رییس‌جمهوری قزاقستان به دعوت رسمی رییس‌جمهوری کشورمان فردا به تهران سفر خواهد کرد. این در حالی است که همکاری در حوزه علم و فناوری، یکی از محورهای مهم مدنظر دو کشور برای توسعه مناسبات فی‌مابین است.

به گزارش مركز روابط عمومي و اطلاع‌رساني معاونت علمي و فناوري، مقرر است نورسلطان نظربایف رییس جمهوری قزاقستان به دعوت رسمی حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان فردا دوشنبه 11 آوریل (23 فروردین) به تهران سفر کند. در این سفر، اسناد همكاري بين دو كشور در حوزه همكاري‌هاي علمي و فناوري و به ویژه همكاري در حوزه فناوري‌هاي فضايي و فناوري نانو امضا شود.

ایجاد کارگروه مشترک
ايجاد كارگروه مشترك همكاري‌هاي فناوري بين دو كشور، همكاري در حوزه ايجاد پاركهاي فناوري و مراكز رشد مشترك، توسعه فعاليت‌هاي مركز مبادلات فناوري ايران-قزاقستان، همكاري در حوزه وقايع نمايشگاهي مهم مانند اكسپو 2017 قزاقستان و نمايشگاه بين‌المللي فناوري و نوآوري ايران (اينوتكس) از ديگر محورهاي همكاري دو كشور در حوزه فناوري است.

تبادل تجربیات در حوزه پرتاب ماهواره
همكاري دو كشور در حوزه هوافضا نيز مشتمل بر استفاده از زيرساختها و پايگاههاي فضايي دو كشور و تبادل تجربيات در حوزه پرتاب‌ ماهواره بين وزارت توسعه و سرمايه‌گذاري قزاقستان و مركز ملي فضايي معاونت علمي و فناوري خواهد بود.
همچنين، همكاري در حوزه نانو درباره فروش تجهيزات آزمايشگاهي و برگزاري دوره آموزشي در كشور قزاقستان با محوريت ستاد توسعه فناوري نانو معاونت علمي و فناوري پيگيري خواهد شد.

براساس این گزارش، موضوعات مذكور طي سفر وزیر سرمایه‌گذاری و توسعه کشور قزاقستان به تهران در بهمن‌ماه سال گذشته و مذاكره با معاون علمي و فناوري رييس‌جمهوری كشورمان، مورد موافقت طرفين قرار گرفته است.

رییس جمهوری كشورمان نيز در ماه سپتامبر 2014 (شهریور 93) از آستانه پایتخت قزاقستان بازديد کرد كه به‌دنبال آن توافقنامه‌های متعددي بين دو كشور به امضا رسید. همچنين مركز مبادلات فناوري ايران-قزاقستان نيز با محوريت پارك علم و فناوري خراسان رضوي و با حمايت معاونت علمي و فناوري در مردادماه سال 1394 در شهر آلماتي قزاقستان افتتاح شد و در حال حاضر نيز تسهيل و تسريع ارتباط بخش خصوصي دو كشور در حوزه فناوري را در دستور كار خود دارد.

5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 525889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =