«دیدار در پاریس» با ناگفته هایی از مرحوم حسن حبیبی درباره امام موسی صدر

کتاب خاطرات منتشر نشده از مرحوم دکتر حسن حبیبی در نمایشگاه کتاب امسال عرضه می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مؤسسۀ امام موسی صدر، کتاب «دیدار در پاریس» چهارمین جلد از مجموعه تاریخ شفاهی است که به خاطرات ناگفته از دکتر حسن حبیبی و شفیقه رهیده، همسر وی می پردازد.

پدرام الوندی گردآورنده این خاطرات می گوید: « دکتر حسن حبیبی را با دو ویژگی بارز میانه‌روی و دغدغه‌ای جدی و پیگیر درباره ایران می شناسیم. سیاست‌مدار پرآوازه دهه هفتاد و انقلابی پرکار دهه پنجاه خورشیدی، در این کتاب برخلاف رویه‌‌اش در همه سال‌های حیات، زبان به بیان خاطرات می‌گشاید.

به دلیل چیرگی روزهای بیماری زمان مصاحبه کوتاه بود، اما در همین زمان کوتاه به تصویری از زندگی او می‌توان رسید؛ تحصیل در اروپا، ازدواج در ایران، مبارزه با رژیم پهلوی در اروپا و درکنار جریان‌های اسلامی مختلف شاه، آشنایی و دوستی با شهید چمران، دکتر شریعتی و امام موسی صدر و رفت و آمد با بدنه انقلابیون ایران در آن دوران و پس از آن، ورود به ایران در همان روزهای ابتدایی انقلاب و پذیرش مسئولیت‌های مختلف که در نهایت به معاونت ریاست جمهوری برای دوره‌ای طولانی ختم شد.»

در بخشی از خاطرات دکتر حبیبی درباره پیگیری مسئلۀ ربودن امام موسی صدر آمده است: «بالاخره تاریخ است و نمی‌توان پنهان کاری کرد، قذافی در قضیه جنگ [تحمیلی] خیلی حمایت نمی‌کرد، ولی کمک‌هایی می‌کرد. کافی بود که یک کلمه از دهان یکی از مسئولان جنگ بیرون بیاید که «این دیوانه» [اشاره به قذافی] جلوی کمک‌ها را بگیرد و مشکل ایجاد کند. اینکه هر دفعه می‌خواستند کارهایی بکنند - بعدها را می‌گویم- زمانی که من اصلاً در جریان چیزی نبودم، هردفعه که می‌خواستند کاری کنند باید جمع و جور می‌کردند که مبادا طرف دیوانه بازی‌اش گل کند. و این یک مسئله بود و باید یکی از دلایل پیگیری نشدن را در این مسئله جست‌وجو کرد.»

کتاب «دیدار در پاریس» در 147 صفحه و دو فصل به همراه عکس های آرشیوی به همت انتشارات مؤسسۀ امام موسی صدر منتشر شده که اولین چاپ آن به نمایشگاه کتاب امسال می رسد.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 530683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =