پژوهشگر امور خاورمیانه عربی و خلیج فارس در مطلب تازه خود در وبلاگ نخبگان خبرانلاین، به موضوع تیرگی روابط ایران و عربستان پرداخته است.

متین مسلم نوشته است: « فکر میکنم زمان آن رسیده تهران به این موضوع بیاندیشد که نمی تواند باهمسایگان عرب خود به یک همکاری راهبردی و استراتژیک معنا دار دست یابد ولازم است چارچوبی متفاوت از آنچه در منطقه و دیپلماسی خود تا کنون خواستار آن بوده دنبال کند. »

این کارشناس ارشد روباط بین الملل نوشته است: « جنگ و رویارویی که منطقی نبوده و فاجعه برای جامعه بین المللی ست،ایجاد یک اتحاد و همپیانی عربی - ایرانی هم یک رویا ست که زمینه تاریخی و امکان تحقق مدرن آن مطلقا وجود ندارد. این نه به این معنا که با اعراب و همسایگان خود رویاروشود ، بلکه دقیقا به این اعتبار که حد متعارف و قابل درکی از روابط واقعی و قابل حصول و در دسترس در چارچوب مماشات و بازی دیپلماتیک را رصد ودنبال کند. »

وی می گوید: « فکر میکنم رئیس جمهور روحانی این سیاست را اکنون دنبال می کند.. تهران بپذیرد یانه؟جامعه عرب ساختاری متوازن که بتوان در فضایی غیراز تعیین های سیاسی رسمی و دیپلماتیک به آن اتکا و اعتماد کرد ندارد. ...»

متن کامل این یادداشت را اینجا بخوانید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 528290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =