نصرت الله تاجیک (عضو هیئت مدیره صندوق احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی) در چرخه اقتصاد جهانی هر کشوری دارای مزیت نسبی محلی و منطقه ائی بوده که باید با برنامه ریزی و تدوین راهبرد مناسب آن را به مزیت رقابتی بین المللی تبدیل کند. استراحت، اقامت و گذراندن اوقات فراغت در کاروانسرا؛ تجربه جدیدی از ارتباط انسان با فضاهای سنتی در دوران گردشگری مدرن و یا طبیعت گردی است. ورود بناهای تاریخی و فرهنگی به چرخه بهره برداری اقتصادی با توجه به قدمت بیش از 7 هزار ساله ایران و بناهای تاریخی بیشمار کشور، می تواند یکی از محورهای اصلی توسعه اقتصادی از طریق پویائی صنعت پذیرائی، فراغت، آسایش و تفریح ( Hospitality, Leisure and recreation Industry ) باشد که در گردشگری داخلی و خارجی تحقق پیدا میکند.

 بازسازی و احیای بناهای تاریخی و از جمله کاروانسراها چندی است توسط سرمایه گذاری بخش خصوصی و با مدیریت صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی شروع گردیده است. این امر میتواند به پیوند حوزه گردشگری به میراث گرانبهای فرهنگی ملت ایران کمک نموده و به توسعه صنعت گردشگری و تقویت اقتصاد ملی و تجربه نوینی از زندگی در فضای سنتی منجر شود. این رویکرد باعث تبدیل تهددیدات ناشی از تخریب میراث فرهنگی کشور به فرصتهائی برای توسعه بهینه زیر ساختهای صنعت گردشگری و رشته های وابسته، ورود سرمایه عظیم و راکد بناهای تاریخی، مقاوم سازی اقتصاد و توسعه کشور محسوب میگردد.
مزایای طبیعت گردی و گردشگری جاده ائی در ایران
• میهمان دوستی ، عطوفت، تنوع فرهنگی و علاقه و ابتکارات مردم ایران در پذیرائی از میهمانان خارجی.
• امنیت راه‌های ایران و دسترسی راحت و ارزان گردشگران به خدمات نسبتا" خوب و متنوع.
• سیاست سازمانهای ذیربط برای عبور دادن جاده های جدید از اطراف کاروانسراها.
• شرایط جغرافیائی، وسعت سرزمینی، برخورداری از آفتاب در طول سال، تنوع آب و هوا و تناسب آن برای گردشگری جاده ائی
• لذت سفر در جاده‌های ایران و تعامل با طبیعت گوناگون و مواجهه با اثار تاریخی متعدد در طول سفر.
• اضافه کردن عنصر معماری و خدمات گردشگری در طراحی و احداث راههای ایران.
• نقش بی بدیل جاده‌ها ی ایران در گردشگری و قرار گرفتن کاروانسراها در کنار آنها
نقش کاروانسراها در گردشگری
• اثرات پیوند هویتی از طریق تجربه زیست در فضای سنتی کاروانسراها در ارضاء گردشگران.
• نقش کاروانسرا در تبدیل مزیت نسبی گردشگری جاده ائی در ایران به مزیت رقابتی و ایجاد یک برند جهانی.
• وجود قابلیت تبدیل کاروانسرا به زیست اکولوژ یعنی مکانی زیستی با همه مظاهر بومی آن منطقه مانند چاپارخانه‌ها ئی نظیر میبد یزد و زعفرانیه سبزوار.
• کاروانسراها در دوران زندگی مدرن انسانها به هتل، متل، میهمانپذیر و مکان‌های استراحت و اقامت حتی کوتاه مدت و موقتی گردشگران تبدیل شوند و برند گردشگری جاده ائی ایران از این طریق شکل گیرد.
• در یک بررسی اجمالی تعداد 83 کاروانسرا در ایران تا کنون توسط دولت تملک شده که حیطه عمل صندوق بوده و تعدادی از آنها بصورت خدمات رفاهی بین راهی، پذیرائی و اقامتی به بخش خصوصی واگذار شده است.
جاده ابریشم و احیای کاروانسراها
• در مسیر جاده ابریشم نیز در ایران کاروانسراهای زیادی برجای مانده است. سندهای تهیه شده از مسیرهای جاده ابریشم توسط معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حاکی از تعیین 3 مسیر زمینی و یک مسیر دریایی است. در طول مسیرهای زمینی دولت 49 باب کاروانسرا (با توجه به تعداد مشترکات سه مسیر) تملک نموده که 3 باب در حال بهره برداری و 12 باب آن با حجم سرمایه گذاری تقریبی 213600 ملیون ریال (حدود 7 ملیون دلار) برای احیا و بهره برداری به بخش خصوصی واگذار شده است که در حال مرمت هستند و 15 باب آن آماده واگذاری و 15 کاروانسرای دیگر نیز در شرف ورود به روند مزایده هستند.
مسیر اول: سرخس ، مشهد ، نیشاپور ، سبزوار ، شاهرود ، دامغان ، سمنان ، گرمسار ، تهران ، ری ، کرج ، ساوه ، قزوین ، سلطانیه ، زنجان ، میانه ، تبریز ، مرند ، خوی. در این مسیر 26 کاروانسرا در تملک دولت بوده که 4 کاروانسرا در حال مرمت، 4 باب آماده واگذاری و یک باب نیز در حال بهره برداری است و اسناد 21 کاروانسرای دیگر در شرف آماده سازی برای ورود به مزایده است.
مسیر دوم: سرخس - مشهد - نیشاپور- طبس - یزد - نائین - اصفهان - شیراز - اهواز - خرمشهر. در این مسیر 20 کاروانسرا در تملک دولت بوده که 4 کاروانسرا در حال مرمت، 5 باب آماده واگذاری و اسناد 11 کاروانسرای دیگر در شرف آماده سازی برای ورود به مزایده است.
مسیر سوم: سرخس - مشهد - نیشاپور- سبزوار- دامغان- سمنان - تهران - ری- ساوه - قزوین - همدان - کرمانشاه - قصرشیرین - مرز خسروی. در این مسیر 33 کاروانسرا در تملک دولت بوده که 4 کاروانسرا در حال مرمت، 6 باب آماده واگذاری و 2 باب نیز در حال بهره برداری است و اسناد 21 کاروانسرای دیگر در شرف آماده سازی برای ورود به مزایده است.
مسیر دریایی: چابهار - کنارک - جاسک - میناب - بندر عباس - بوشهر - آبادان.
چالشها:
• اثرات شرایط آب و هوائی کشور و قدمت زیاد بناهای تاریخی بر خطر فرسودگی و تخریب آنها.
• عدم امکان تخصیص بودجه زیاد مورد نیاز برای احیاء و مرمت بناهای تاریخی بدلیل وجود سایر اولویتهای اساسی کشور.
فرصتها:
• مرمت، احیاء و بهره برداری از بناهای فرهنگی و تاریخی می تواند منجر به توسعه زیر ساخت های گردشگری شده و این امر به نوبه خود سبب اجرای سیاست های خود اتکایی و مقاوم سازی اقتصاد در کشور شود.
• ورود بناهای تاریخی به چرخه اقتصادی و صنعت گردشگری باعث ایجاد صرفه اقتصادی و سود آوری حاصل از مشارکت بخش خصوصی شده و تداوم حیات این بناها را تضمین میکند.
• توسعه صنعت گردشگری دارای پیامد های مثبتی نظیر ایجاد اشتغال و تقسیم عادلانه درآمد مولد داخلی و خارجی بین بخشهائی دارد که به گردشگر خدمات ارائه میدهند.
• پیوند خوردن طبیعی اقتصاد ایران با اقتصاد جهانی و تسهیل تبادلات فرهنگی بین ملل گوناگون.
• سهولت در زمینه ایجاد بستر های داخلی و خارجی لازم برای ورود گردشگر و سرمایه گذار به کشور.
• بهبود اقتصاد گردشگری، افزایش اشتغال و ثروت ملی و بالا رفتن سطح معیشت و رفاه مردم و در نتیجه توسعه متوازن و درون زا در کشور.
• به دغدغه و اولویت دولت یازدهم برای احیاء، مرمت و بهره برداری از اماکن تاریخی پاسخ مثبت میدهد.

نقش صندوق در توسعه زیر ساختهای گردشگری
• هدف: پیوند میراث فرهنگی کشور با صنعت گردشگری.
• چشم انداز: اخذ رتبه اول ایران در صنعت گردشگری از طریق ظرفیتهای تاریخی و فرهنگی در 1404 (2025 م)
• ماموریت: تبدیل مزیت نسبی گردشگری جاده ائی ایران به مزیت رقابتی و برند سازی جهانی برای این صنعت ایرانی.
• راهبرد: برند سازی جهانی برای صنعت گردشگری جاده ائی ایران.
• سیاست: تامین زیر ساختهای لازم گردشگری جاده ائی با سرمایه گذاری بهینه بخش خصوصی.
