اقتصادنیوز نوشت: همرمان با سفر نخست وزیر ایتالیا به تهران، شرکت ملی نفت ایران و انی ایتالیا هفته‌جاری قرارداد فروش روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت خام را امضا و عملیاتی می‌کنند.

پس از سفر اخیر حسن روحانی، رئیس جمهوری و هیات ایرانی به ایتالیا این بار قرار است نخست‌وزیر ایتالیا به همراه یک هیات تجاری به ایران بیاید.

از برنامه‌های منتشر شده برای این سفر آنها به ایران امضای قرارداد نفتی بین ایران و ایتالیا است.

آن طور که مهر گزارش داده، همزمان با سفر دو روزه «مانتو رنتز» نخست وزیر ایتالیا به تهران، هفته جاری دو قرارداد بزرگ نفتی بین شرکت ملی نفت ایران، انی و سایپم ایتالیا امضا خواهد شد. با حضور رئیس جمهور و نخست وزیر ایران و ایتالیا، مدیران شرکت ملی نفت ایران و انی ایتالیا قرارداد فروش روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت خام را امضا می‌کنند که احتملا این قرارداد یکساله و قابل تمدید خواهد بود.

بیژن زنگنه وزیر نفت هم بهمن ماه سال گذشته از امضای قرارداد فروش نفت خام ایران به ایتالیا در اواسط سال‌جاری در تهران خبر داده و گفته بود: علاوه بر امضای قرارداد فروش نفت، تفاهم نامه دیگری با شرکت انی ایتالیا به منظور توسعه یک میدان نفتی (فاز سوم میدان نفتی دارخوین) امضا خواهد شد.

در همین مورد، تسنیم نیز گزارش داده که دو شرکت ایتالیایی با ارائه درخواست‌های خود برای خرید نفت خام از ایران، جدیدترین مشتریان نفتی ایران لقب گرفته‌اند.

شرکت های «انی» و «ساراس» ایتالیا درخواست های خود را برای خرید نفت خام تقدیم وزارت نفت ایران کردند. میزان تقاضای «انی« 100 هزار بشکه در روز و میزان تقاضای «ساراس» 70 هزار بشکه در روز است.خبرها حاکی از آن است که مذاکرات و توافقات اولیه با شرکت انی به انجام رسیده و مذاکرات با شرکت ساراس ادامه دارد.

ایرنا نیز نوشته است: شرکت انی که پیش از تشدید تحریم ها، مسوولیت اجرای چند طرح بزرگ را در صنعت نفت ایران برعهده داشته است، در ماه های اخیر خواستار مشارکت دوباره با صنعت نفت ایران شده و مذاکره هایی را نیز انجام داده که از جمله آنها می توان به برنامه ریزی برای خرید نفت اشاره کرد.

بر این اساس، «کلادیو دسکالزی» مدیرعامل انی از تمایل این شرکت ایتالیایی برای از سرگیری واردات محموله های نفت خام ایران پس از لغو کامل تحریم ها خبر داده است.

وی با بیان اینکه ایتالیا تا پیش از اعمال تحریم های اتحادیه اروپا یکی از مشتریان اصلی نفت خام ایران در اروپا بوده، گفت: نفت خام ایران برای پالایشگاه های ما بسیار مطلوب است، بنابراین شرکت انی از خرید دوباره نفت خام ایران پس از لغو تحریم ها استقبال می کند.

مدیرعامل انی تصریح کرد: در شرایط کنونی نمی توانم به حجم یا نحوه قراردادهای خرید نفت خام از ایران پس از لغو تحریم ها اشاره کنم، اما تاکید می کنم که نفت خام این کشور برای پالایشگران ایتالیایی مناسب است.
22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 526000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    2 0
    بسیار خبر خوبی است. فروش نفت به اروپا.