۰ نفر
۱۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۵

یک یادآوری در باره نکته ای که باید در سیاست گذاری ما نسبت به حل و فصل مسائل منطقه ای در ماه های آینده در نظر گرفته شود.

بنده آدم سیاسی حرفه ای نیستم که تصور روشنی از مناسبات ایران و سعودی، مسائل مربوط به سوریه، یمن، لبنان و یا نقاط دیگر داشته باشم. اما از زاویه دید کسی که به روند نشریات و مطبوعات سعودی بویژه در حوزه کتاب و مجله سروکار دارم، همین طور آنچه در رسانه های اینترنتی و تلویزیونی در زبان عربی و فارسی در جریان است، می توان عرض کنم، یکی از بزرگترین تهدیدهای فرهنگی علیه ایران طی سی سال گذشته از سمت و سوی سعوی بوده است. در واقع، سعودی با استفاده از تسلط ناحق خود بر حرمین، و با بهره گیری از امکانات اقتصادی و مالی و ابزار قرار دادن آن برای تحمیل خواسته های خود به مسلمانان فقیر در کشور های مختلف، سی است علیه تشیع و جمهوری اسلامی تلاش می کند.

می توانم عرض کنم هزاران کتاب در میلیون ها نسخه علیه شیعه در سراسر جهان اسلام به زبان های مهم دنیا و نیز زبانهای منطقه ای نشر یافته و تاثیر بسیار زیادی در ارائه تصویری دشمنانه از ایران و تشیع در ذهن مسلمانان ایجاد کرده است. تصویری که بعید می دانم طی چند قرن بشود آن را از ذهن دیگران زدود و آسیب جدی به موقعیت ما و تشیع در جهان می زند. این در حال استی که یک میلیونم این آثار در ترکیه یا هند یا شمال افریقا به صورت داخلی علیه تشیع نشر نشده و هر آنچه بوده و هست با حمایت دولت تکفیری سعودی است. این دشمنی با این عمق نفوذ، با این حوزه گسترده خرابکاری علیه اسلام و ایران و تشیع، به هیچ وجه نباید از طرف ایران فراموش شود. اگر هر نوع مذاکره ای برای تفاهم وجود دارد، اگر قرار است بر سر اصولی با سعودی برای ترسیم چهره آینده کشورهای اسلامی و جهان اسلام گفتگو شود، باید یکی از شروط اصلی این باشد که سعودی از این پس دست از کینه ورزی نسبت به ایران، و تشیع بر دارد. تخم فتنه اختلاف با استفاده از موقعیت حرمین و آمدن میلیونها زائر به مکه و مدینه، در سعودی کاشت و برداشت می شود. در واقع سعودی ها نه تنها عامل اصلی فتنه سلفی گری و داعش و القاعده هستند، بلکه اختلاف شیعه و سنی را هم اینان رقم زده اند. آنها مسوول کشتار صدها هزار انسان در عراق و سوریه هستند.

آخوندهایی که تربیت کرده و عادت همه آنها تکفیر همه جز خودشان است، همه مستقیم یا غیر مستقیم کار سعودی است. سعودی یا باید بپذیرد که دست از کینه توزی و تحریک و تبلیغ و سوء استفاده از مسائل مالی علیه مذهب تشیع و ایران بردارد یا باید همچنان به عنوان یک دشمن جدی برای آینده ایران و موقعیت بین المللی ما شناخته شود. اگر تحریکات این دولت را در فعال کردن لابی های مهم در امریکا و اروپا علیه ایران ضمیمه کنیم، مطمئن خواهیم شد که در دنیای فعلی هیچ کشوری به اندازه سعودی در حق ایران و تشیع جفا نکرده است. یک بار و برای همیشه باید کوشید تا برای ایجاد آرامش د رمنطقه، سعودی را سرجایش نشاند. اگر بشود این کار را با منطق و گفتگوی دو طرفه که هیچ، اگر نشد ایران باید از تمامی امکانات سیاسی و اقتصادی خود استفاده کند و ریشه این فتنه که جهان اسلام را هدف قرار داده، اختلافات بین مسلمانان را دامن زده، و نه تنها شیعه و سنی بلکه سنی و سنی را هم به جان هم انداخته، کنده شود.

نباید شک کرد که حتی جنگ النصره با داعش هم که هر روز دهها و صدها کشته می دهد از تحریکات سعودی و آموزه هایی است که این دولت تبلیغ کرده است. اینها کشتن مسلمان توسط مسلمان را به مردم اموزش داده او آن را مثل آب خوردن آسان کرده اند. به همین دلیل ایران باید روی این نقطه پافشاری کند، این وضعیت را برای تمام دنیا روشن کند و به خصوص در سازمان ملل مدارک و مستندات این فتنه گری مذهبی سعودی ها را که عالم اسلام را هدف قرار داده روشن کند. اقدام اخیر علیه مسیحیان پاکستان آن هم درفقه اسلامی که هزار و چهار صد سال است مسیحیان را اهل ذمه می شناسد، ریشه در باورهای مزخرف و کهنه و پوسیده وهابیت دارد. این طور آبروی اسلام رفته و خان و مان مردم بیگناه ویران می شود. بدون شک ایران باید این وجه قضیه را در تمام گفتگوها و مذاکرات حفظ کرده و برای آنها بستر لازم را از هر حیث به ویژه جمع آوری مدارک و منابع فراهم کند و در گفتگوهای سیاسی و بین المللی روی آن پافشاری کند. این امر هم ملی است، هم جهان اسلامی و هم بین المللی.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 522627

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کرمانشاهی A1 ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۱
    3 6
    هزاران کتاب در میلیون ها نسخه؛ فقط بعضی کتاب هایشان در شمارگان چند میلیون نسخه است. اما مولوی وار باید گفت: مه فشاند نور و... عو عو کند. بی نام گرامی، اگر بگویم مقداری در قیاس کردن ایران با سعودی در اینکه چیزی غیر از نفت و حرف ندارد، ره بی انصافی پیموده اید ناراحت نمی شوید؟ بعضی می گویند اگر انقلاب نمی شد، عربستان با ایران و تشیع دشمنی نمی کرد. درست است که انفجار نور انقلاب باعث ترس خیلی ها و بیش از همه آمریکا، اسرائیل و سعودی شد ولی سعودی ها قبلاز انقلاب هم در سیاه نمایی روی سپید شیعه بسیار تلاش داشتند. در کنگرۀ هزارۀ شیخ طوسی یادتان هست که میرزا خلیل کمره ای از کتاب خطوط عریضه گفت و...
  • هانیه A1 ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۲
    4 5
    بی نام گرامی شما جدی جدی کامنت مرا جدی پنداشتید؟ چیزی از افعال معکوس شنیده اید؟ شبتان خوش.
    • بی نام A1 ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
      3 4
      خواهر گرامی بنده هم با همان تاکتیک سرکار علپه پاسخ دادم لختی تامل کنید نکند تشکر از لطف تون رو جدی گرفتید.جواب بر اساس طعنه ی شما بود گفتم که اگه عاریتی ست ... مثل اینکه حق گفتن را بر نمی تابید امثال شما کم نیستند.آنچه که گفته شد اطلاعات دقیق نمیخواهد ذکاوتی خاصی نمیخواهد وجدانی منصف و جسور میخواهد که خیلیا بالقوه دارند اما بالفعلش در نمیاورند. برای هم خیر و نیکی و هدایت آرزو کنیم.یا حق.