کتاب «جامعه علویان ترکیه» نوشته شعیب بهمن توسط انتشارات موسسه اندیشه سازان نور منتشر و در آستانه برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران روانه بازار کتاب شد.

نام کتاب: جامعه علويان ترکيه
نويسنده: شعيب بهمن
انتشارات: موسسه مطالعات انديشه سازان نور
سال نشر: 1395

درباره کتاب:
به رغم تلاش‌هاي دولت اردوغان براي ايجاد گشايش دموکراتيک و ارائه طرح گشايش علوي، عملاً تحول چندان جدي و مهمي در اين حوزه صورت نگرفته و مطالبات علوي‌ها به قوت خود باقي مانده‌اند. اين در حالي است که در ميان علويان نيز يکپارچگي و وحدت براي طرح خواسته‌هايشان وجود ندارد. در واقع تنوع و چندگانگي علويان يکي از مسائل مهم در جامعه ترکيه محسوب مي‌شود. اين امر ضرورت جريان شناسي اجتماعي و سياسي علويان را افزايش مي‌دهد. از اين رو کتاب جامعه علويان ترکيه که توسط شعيب بهمن نگاشته شده، در راستاي جريان‌شناسي اجتماعي علويان، سعي دارد از جنبه‌هاي مختلف به واکاوي مباني اعتقادي، تاريخ تحولات، مطالبات سياسي و اجتماعي و ساير مباحث مربوط به علويان بپردازد. بر اين اساس کتاب جامعه علويان ترکيه از 10 فصل تشکيل شده است:
در فصل اول به علوي و علوي‌گرايي در ترکيه پرداخته شده و از يک سو مفهوم قزلباش، بکتاشي و علوي و از سوي ديگر جمعيت، نژاد و پراکندگي جغرافيايي علويان مورد بررسي قرار گرفته‌اند.
فصل دوم به مباني اعتقادي و اصول مذهبي علويان اختصاص يافته است. در اين فصل، باورها، آموزه‌ها و اصول عقايد مذهبي علويان مورد بررسي قرار گرفته‌اند. همچنين در اين فصل به تفاوت‌ها و شباهت‌هاي علوي‌گري با تشيع و تسنن اشاره شده است.
در فصل سوم، مراسم و مناسک مذهبي علويان همچون جم و مصاحبت و همچنين جايگاه تصوف و درگاه‌هاي آن نزد علوي‌ها مورد بررسي قرار گرفته‌اند.
در فصل چهارم که به تاريخ تحولات اجتماعي و سياسي علويان ترکيه اختصاص يافته، ريشه‌هاي علوي‌گري و پيدايش آن مورد بررسي قرار خواهد گرفت. در اين فصل، قيام عصيان بابايي‌ها و ابدالان روم به عنوان مبدأ پيدايش علوي‌گري در ترکيه امروزي مورد توجه قرار گرفته‌اند. همچنين در اين فصل به تأثير صفويان بر علويان و سرکوب و اعمال فشار عثماني‌ها نيز اشاره شده است.
فصل پنجم به شکل گيري ترکيه نوين و پيامدهاي آن براي علويان پرداخته است. در اين فصل، نخست سير تحول تاريخي علوي‌گري در ترکيه نوين مورد بررسي قرار گرفته و سپس به تأثير تحولات نوين بر علويان در قالب سکولاريسم، شهرنشيني، دگرگوني هويتي و نوسازي علوي پرداخته شده است.
در فصل ششم، عوامل احياي علوي‌گرايي مورد بررسي قرار گرفته‌اند. در اين فصل، مسايلي همچون مهاجرت به شهرها و افزايش شهرنشيني، ظهور بنيادگرايي مذهبي ‌در ترکيه، مسئله کُردها، شکل‌گيري فضاي باز سياسي در ترکيه و انتشار مانيفست علوي به عنوان عوامل داخلي تجديد حيات علوي‌گرايي در نظر گرفته شده‌اند. همچنين در بخش عوامل خارجي نيز به اضمحلال ايدئولوژي چپ، وقوع انقلاب اسلامي ايران، تمايل دولت ترکيه جهت عضويت در اتحاديه اروپا و بحران سوريه اشاره شده است.
فصل هفتم به فعاليت‌هاي سياسي و اجتماعي علويان مي‌پردازد. در اين فصل، ابتدا به موج‌هاي مشارکت اجتماعي ـ سياسي علوي‌ها اشاره شده و سپس مسئله تحزب در بين علوي‌ها مورد بررسي قرار گرفته است.
فصل هشتم به جريان‌شناسي اجتماعي و انجمن‌هاي علوي اختصاص يافته است. در اين فصل، جريان‌‌هاي اجتماعي و سياسي علويان ترکيه از يکديگر متمايز شده‌اند و مهمترين انجمن‌هاي علوي مورد بررسي قرار گرفته‌اند.
فصل نهم در دو بخش به رابطه علويان با دولت و حزب عدالت و توسعه مي‌پردازد. در بخش اول، سياست سنتي و ايدئولوژي رسمي دولت‌هاي مختلف ترکيه نسبت به علويان مورد بررسي قرار گرفته و در بخش دوم، به رويکرد حزب عدالت و توسعه به مسئله علوي در اين کشور پرداخته شده است.
فصل دهم، آسيب‌ها و چالش‌هاي علويان تركيه را مورد بررسي قرار داده است. در اين فصل، نخست به آسيب‌شناسي علويان از ابعاد مختلف پرداخته شده و سپس چالش‌ها و موانع سازش علويان با دولت ترکيه مورد بررسي قرار گرفته‌اند.
در نهايت، کتاب حاضر با جمع‌بندي و نتيجه‌گيري از مباحث ارايه شده در خصوص جامعه علويان ترکيه و همچنين ذکر نکاتي درباره چشم انداز آن پايان مي‌پذيرد.

براي اطلاعات بيشتر درباره اين کتاب به وبسايت شعيب بهمن رجوع کنيد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 529828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =