ایسنا نوشت: سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از امداد‌رسانی به 6300 نفر در پی وقوع سیل در 12 استان کشور خبر داد.

سید مصطفی مرتضوی درباره آخرین گزارش‌ها از امدادرسانی به ساکنان مناطق سیل زده اظهارکرد: از روز 24 فروردین ماه تا ساعت 17 امروز امدادگران هلال احمر در 12 استان لرستان، ایلام، کرمانشاه، فارس، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، همدان، اصفهان، خراسان شمالی و خراسان رضوی، کردستان و آذربایجان شرقی عملیات امدادی خود را انجام داده‌اند و طی این مدت به ساکنان ١٤٢شهر،روستا و مناطق عشایرنشین امدادرسانی شد.

وی با بیان اینکه در مجموع طی این مدت به 6300 نفر امداد رسانی شده است، گفت:به 3000 نفر نیز اسکان اضطراری داده شده و 650 دستگاه چادر امدادی نیز میان سیل زدگان توزیع شده است.

سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیان اینکه طی این مدت 11 نفر نجات یافته و به مناطق امن منتقل شده‌اند، گفت: نجات پنج نفر از طریق سه سورتی پرواز انجام شده است، همچنین شش نفر به مراکز درمانی منتقل شده‌اند.

به گفته وی پنج نفر نیز از سوی امدادگران خدمات سرپایی دریافت کرده‌اند و یک نفر نیز در شهرستان مهران، محدوده رودخانه گدارخوش مفقود شده است که تلاش برای یافتن وی همچنان ادامه دارد.

مرتضوی شمار جانباختگان سیل اخیر را چهار تن اعلام کرد کرد و گفت:‌ سه تن در دهلران و یک تن در ایلام جان خود را از دست داده‌اند.

سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیان اینکه 30 دستگاه خودرو سواری نیز طی این مدت از مسیر سیلاب رها شده است، گفت: از 338 واحد مسکونی نیز تخلیه آب انجام شده و امدادرسانی در استان‌های خوزستان، لرستان، کرمانشاه، ایلام، چهارمحال، فارس و اصفهان ادامه دارد.

آخرین وضعیت امدادرسانی در استان‌های سیل‌زده

سخنگوی اورژانس کشور ضمن تشریح آخرین وضعیت امدادرسانی و خدمات‌رسانی در استان‌های سیل‌زده از اعلام آماده باش در دانشگاه‌های علوم پزشکی چهار استان آذربایجان شرقی، همدان، شمال بوشهر و غرب استان فارس خبر داد.

خالدی درباره آخرین وضعیت خدمات‌رسانی در مناطق سیل‌زده کشور، گفت: در 72 ساعت گذشته 9 استان درگیر بحث سیلاب بودند و عموماً آب‌گرفتگی‌های معابر و سیلات در این مناطق رخ داده است.

وی افزود: این استان‌ها شامل لرستان،‌ ایلام، کرمانشاه، غرب فارس، شمال خوزستان، چهارمحال و بختیاری، همدان، کردستان و آذربایجان غربی بوده‌اند.

خالدی با بیان اینکه دو استان ایلام و خرم‌آباد و شهرستان دزفول درگیر شدید بحث سیلاب هستند، ادامه داد: در استان ایلام 64 هزار و 172 نفر تحت تأثیر سیلاب بوده‌اند که از این تعداد 7 هزار و 150 کودک زیر ده سال و 3 هزارو 800 فرد بالای پنجاه سال هستند. دو نقطه دهلران و مهران در استان ایلام درگیر سیلاب هستند که در این موارد ما دو مسأله بهداشت و درمان را پیش می‌بریم. در بحث بهداشت مسأله آب آشامیدنی سالم و جلوگیری از شیوع بیماری‌های واگیر را دنبال می‌کنیم که در اینز مزنیه خوشبختانه در استان ایلام آب آشامیدنی لوله‌کشی در حال حاضر قابل شرب و سالم تشخیص داده شده و مراکز بهداشتی و درمانی این منطقه نیز تاکنون بیماری ناشی از سیلاب را گزارش نکرده‌اند؛ البته متأسفانه مسأله قطع برق در این منطقه وجود دارد که این موضوع نگرانی بابت خرابی داروها و واکسن‌ها را ایجاد می‌کند. البته از آنجایی که زمان قطع برق کم است جای نگرانی زیادی نیست.

خالدی با بیان اینکه در منطقه دهلران یک مورد فوتی داشتیم که راننده تریلی و غیربومی بوده است، گفت: همچنین یک مورد مفقودالأثری و 9 مصدوم در مهران گزارش شده که خوشبختانه 9 نفر مصدوم به صورت سرپایی درمان شده‌اند.

گزارشی از وضعیت استان لرستان

سخنگوی اورژانس کشور با بیان اینکه در خرم‌آباد 2490 نفر تحت تأثیر سیلاب هستند که 103 نفر آنها بالای 60 سال و 50 نفر کودک زیر شش سال هستند، گفت: در خرم‌آباد چهار منطقه سپیددشت، درود، پلدختر و بروجرد درگیر سیل بوده‌اند. در سپیددشت بحث آب‌گرفتگی به مسیرهای روستاها آسیب زده و دسترسی به برخی از این روستاها فعلاً ممکن نیست.

خالدی افزود: با توجه به گزارشاتی که از خانه‌های بهداشت به ما رسیده است آب لوله‌کشی در منطقه سپیددشت دچار مشکل شده و آب بسته‌بندی در حال توزیع است. در منطقه دورود نیز وضع به همین شکل است و روستاهایی را داریم که به علت آسیب دیدن مسیرهای مواصلاتی آنها دسترسی به آنها ممکن نیست و توزیع آب و غذا را در آنجا بر عهده داریم.

وی وضعیت منطقه بروجرد را بهتر عنوان کرد و گفت: در این منطقه آب آشامیدنی سالم وجود دارد و اکیپ‌های بهداشتی و درمانی در منطقه حضور دارند. بنابراین جای نگرانی نیست. شرایط منطقه پلدختر نیز از دو روز گذشته بهتر شده است و در حال حاضر وضعیت مناسبی دارد.

آسیب دیدن 68 خانوار و اسکان اضطراری 388 نفر در دزفول

خالدی با بیان اینکه متأسفانه جایی که همچنان بحث ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در آن مورد توجه است، شهرستان دزفول است،‌ گفت: در این شهرستان 500 هزار نفر تحت تأثیر سیلاب هستند و در این حادثه متأسفانه 68 خانوار آسیب دیدند. همچنین تاکنون 388 نفر در این شهرستان اسکان اضطراری یافته‌اند و ما به آنها خدمات ارائه می‌دهیم.

خالدی از شناسایی 9 خانم باردار پرخطر،‌14 نفر کودک زیر یک سال و 42 نفر کودک زیر پنج سال در دزفول خبر داد و گفت: البته مراقبت‌های ما از این افراد انجام می‌شود و جای نگرانی نیست. در عین حال با توجه به گزارش‌های هواشناسی مبنی بر کاهش روند بارندگی امیدواریم شرایط بهبود یافته و بتوانیم ارائه خدمات بهتری به مردم داشته باشیم.

اعلام آماده‌باش وزارت بهداشت به دانشگاه‌های علوم پزشکی چهار استان کشور

سخنگوی اورژانس کشور همچنین اظهار کرد: وزارت بهداشت از اکنون به دانشگاه‌های علوم پزشکی چند استان کشور از جمله شمال بوشهر، غرب فارس، آذربایجان شرقی و همدان اعلام آماده‌باش کرده است. البته در آذربایجان شرقی وضعیت به شرایط عادی بازگشته اما در همدان، چهار محال و بختیاری و شمال بوشهر با توجه به بارندگی‌هایی که طبق پیش‌بینی‌ها ممکن است امشب در این مناطق داشته باشیم، به روسای اورژانس این مناطق آماده‌باش داده‌ایم.

وی ادامه داد: به طور کلی ارائه خدمات در این مناطق در زمینه بهداشت محیط اعم از آب آشامیدنی و دفن بهداشتی لاشه احشام که عموماً در خرم‌آباد و عشایر دیده می شود و همچنین در زمینه جلوگیری از بیماری‌های واگیر مانند اسهال ادامه دارد.

خالدی همچنین گفت: با توجه به اینکه آب آشامیدنی سالم در برخی روستاها وجود ندارد، امکان شیوع بیماری‌های گوارشی و اسهالی هست و در این زمینه خدمات لازم ارائه می‌شود. در عین حال ارائه خدماتی مانند آمبولانس و بیمارستان‌ها نیز وجود دارد و دستورالعمل 15 ماده‌ای بهداشت و درمان برای تمام استان‌های درگیر ارسال شده است.

وی با بیان اینکه از 72 ساعت گذشته مسأله آب گرفتگی معابر و سلامت آب آشامیدنی رصد می‌شد از سفر رئیس اورژانس کشور به اهواز برای بررسی میدانی شرایط این استان و شهرستان دزفول خبر داد و گفت: اتاق‌های بحران تمام استان‌های درگیر به طور مستقیم با وزارت بهداشت در ارتباط هستند و اگر درخواستی در زمینه تأمین دارو و ارائه خدمات داشته باشند بلافاصله انجام می‌دهیم. البته تا این لحظه از نظر نیروی انسانی دارو، خدمات درمانی و... درخواستی نداشته‌ایم و در خود مناطق همه امکانات وجود داشته است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 527381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =