شعر فارسی برای نوجوانان بر ترک دوچرخه نشست / سیدآبادی: این مجموعه برای پاسخ گویی به یک نیاز تالیف شد

دوره ۵ جلدی «ماه بر ترک دوچرخه» برگزیده شعر فارسی از اولین شعر‌ها تا امروز برای نوجوانان منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در این مجموعه که علی اصغر سیدآبادی آن را تالیف و گردآوری کرده و نشر ثالث آن را منتشر کرده است، علاوه بر برگزیده‌ای از شعرفارسی همه دوره‌های تاریخی، راهنمایی خواندن شعر، تحلیل تاریخی با زبانی ساده، فرهنگ اصطلاحات شعر، کتاب‌شناسی شاعران معاصر و فهرستی از شعرهای آسان‌تر در این ۵ جلد ارایه شده است. 

علی اصغر سیدآبادی درباره این مجموعه به خبرنگار ما می‌گوید: این مجموعه برای پاسخ گویی به یک نیاز تالیف و تدوین شده است. تصویری که در کتاب‌های درسی از شعرفارسی ارایه می‌شود، تصویر کاملی نیست و نمی‌تواند بچه‌ها را جذب کند. این مجموعه تلاش می‌کند تصویری کامل‌تر و درست‌تر از شعرفارسی ارایه کند.

به نظر وی نه کتاب های درسی نه تنها از شعرهای امروز ایران خالی است و نمونه های موفقی از شعد نو و سپید امروز ایران را ندارد که بخش مهمی از شعرهای قدیم ایران نیز از این کتاب ها غایب است، شعرهایی که می تواند پنجره ای زیبا وجذاب به روی شعرفارسی باشد.

وی در پاسخ به این سوال که این مجموعه چگونه متولد شد می‌گوید: من کتابی دارم به اسم "سرگذشت شعرفارسی" که انتشارات افق منتشر کرده است. در آن مجموعه‌‌ همان طور که از نامش پیداست تاریخ شعرفارسی را برای نوجوانان نوشته‌ام. وقتی آن مجموعه را می‌نوشتم به ناشر پیشنهاد کردم که آن کار دو بخش داشته باشد و یک بخشش برگزیده‌ای از شعر‌ها باشد. ناشر موافقت نکرد و آن ایده گسترده‌تر شد و به نشر ثالث پیشنهاد شد که پذیرفتند.

وی افزود: این ایده را با فرصتی که تعطیلی مطبوعاتی که در آنها کار می کردم، در اختیارم گذاشت، عملی کردم و توانستیم تالیف کنم. در حقیقت نوشتن این مجموعه را مدیون کسانی هستم که باعث بیکاریمان شدند و باید به آن‌ها هم تقدیم می‌کردم، اما ترسیدم سال‌های بعد از یاد مردم بروند اما نامشان همچنان در کتاب من تکرار شود. 

علی اصغر سیدآبادی درباره ویژگی‌های این مجموعه می‌گوید: در این دوره ۵ جلدی شعرهای برگزیده از دوره‌های مختلف شعرفارسی انتخاب شده است و درباره ویژگی‌های هر دوره به زبانی ساده توضیح داده شده است. 

وی افزود: این کتاب یک مقدمه دارد که در آن درباره چگونگی شعرخواندن، شکل ظاهری شعر و کلمات آسیب دیده در شعر به اضافه فهرستی از شعرهای آسان‌تر بحث شده است. سپس در ۲۱ فصل درباره شعرهای دوره‌های مختلف توضیح داده شده و برگزیده‌ای از شعرهای این دوره‌ها ارایه شده است و سپس کتاب‌شناسی شاعران معاصر، فرهنگ واژگان شعر و موخره‌ای در توضیح روش کار آمده است. 

وی هم چنین درباره مخاطبان این مجموعه گفت: من این کتاب را برای نوجوانان نوشته‌ام اما چون نمونه چنین کتاب‌هایی برای عموم مردم هم نیست، همه می‌توانند این کتاب را بخوانند و استفاده کنند.

سیدآبادی در توضیح این نکته می افزاید: این دوره به نظرم مجموعه ای چند لایه است که هرکس به فراخور علاقه اش می تواند با آن ارتباط برقرار کند. بخشی از نوجوانان که شعر را تخصصی دنبال نمی کنند می توانند از 500-600 شعر آسانتر که در مجموعه فهرست شده استفاده کنند. نوجوانانی می توانند فقط به شعرهای این مجموعه بسنده کنند و نوجوانانی هم که شعر را تخصصی تر دنبال می کنند می توانند همه کتاب را بخوانند. جمعی از خوانندگان هم می توانند بزرگسالان باشد، کسانی کهع شعر را تخصصی دنبال نکرده اند اما علاقمندند. با همین استدلال نظرم این بود که روی کتاب ننویسیم ویژه نوجوانان، اما ناشر محترم نظر دیگری داشت و من فکر کردم که در این زمینه نظر تخصصی ناشر بر نظر من ترجیح دارد.

علی‌رغم نظر ناشر معتقدم که این مجموعه خاص نوجوانان نیست و عموم مردم می‌توانند آن را بخوانند.

۵۷۵۷

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 529482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =