تاوان نیامدن تیم‌های عربستانی به ایران، بازنده اعلام شدن است

تسنیم نوشت:عضو اتحادیه بین‌المللی حقوق ورزشی در گفت‌وگو با تسنیم اعلام کرد که اگر تیم‌های عربستانی از سفر به ایران خودداری کنند باید بازنده اعلام شوند.

روی لوی،کارشناس مسائل حقوقی وررش در سیاست است که به طور منظم از حقوق باشگاه‌ها، فدراسیون‌ها، بازیکنان و مربیان در نهادهایی همچون فیفا، یوفا و دادگاه عالی ورزش (CAS) دفاع و اختلاف حقوقی فی‌مابین راحل می‌کند. او که مدرک کارشناسی ارشد خود در رشته حقوق را از دانشگاه سوئیس گرفته است در رشته مدیریت و حقوق ورزشی هم مدرک بین‌المللی دارد و عضو اتحادیه حقوق ورزشی سوئیس (ASDS) و عضو اتحادیه بین‌المللی حقوق ورزشی (IASL) است.

خبرگزاری تسنیم با توجه به تجربه «لوی» در امور حقوق ورزشی و رأی سیاسی کنفدراسیون فوتبال آسیا در ماجرای دیدارهای لیگ قهرمانان آسیا سراغ وی رفت تا در این باره اطلاعات دقیقی کسب کند. «لوی» اعتقاد دارد که ایران می‌تواند با شکایت به دادگاه عالی ورزش حقش را بگیرد.

گفت‌وگو با این کارشناس حقوقی را در زیر می‌خوانید.

عربستان سعودی مسائل سیاسی را در ورزش دخالت داده و ایران این حق را دارد که به این مسئله اعتراض داشته باشد؟

بله من هم چنین نظری دارم. من معتقدم که این یک مورد کاملاً سیاسی است و AFC در این مورد تسلیم خواسته فدراسیون فوتبال عربستان شده است. به نظر من اینکه عربستان به ورزشکاران اجازه نمی‌دهد به ایران سفر کنند مشکل این کشور است نه ایران. منظورم این است که تا زمانی که مسئله‌ای درباره امنیت و ایمنی بازی‌های در ایران وجود نداشته باشد. با این حال اگر عربستان نخواهد نمایندگانش در ایران بازی کنند، باید بازنده بودن را بپذیرد (اشاره به نتیجه 3 بر صفر) و باید تاوانش را با بازنده شدن بدهد.

 قانون درباره این موضوع چه می‌گوید؟

طبق اساسنامه AFC، ورزش و سیاست دو مقوله کاملاً مجزا هستند و اینکه AFC در مسائل سیاسی وارد نشده و میان اعضایش تبعیض قائل نمی‌شود، این یک مشکل است. هرچند در گذشته هم مسائل مشابه اینچنینی وجود داشته است. نمونه‌اش در فوتبال اروپا بود که در آن میان اوکراین و روسیه اختلافاتی وجود داشت و این اختلافات در بازی باشگاه‌های این دو کشور هم تأثیرگذاشته بود که به آنها اجازه داده نشده بود برابر یکدیگر بازی کنند و دلیلش هم بیم به خشونت کشیدن شدن جو بازی و سایر مسائلی است که شما نمی‌خواهید آنها را مشاهده کنید. با این حال برای اینکه از رویارویی دو تیم در زمین یکدیگر ممانعت به عمل آید باید سه معیار وجود داشته باشد که اولین آنها وجود درگیری نظامی میان کشورهای متبوع دو تیم است. مورد دوم نبودن هیچ رابطه سیاسی میان دو کشور است.

 یعنی مورد دوم درباره ممانعت رویارویی باشگاه‌های ایرانی و سعودی صدق می‌کند؟

بله اما این فقط مورد دوم است در حالی که سه معیار برای رخ دادن این اتفاق باید وجود داشته باشد. یکی از آنها همانطور که گفتم درگیری نظامی است، دومی نبودن هیچ رابطه دپیلماتیک میان دو کشور و مورد سوم صورت گرفتن تقاضا از سوی یکی از دو کشور است. پس در این مورد، با توجه به نبود درگیری نظامی میان ایران و عربستان، روبه‌رو نشدن باشگاه‌های دو کشور با یکدیگر غیرقابل توجیه است. البته این معیارها چیزهایی نیست که در اساسنامه AFC درج شده باشد و صرفاً برگرفته از قوانین بین‌المللی ورزش هستند. اینها مواردی نیستند که در اساسنامه و قوانین AFC پیدا کنید اما به صورت که گفته شد اعمال می‌شوند.

 به نظر شما اعتراض ایران به این وضعیت چه نتیجه‌ای خواهد داشت؟

ایران این امکان و گزینه را دارد که به صورت قانونی به این وضعیت اعتراض کند و در نهایت این دادگاه عالی ورزش در سوئیس است که می‌تواند در مورد این پرونده حکم صادر کند. با توجه به سیاسی بودن موضوع، می‌توان به ایران شانس خوبی برای احقاق حقش داد.

به نظر شما احتمال لغو بازی‌ نمایندگان باشگاهی دو کشور، وجود دارد؟

خیر. من می‌گویم که شانس ایران نسبتاً خوبی است چون به خاطر یک مسئله سیاسی است یک کشور نمی‌خواهد در خاک یک کشور دیگر بازی کند.

 فکر می‌کنید که اعتراض ایران چه نتیجه‌ای داشته باشد و ایران باید به کدام نهاد اعتراض کند، فیفا یا دادگاه عالی ورزش؟

ایران ابتدا باید به کمیته استیناف AFC اعتراض کند و پس از آن از به دادگاه عالی ورزش (CAS) اما فیفا در این میان نقشی نخواهد داشت. اگر پای تیم‌های ملی به میان بیاید که در مرحله مقدماتی جام جهانی است و این ماجرا همچنان ادامه داشته باشد، آن وقت کمیته استیناف فیفا نهادی خواهد بود که ایران باید به آن اعتراض کند.

251 41

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 524021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    133 5
    حضرات فدراسیون فوتبال دقت کنن.