نتیجه: همکاری صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی با بخش خصوصی داخلی و خارجی و بهره گیری از ظرفیتهای مادی و معنوی تاریخی و فرهنگی کشور، یعنی مرمت و احیاء بناهای تاریخی و ورود آنها به چرخه بهره برداری در صنعت گردشگری می تواند باعث ایجاد اشتغال، امنیت و توسعه بومی، متوازن و پایدار شده و کشور را روی ریل توسعه اقتصادی قرار دهد. به دلیل پیامدهای مثبت این رویکرد برای پویایی اقتصادی، نگرش یاد شده را به نگرشی حاکمیتی و فرا دولتی تبدیل خواهد کرد که باید همه سازمانها و نهادهای کشور در تحقق این رویکرد بکوشند و در صدد بسیج همه منابع ممکن برایند. هم اکنون با مدیریت، هدایت و نظارت مستمر صندوق، بخش خصوصی توانسته است با ورود به این صنعت در ازای تقبل هزینه مرمت و احیا بر اساس طرحی مصوب از سوی صندوق اجازه پیدا کند که به مدت مشخصی از بنای تاریخی بر اساس کاربری تعیین و تصویب شده بهره برداری و به ارائه خدمات به گردشگران بپردازد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 529715

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شمس تبریزی به بدیع A1 ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    0 1
    من کسی نیستم که با خط (امام) خمینی موافق نباشم و بیام هی حضرت امام، حضرت امام کنم. آدم باید مرد باشد. خوب نیست حرفش را به اسم نظام یا رهبری به دیگران بگوید. بازرگان امام را به آن معنی قبول نداشت. وقتی هم ازش پرسیدن برای ملاقات با برژینسکی با امام صحبت کرده بودی؟ گفت مگه من هویدا هستم که برای هر چیزی از شاه اجازه می گرفت؟ مشکل این است که خیلی ها شهامت بازرگان را ندارند و مردم را سر کار میذارن. روی اش نمی شود بگوید با سیاست رهبری در مذاکرات موافق نیست. می گوید آقا بر تمام مراحل مذاکرات اشراف و نظارت داشتن. تو سرت را بکن عین کبک توی برف و باور کن که من هم استدلال تو را پذیرفتم. آقا هم ورداشته هندونه داده زیر بغل برخی ها که اینها فرزند انقلاب هستن. طرف باورش هم شده. خخخخخخ
  • شمس تبریزی به بدیع A1 ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    0 1
    حالا اون به نفعش بوده که باورش بشه. توی بدیع الزمان چرا باور کردی؟ کدام بی اطلاعی کامل را می گویی؟ تو فکر کردی من مثل شماها تحلیل های صدا و سیما و خبرانلاین و رجانیوز گوش میدم که میای برای من از اطلاعات صحبت میکنی و شعار میدی؟ بقای حکومت ربطی به برجام نداشت. نه آمریکا و نه هیچ قدرت خارجی دیگری قادر به سرنگونی رژیم نیست. اگر روزی رژیم ساقط شد، توسط خود مقامات جمهوری اسلامی ساقط شده. سقوط شوروی دست حزب کمونیست بود. رهبر روسیه امروز هم سرهنگ سابق ک گ دیروز است. حالا اگه تونستی بگی کسی که دوست داره آیت الله گورباچف ایران باشه و یا فردی که دوست داره نقش پوتین جمهوری اسلامی را در اینده بازی کنه، چه کسی است؟ خخخخخخخخ. برو آقا. فکر کردی با بچه طرفید؟ من شمس تبریزی هستم نه برگ ترب. خخخخخ. خداحافظ شما
    • بدیع IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
      0 0
      درود بر شمس.مرحبا به این قلم و پشتکار.دوست عزیز، بهتر است بدانی که سن بنده اندکی از سن انقلاب بیشتر است و انواع تحلیل های و رویکردها از طیف های مختلف تجربه کردم. بهتر است ما افراد دغدغه مند که هیچگونه منفعت در له یا علیه کسی نداریم نظام را با حقیقت بسنجیم نه بالعکس.واضح بگویم که در در موضوع برجام با راهبرد روحانی،کل نظام موافق بودند و جای هیچ شکی نیست حال اینکه در داخل به طرفداران چگونه القا شود مساله دیگری است..من به شما پیشنهاد میدهم سریال هزاردستان مرحوم حاتمی ببینید و اگر دیدید، دوباره ببینید.در مورد دو راهبردی که نام بردید بله اینجور است و اختلافات شدیدی هم وجود داره ولی نه در این مساله، بالاخره هر دو طیف بر سر یک سفره هستند. در همین سایت در کاریکاتور/ مرد پشت پرده کیهان تامل کنید.
    • بدیع..2 IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
      0 0
      ادامه....در مثل مناقشه نیست ولی همین صدام ملعون چگونه سرنگون شد؟......البته این به معنای مرعوب شدن نیست بلکه به معنای مذاکره بر پایه تعقل و دوری از خودشیفتگی است و اینکه تنها اصل ثابت در مداکرات دور نگهداشتن کشور از مخاطرات احتمالی است وبس....در متون دینی هم آمده جای که جان در خطر است میتوانی اعتقاد خود را هم منکر شوی....حال با دسته گلی که در دوره 8 ساله همفکران شما به بار آورند نظام چاره ای جز بازی بردبرد نداشت که به نظر من همین الان هم برد برای ایران حاصل شده است....اما حالا فقط میماند طرفداران ثابتی که نمیتونن مذاکره تحت هر شرایط قبول کنن نتیجه که باید یک بازی زرگری ایجاد بشه ،بیش از این مجال صحبت نیست...در پایان باز هم توصیه میکنم سریال هزاردستان ببینید...خدانگهدارتان