۰ نفر
۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰
مرمت و بازسازی قلعه تاریخی «نهچیر»

به گزارش تسنیم، مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری مبارکه گفت: مرمت و بازسازی قلعه تاریخی نهچیر مبارکه با اختصاص بودجه مناسب و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، امسال به پایان می‌رسد.

مصطفی یزدانی  با اشاره به برنامه‌های این سازمان زمینه نوسازی و مرمت قلعه تاریخی نهچیر مبارکه اظهار داشت: بازسازی قلعه از سال 93 با همکاری شهرداری و سازمان بهسازی و نوسازی شهرستان مبارکه و با برنامه‌ریزی و تهیه طرح، با اختصاص مبلغ 10 میلیارد ریال در سال 93 از دیوارها و برج‌ها آغاز شد.

وی افزود: همچنین پس از آن، با اختصاص مبلغ 15 میلیارد ریال در سال 94، مرمت یکی از خانه‌های واقع در قلعه و ساختمان‌های ضلع جنوب غربی آن شروع شد و در پایان سال 94 در اصلاح بودجه، بار دیگر مبلغ 15 میلیارد ریال اعتبار به آن اختصاص یافت تا کار مرمت تداوم یابد.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری مبارکه درباره ادامه مرمت این بنای تاریخی و ارزشمند شهرستان تصریح کرد: ادامه مرمت و بازسازی قلعه نهچر، نیازمند جذب سرمایه بخش خصوصی است. البته امسال به عنوان بودجه سال 95، مبلغ 5 میلیارد ریال توسط شهرداری مبارکه برای مرمت آن مد نظر قرار گرفته شده اما هدف اصلی شهرداری استفاده از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای مرمت قلعه است.

وی به مشخصات این قلعه تاریخی اشاره کرد و افزود: قلعه نهچیر حدود 250 سال قدمت دارد و از 2 بخش شمالی و جنوبی تشکیل شده و قدمت بخش شمالی مربوط به دوره زندیه و قاجاریه که معماری آن الهام گرفته ازدوره صفویه است.

یزدانی تصریح کرد: بخش جنوبی این قلعه نیز در اواخر دوره قاجاریه بنا شده و مرکز فرمانروایی بخش لنجانات بوده است. قلعه مساحتی برابر 16 هزار متر مربع دارد که شامل 7 خانه، دالان‌ها، انبارها، راهرو ها، و هشتی‌های بسیار زیبایی است.

وی با اشاره به استقبال مردم شهرستان مبارکه و شهرستان‌های اطراف از قلعه و برنامه‌های نوروزی آن تصریح کرد: ما در سال 94 تصمیم بازگشایی قلعه را نداشتیم اما با توجه به اینکه قصد ما، مشاهده فعالیت‌های انجام شده از سوی مردم بود، با یک آماده سازی جزئی، به صورت رایگان از مهمانان نوروزی و مردم برای بازدید از قلعه دعوت کردیم.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری مبارکه ادامه داد: همچنین نمایشگاه صنایع دستی در این مکان برپا شده و در حال حاضر شاهد استقبال خوبی توسط مردم بوده‌ایم. بر اساس آمارهایی که تا امروز به دست من رسیده، روزانه حدود 3 هزار نفر از این قلعه بازدید می‌کنند.

وی با اشاره به اتمام مرمت قلعه تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، قرار است در خرداد یا تیر امسال، قسمتی از قلعه را که مرمت آن ناقص بوده، به طور کامل تکمیل شود تا قلعه نهچیز با حضور یکی از مسئولان استانی و کشوری به صورت رسمی مورد بازگشایی قرار گیرد و قسمت دیگر به عنوان اقامتگاه سنتی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 522054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =