علیرغم مخالفت دولت، مجلس با حذف یارانه ۲۴ میلیون نفرموافقت کرد

مجلس شورای اسلامی با حذف یارانه نقدی سه دهک بالای جامعه و شش گروه درآمدی که در پیشنهاد کمیسیون تلفیق مشخص شده بود،موافقت کرد.

به گزارش خبرآنلاین بررسی بخش درآمدی مربوط به تبصره هدفمندی یارانه‌ها در حالی در دستور کار مجلس قرار گرفت که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی،رئیس سازمان مدیریت ومعاون پارلمانی رئیس‌جمهور در صحن علنی حضور یافتند.

دولت در لایحه بودجه سال ۹۵ عیناً تبصره هدفمندی در سال ۱۳۹۴ را تکرار کرده بود که میزان یارانه‌ها، حذف دهک‌ها از دریافت یارانه و درآمدها هیچ تغییری نکرده بود، اما نمایندگان در کمیسیون تلفیق برای کمک به اشتغال و تولید، این تبصره را اصلاح کردند تا افرادی که سالانه ۳۵ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند، از دریافت یارانه نقدی حذف شوند.

این افراد شامل تجار، نمایندگان مجلس، قضات، اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها، کارکنان دولت که بالای ۳۵ میلیون تومان در سال حقوق دریافت می‌کنند، اعضای هیات رئیسه و بازرسان شرکت‌های دولتی و ایرانیان مقیم خارج از کشور بودند.

ایرج ندیمی نماینده لاهیجان در جریان مخالفت با این تبصره، گفت که ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده است که دولت نمی‌تواند چنین روشی را اجرا کند.

نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با تصویب این تبصره مخالفت جدی کرد و آن را غیرقابل اجرا خواند.

اما پورابراهیمی سخنگوی کمیسیون تلفیق از توافق دولت و مجلس در کمیسیون تلفیق برای تصویب این تبصره خبر داد و از مخالفت دولت در جلسه امروز ابراز تعجب کرد.

موافقت مجلس با حذف ۲۴ میلیون یارانه‌بگیر پردرآمد از دریافت یارانه

در نهایت اما علیرغم مخالفت شدید دولت با حذف ۲۴ میلیون پردرآمد از دریافت یارانه نقدی، مجلس شورای اسلامی با این تبصره و در راستای کمک به اشتغال و تولید موافقت کرد.

در پایان نمایندگان با ۱۲۵ رأی موافق، ۶۷ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۲ نماینده حاضر در مجلس، این بند را به تصویب رساندند.

بر اساس این تبصره در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها به دولت اجازه داده می شود در سال ۱۳۹۵ منابع مالی حاصل از اصلاح قیمت کالاها و خدمات موضوع قانون مذکور تا مبلغ ۴۸۰ هزار میلیارد ریال با استفاده از انواع روش های پرداخت نقدی و غیرنقدی به خانوارهای هدف و نیازمند، توزیع و همچنین برای ارائه خدمات حمایتی و کمک به بخش تولید اقدام نماید.

بر اساس بند الحاقی ۱ دولت موظف است در سال ۱۳۹۵ یارانه نقدی سرپرست خانوار اقشار زیر را حذف نماید:

۱-کلیه تجار و صاحبان مشاغل آزاد که درآمد سالانه آنها حداقل ۳۵۰ میلیون ریال باشد.

۲-نمایندگان مجلس شورای اسلامی، قضات و اعضای هیئت علمی دانشگاهها و موسسات آموزشی و پژوهشی دولتی و غیردولتی، پزشکان و دندانپزشکان.

۳-کلیه کارکنان دولت و قوای سه گانه و شهرداری ها و کلیه موسسات عمومی و موسسات عمومی غیردولتی و کلیه کارکنان نیروهای مسلح و بازنشستگان کشوری و لشکری و کلیه حقوق بگیران و مستمری بگیران مشمول تامین اجتماعی و همه دریافت کنندگان حقوق و مستمری بخش دولتی و غیردولتی که دریافتی سالانه آنها بیش از ۳۵۰ میلیون ریال باشد.

۴-کلیه مدیران و اعضای هیئت مدیره و بازرسان شرکت های دولتی و غیردولتی و وابسته به دولت و نهادهای عمومی غیردولتی و کلیه مدیران و اعضای هیئت مدیره و روسا و معاونان مناطق و شعب بانک ها و بیمه ها و موسسات مالی و اعتباری و کلیه کارکنان اشخاص حقوقی، دولتی و غیردولتی که دریافتی سالانه آنها بیش از ۳۵۰ میلیون ریال باشد.

۵-کلیه ایرانیان مقیم خارج از کشور.

۶-کلیه اشخاصی که در سه دهک بالای درآمدی کشور هستند و در موارد فوق، ذکر نشده است.

- بند الحاقی ۲

از ابتدای تیرماه ۹۵ پرداخت یارانه به اشخاص مشمول این تبصره تصرف در اموال عمومی بوده و جرم محسوب می شود.

- بند الحاقی ۳

دریافت یارانه توسط افرادی که به موجب این تبصره استحقاق دریافت یارانه ندارند مستوجب جریمه نقدی به میزان دو برابر مبلغ دریافتی می باشد.

27216

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 526314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
    3 4
    بهترین تصمیم مجلس نهم
  • بی نام IR ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
    2 0
    الله اکبر الله اکبر
  • بی نام IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
    2 0
    عجیبه دولتی که پرداخت یارانه را مصیبت عظما تلقی میکرد حالا مخالف حذف آن است؟
  • امیر تبریز اوغلی IR ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
    1 1
    متوهمین... خود دولت لایحه بودجه رو داده که توش پیش بینی شده 24میلیون نفر یارانهش حذف بشه.. بعدش مخالفت کرده؟؟؟؟خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ.چقدر میخاید تطهیر کنید دولت رو
  • بی نام IR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
    2 1
    مصوبه بسیار خوبی است اگر که دقیق و کامل و قاطع اجرا شود. بعنوان یک حامی دو آتشه دولت می پرسم، چرا دولت با این مصوبه مخالف است؟
  • بی نام IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
    1 0
    طفلک دولت چقدر ناراحت میشه اینقدر پول میاد به حسابش مخالفت میکنه خو بابا مجلسیا بفهمن اینا دوست دارن پول برسه به مردم
  • بی نام A1 ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
    0 1
    واقعا دولت مخالفه؟
    • حبیب RO ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
      1 0
      این ها شوی انتخاباتی برای ریاست جمهوری 96 است . از طرفی می آیند یارانه 250 هزارتومانی را از زبان احمدی نژاد بیان می کنند و از طرف دیگر دولت روحانی را برای حذف یارانه بگیران تحت فشار قرار می دهند . که مسلماً تاثیر بسزائی در کاهش رای های روحانی در سال 96 خواهد داشت .
  • بی نام A1 ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
    1 0
    تا آنجایی که بنده میدونم خود دولت یه همچین پیشنهادی رو داده
  • بی نام IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
    5 0
    اين فشار مجلس نه از سر دلسوزي براي مملكت است و نه حمايت از اقشار متعلق به دهكهاي پايين كشور.صرفاً انتخاباتي بوده و براي تخريب چهره دولت يازدهم است.
  • امین A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
    1 0
    من ماهی 1800 حقوقمه .که با کسر وام میمونه یه چیزی در حدود 800 تومن . ماشین ندارم . مسکن مهری دارم که دارم اقساطش میدم . یارانم حذف شده . اونوقت بعد از 4 ماه زنگ زدن رو موبایلم . یه خانمی میگه چون شما ماهی 5 میلیون درآمد داشتین یارانتون حذف شده . در این حوزه عملکرد دولت مورد نقد واقع است . بگن میخوایم حذف کنیم ، ولی دروغ نیازی نیست .
  • رضا A1 ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
    1 0
    اين بند رو من متوجه نشدم " بند الحاقی ۳ دریافت یارانه توسط افرادی که به موجب این تبصره استحقاق دریافت یارانه ندارند مستوجب جریمه نقدی به میزان دو برابر مبلغ دریافتی می باشد. يعني چي ، ريش و قيچي دست خودتون هست اونوقت شهروند رو مي خواين جريمه كنين ، مگه دست مردم هست كه يارانه خودشون رو قطع كنن يا برقرار كنن، كه حالا مي خواين جريمه هم ازش بگيرين، خوب قطعش كنين ، جريمه واسه چيه
  • رامین A1 ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
    1 0
    یکی نیست به این عقلای مجلس بگه بنده خدا هیئت علمی با 3 میلیون حقوق با کلی گرفتاری و کمبود در دانشگاههای ایران رو دارید با قضات و پزشکان که هر کدام بسازوبفروش هم هستند مقایسه می کنید واقعا تصور شما از اساتید دانشگاه چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ جای بسی تاسف هستعجب اشتباهی کردیم تو این کشور موندیم.
  • اميد IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
    2 0
    محمود الان دقيقا كجايي آماده باش براي سال 96
  • م ح A1 ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
    1 0
    خدایی اینایی که به این مصوبه رای دادن رو مردم انتخاب کردن خدایی فراموش میکنیم تو چهار سال که عین روزای اغازین اسفند گذشته که اینا چه جو ری تبلیغ میکردن برن مجلس .چرا اسامی موافقان و افرادی که رای مثبت دادن رو نباید انتشار داد .
  • سینا A1 ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
    1 0
    دولت از سال قبل خودش این کار رو شروع کرده بود چرا مجلس؟؟؟
  • شایان IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
    3 0
    آره موافقن که یارانه مردم بدبخت رو قطع کنن بره به جیب خودشون
  • ممد خان A1 ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
    2 0
    واقعا از این مجلس برای رفاه و رفع بیکاری و اشتغال و رکود اقتصادی کاری نتوانسته بکند انتظاری جز این نباید داشت ...
  • ali A1 ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
    2 0
    ایرانیان خارج از کشور چرا یارانه میگرفتن تا الان ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
    1 0
    مستاجر و بیمار و داغدار فقیر و سرطانی و ...... تکلیفشون چیه ؟
  • محب IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
    3 0
    ما چه بدبختیم 45 هزار تومنو امروز می گن می دن فردا می گن نمی دن دلمون هری می ریزه پایین میره سر جاش خیلی باحاله بالاخره هیجانم لازم داریم دیگه
  • بی نام IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 1
    این که تعجبی نداره. به این میگن توافق لاریجانی برای ریاست دوره بعد مجلس، خب کاربران محترم، مجلس که رای خودشو آورده دیگه سال دیگه ریش دولت گیره مردمه.