده‌ی‌ کشور بوسنی و هرزگوین است،‌منتشر کرده.

در مراسم رونمایی این کتاب که روز گذشته در نمایشگاه کاب سارایوو برگزار شد،‌ علی اصغر عامری رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ضمن ارائه آماری از چاپ و انتشار کتاب در کشورمان، به معرفی طرح Translation of Persia که به اختضار تاپ نامیده می شود پرداخت.

او توضیح داد که در این طرح ناشرین بومی می‌توانند در صورت ترجمه کتاب‌هایی از زبان فارسی به بوسنیایی از حمایت ایران برخوردار شوند.

در ادامه برنامه ارتان بساریک محقق و نویسنده اسلام شناس در خصوص کتاب تعلیم و تربیت در اسلام شهید مطهری اظهار داشت وقتی شما این کتاب را می خوانید گویی نویسنده آن دقیقا با دیدن مشکلاتی که ما امروز با آن دست به گریبان هستیم آن را نوشته و به ما راه حل نشان می دهد.

بزرگترین مشکلی که ما با آن روبرو هستیم عدم استفاده از عقل به عنوان بالاترین نعمتی که خداوند در اختیار ما نهاده می باشد. انسان امروز با تمام پیشرفتهایی که داشته و با تمام دانشی که به دست آورده هنوز نتوانسته به این سوال که ما چگونه می توانیم انسانهای خوبی باشیم پاسخ دهد. برای خوب بودن باید خردمند بود و در این مسیر آنچه می تواند ما را یاری دهد اخلاق و تربیت است.متاسفانه ما در سیستم های آموزشی خود خردمندی و استفاده از عقل را به فرزندان خود نمی آموزیم و شهید مطهری در کتاب خود راه حل این مشکل را به ما نشان می دهد.

نکته دیگری که از این کتاب می آموزیم ضرورت داشتن و حفظ وقار است. نویسنده می کوید ما به هیچ وجه نباید اجازه بدهیم که ما را تحقیر کنند.این کتابی است که باید در خانه داشته باشیم و هیچگاه از خواندن صد باره آن خسته نمی شویم.

در ادامه جلسه رونمایی نهاد چامجیچ مترجم کتاب نظام سیاسی ایران اظهار داشت این کتاب به مسائل روز سیاسی ایران نمی پردازد و تنها خواننده را با نگاهی علمی با سیستم سیاسی ایران و نقش و عملکرد نهادهای تصمیم ساز و مجری قانون آشنا می سازد. این کتاب تا بحال به چندین زبان مختلف منتشر شده است. به دلیل علاقه اندیشمندان و دانشجویان بوسنیایی به این موضوع تصمیم به ترجمه این اثر گرفتیم. جمهوری اسلامی ایران جایگاه مهمی در سیاستهای منطقه و جهان دارد و بخش مهمی از این اهمیت مرهون نظام سیاسی آن است. در اغاز کتاب خوانندگان می توانند در باره تاریخچه نظام سیاسی ایران از قبل از انقلاب مشروطه (سال 1905) آشنا شوند و در بخش های دیگر کتاب با حقوق اساسی ، حقوق افراد و سیاست خارجی ایران مطالبی را فراگیرند.

در پایان این نشست عزالدین شیکالو رئیس انتشارات کتاب خوب ضمن اظهار خوشحالی از همکاری با رایزنی فرهنگی ج.ا.ایران در انتشار این دو کتاب خواستار ادامه این همکاری ها به صورت گسترده تر شد.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب سارایوو که چهارشنبه‌با حضور جمعی از مقامات و شخصیت های سیاسی و فرهنگی بوسنی و هرزگوین افتتاح شده بود امروز خاتمه می‌یابد.

در مراسم افتتاحیه میرواد کوریچ وزیر فرهنگ و ورزش کانتن سارایوو ، خانم آنا بابیچ ورئیس مجلس کانتون سارایوو ،معاون وزیر علم و تربیت جمهوری ترکیه سفیر ترکیه در بوسنی و شهردار سارایوو حضور داشتند.

در نمایشگاه امسال 200 ناشر،توزیع کننده و فروشنده کتاب از 20 کشور از جمله بوسنی کرواسی صربستان ترکیه عربستان ایران المان سوئیس دانمارک و ایتالیا حضور دارند.

رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سارایوو بنیاد ملاصدرا و موسسه ابن سینا از جمله شرکت کنندکان در این نمایشگاه هستند.
وزیر فرهنگ کانتون سارایوو در سخنان خود در مراسم افتتاحیه اظهار داشت از امسال ما شیوه جدیدی را در برگزاری نمایشگاه انتخاب کرده ایم و از این پس هر سال از یک کشور به عنوان میهمان ویژه و شریک اصلی برگزاری نمایشگاه دعوت به عمل می آوریم که دولت ترکیه نخستین کشور در این مسیر جدید است.

وی همچنین اظهار داشت از نظر من مهمترین هدف نمایشگاه بهره وری و استفاده ناشران و نویسندگان داخلی از برگزاری این رویداد فرهنگی است.

معاون وزیر علم و تربیت ترکیه و همحنین سفیر ترکیه در بوسنی هم هر کدام در سخنانی بر ضرورت تقویت و تو سعه روابط فرهنگی و سیاسی و افتصادی بین دو کشور تاکید نمودند

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 530691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =