افزایش نقدینگی در حد فعلی نباید مایه نگرانی باشد و بانک مرکزی همچنان کنترل شاخص های پولی را در اختیار دارد.

مریم یعقوبی:

بهمن ماه سال قبل و با تداوم افزایش نرخ نقدینگی برخی به استقبال عبور این شاخص از مرز یک تریلیون تومان رفتند و با تکرار " نقدینگی هزار هزار میلیارد تومانی" سعی داشتند نگرانی هایی در مورد پیامدهای این نقدینگی بوجود بیاورند.

قائم مقام بانک مرکزی اما این افزایش را مدیریت شده و با هدف حفظ اشتغال صنعتی می داند. به گفته وی  بانک مرکزی همچنان فرمان ماشین نقدینگی را در دست دارد و ترمز این خودرو هم  نبریده است.

اکیر کمیجانی گفت:" یکی از مأموریت های بانک مرکزی مدیریت نقدینگی در سطح کلان است. این مأموریت توسط بانک مرکزی طی دو سال اخیر با جدیت دنبال شده است. نرخ رشد نقدینگی سال 92 حدود 25.9 درصد و سال 93 حدود 22.3 درصد بود و در سال 94 هم هدفگذاری هایی انجام داده بودیم و  انتظار داشتیم در حدود 25 باقی بماند ولی از آذرماه سال گذشته درآمدهای نفتی در پی افت شدید قیمت های جهانی کاهش قابل ملاحظه ای پیداکرد. این در حالی اتفاق افتاد که اقتصاد ایران به کندی و با سختی در حال خروج از رکود عمیق سال های 90 و 91 بود بنا بر این دغدغه ها برای بازگشت به همان شرایط بالاگرفت چرا که اقتصاد واقعا فرصت تنفس پیدا نکرده بود".

وی افزود:" بر همین اساس از اواسط سال به این سمت سوق پیدا کردیم که نرمش هایی را در بانک مرکزی نشان دهیم تا قدری از فشار کمبود منابع در اقتصاد کاسته شود؛ تبلور این تصمیمات مجموعه سیاست هایی بود که در قالب بسته تسریع خروج از رکود از آبان ماه سال گذشته اجرا شد".

کمیجانی ادامه داد:" حفظ اشتغال در بخش های مولد اقتصاد مانند خودروسازی ها و واحدهای قطعه سازی برای سیاستگذار پولی مهم است برای همین هم خطوط اعتباری و تمهیداتی در قالب بسته تسریع خروج از رکود اندیشیده و اجرا شد".

قائم مقام بانک مرکزی تأکید کرد:" نکته مهم این است که رشته مدیریت نرخ رشد نقدینگی از دست بانک مرکزی خارج نشد و همچنان نیز به روند رشد آن اشراف کامل داریم؛ برآوردها نشان می دهد نرخ رشد نقدینگی در سال 94 حدود 27 درصد خواهدبود. در واقع بانک مرکزی به اقتضای مسئولیت قانونی و ذاتی خود که مدیریت بازار پول کشور است در مقطعی تشخیص داد برای مقابله با عمیق شدن کسادی در اقتصاد دست به یک سلسله گشایش ها یا نرمش های پولی بزند. این اصلا به معنای خارج شدن نقدینگی از کنترل بانک مرکزی نیست و کاملا آگاهانه و با اطلاع و تدبیر در مورد پیامدهای آن است".

به گفته وی "در عین حال بانک مرکزی نگرانی های خود را در مورد پیامدهای ذاتی افزایش نقدینگی مخفی نکرده است ولی خوشبختانه با مدیریتی که به صورت منسجم و هماهنگ در بانک مرکزی در هدایت و کنترل سیاست های پولی کشور وجود دارد، نگرانی جدی در مورد پیامدهای افزایش نقدینگی به نرخ فعلی نداریم".

وی ادامه داد:" نکته مهم این است که با اتخاذ سیاست های درست خوشبختانه انتظارات تورمی رو به کاهش داشته و دارد و همین روند تورم نقطه به نقطه را در پایان بهمن ماه به 8.9 درصد رسانده است. از سوی دیگر با وجود کاهش درامدهای ارزی بابت افت درآمدهای نفتی، نوسان قابل ملاحظه ای در نرخ ارز شاهد نبوده ایم. مجموعه این نشانه ها حکایت از آن دارد که افزایش نرخ رشد نقدینگی در حد فعلی به خودی خود چندان نگران کننده نیست چرا که این نقدینگی با هم افزایی عوامل دیگری مانند رشد نرخ ارز، بالا رفتن انتظارات تورمی و... خطرناک خواهدبود".

قائم مقام بانک مرکزی در مورد متوسط نرخ تورم سال 94 گفت:" برآورد ما این است که نرخ تورم سال 94 بین 12 تا 125 درصد باشد".

22339

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 525007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کاشف A1 ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    9 1
    آقای قائم مقام بانک مرکزی از زمان تحویل کالا با کوپن خیلی وقت است گذشتهلطفا آدرس واسامی فروشگاههایی که شما وخانواده گرامی از آن خرید میکنید را اعلام تا ما مردم عادی هم بتوانیم خرید وفقط 12هزینه تورم را بدیم.
  • بی نام IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    4 0
    "اقتصاددان نما" بعد از تماشاچي نما، واژه جديدي است كه بايد به فرهنگ لغات اقتصادي اضافه شود لطفا محل كشوري را كه تورم در آن ١٢ درصد است را بفرماييد، ما كه در ايران بالاي ٢٠ درصد ميبينيم و نميدانيم شما كجا را بررسي كرده ايد
  • بی نام A1 ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    2 0
    تورم چی هست اصلاً؟
  • احمد IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    0 0
    ایشان میفرمایند شاهد نوسان زیادی در ارز نبودیم... عجبا دلار از حدود 3100 تومان به حدود 3500 تومان رسیده نکنه سر کوچه شما ارزانتراست البته گران شدن برخی اقلام مانند حبوبات وبرنج و...راهم ندیدید یا شما خرید نمیکنید احتمالا بقیه امارشما هم همینطوریست والا ماگه روازنه خرید میکنیم خلاف امارارایه شده شما را درخرید میبینیم